Jacobskruiskruid met merkwaardige lintbloemen.

Gestart door zuilim, juli 30, 2011, 16:49:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

In groenstrook (Leiden) vond ik een Jacobskruiskruid met vreemde lintbloemen. (Zie foto)
Het is niet de subsp. dunensis en evenmin de subsp.vulgaris.
Iemand deze vorm wel eens gezien? Heukels maakt gewag van een tussenvorm.

Groeten,
Karel Brussee.

HPM

Herman van der Meer

mcbud

niet ongewoon in de duinen en langs de binnenduinrand.
Deze habitus van Senecio Jacobea wordt speciaal vermeld in Heukels' 23ste druk p 615 in een opmerking bij Jacobskruiskruid:
"Tussen IJmuiden en den Haag komen tussenvormen voor tussen deze (S.jacobea subsp. vulgaris en de volgende (S. jacobea subsp. Dunensis) ondersoort, waarbij de randstandige bloemen alle of deels een onregelmatig ontwikkelde bloemkroon bezitten."
NB. Wel even met de loep de beharing van de randstandige nootjes controleren  om zeker te zijn van de naam (Bij subsp dunensis: dicht behaard; bij subsp. vulgaris vrijwel kaal).

groet, marc

HPM

Hierbij een foto die ik vanochtend bij Wassenaar heb gemaakt. In een berm met enige honderden ssp dunensis stonden drie tussenvormen (met allemaal verschillende lengte van lintbloempjes) en een enkel exemplaar van ssp vulgaris. Verder naar het zuidwesten (richting Den Haag) gaat geleidelijk vulgaris overheersen en daar zijn ook veel meer van dit soort tussenvormen te vinden.

Voor een discussie van de kenmerken van vulgaris en dunensis en een kaartje van het overgangsgebied ten noorden van Den Haag zie  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122399.msg806994

Herman van der Meer

zuilim

Juist gisteren vond ik opnieuw deze tussenvorm in urbaan gebied. Blijkbaar komt die tussenvorm veel meer voor.
Mijn "werkterrein" lag tot voor kort geheel in Zuid-Limburg. Daar heb ik ssp.dunensis bij hoge uitzondering gevonden. Nooit heb ik daarbij ook nog naar beharing van de randstandige nootje gekeken. Achteraf bezien zou er dan misschien wel reden tot twijfel zijn geweest.

Van de midddenvorm Jacobskruid die ik eerst vond heb ik nu ook de (nog onrijpe) nootjes bekeken. Op die grond zou er reden zijn om er ssp.vulgaris van te maken. De randstandige nootjes zijn spaarzaam behaard, die uit het midden veel sterker behaard. Is in dit geval het verschil in beharing voldoende om dit te kunnen concluderen? (Zie de 2 foto's)

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.