Buizerd of Ruigpootbuizerd?

Gestart door pietvanderzanden, juli 30, 2011, 16:26:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

pietvanderzanden

Kreeg deze foto's opgestuurd. Volgens waarnemer was de vogel groter als Buizerd. Waargenomen 29/7/2011 in de buurt van Oldeberkoop.
Bij vluchtige blik dacht ik Ruigpootbuizerd, maar bij nadere bestudering denk ik toch gewone Buizerd lichte vorm. Wat is het?

Harm058

Lichte vorm Buizerd, Grote is in het veld moeilijk in te schatten, en de ruigpootbuizerd komt hier zelden voor in dit jaargetijde
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


jonas D

De meeste kans op ruigpootbuizerd heb je dus in de winter, moet je maar eens langs de velden gaan. ;)
Groeten,
Jonas

frankneijts

Citaat van: pietvanderzanden op juli 30, 2011, 16:26:00 PM
Kreeg deze foto's opgestuurd. Volgens waarnemer was de vogel groter als Buizerd. Waargenomen 29/7/2011 in de buurt van Oldeberkoop.
Bij vluchtige blik dacht ik Ruigpootbuizerd, maar bij nadere bestudering denk ik toch gewone Buizerd lichte vorm. Wat is het?

Kijk eens naar de poten op foto 2 Pieter en vraag je dan af waarom die vogel Ruigpootbuizerd heet.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pietvanderzanden

Bedankt voor de reactie. Was zelf dus ook al tot de conclusie gekomen dat het een gewone Buizerd lichte vorm was.
Omdat de waarnemer deze vogel niet als een Buizerd herkende en vermelde dat hij groter was, kreeg ik de foto's toegestuurd.
Vindt trouwens dat jaargetijde geen argument is om een vogel te determineren. Had meer een antwoord met feiten verwacht zoals:
bij foto 2 zie je dat de poten niet volledig bevederd zijn (zoals Frank vermeldde).
De staart is niet licht (wit) met één of meerdere eindbanden.

Groeten Piet van der Zanden 

HPM

Citaat van: pietvanderzanden op juli 30, 2011, 19:27:58 PM
[...]
Vindt trouwens dat jaargetijde geen argument is om een vogel te determineren. Had meer een antwoord met feiten verwacht zoals:
bij foto 2 zie je dat de poten niet volledig bevederd zijn (zoals Frank vermeldde).
De staart is niet licht (wit) met één of meerdere eindbanden.

Feit: http://waarneming.nl/soort/stats/321
Herman van der Meer

APellemans

Citaat van: HPM op juli 30, 2011, 19:39:32 PM
Feit: http://waarneming.nl/soort/stats/321
Mooie statistieken en duidelijk. Ik neem aan de de meting over 2010 is, dat wil zeggen dat de startdatum 1-1-2010 is en de einddatum 31-12-2010. De tekst bij het grafiekje suggereert anders (Eerste datum    01-01-2011    Laatste datum    31-12-2010). De webmaster moet hier nog even naar kijken.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Jarinka

Citaat van: APellemans op juli 30, 2011, 20:15:46 PM
Citaat van: HPM op juli 30, 2011, 19:39:32 PM
Feit: http://waarneming.nl/soort/stats/321
Mooie statistieken en duidelijk. Ik neem aan de de meting over 2010 is, dat wil zeggen dat de startdatum 1-1-2010 is en de einddatum 31-12-2010. De tekst bij het grafiekje suggereert anders (Eerste datum    01-01-2011    Laatste datum    31-12-2010). De webmaster moet hier nog even naar kijken.
Deze tekst hoort niet bij de grafiek, maar bij de fenologie. De meting is over alle waarnemingen in de database van Waarneming.nl (is bovenaan in te stellen).
De vroegste waarneming van Ruigpootbuizerd is op 1 januari, de laatste op 31 december. Bij wintergasten is het niet nuttig, maar bij bv. Spotvogel wel:
Eerste datum     18-04-1999
Laatste datum     10-10-1999
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: APellemans op juli 30, 2011, 20:15:46 PM
Citaat van: HPM op juli 30, 2011, 19:39:32 PM
Feit: http://waarneming.nl/soort/stats/321
Mooie statistieken en duidelijk. Ik neem aan de de meting over 2010 is, dat wil zeggen dat de startdatum 1-1-2010 is en de einddatum 31-12-2010. De tekst bij het grafiekje suggereert anders (Eerste datum    01-01-2011    Laatste datum    31-12-2010). De webmaster moet hier nog even naar kijken.

De statistieken vind je bij elke soort in het rechtermenu ('Statistieken'). Aantallen, grafiek en kaart hebben standaard betrekking op het hele bestand. Zoals Jarinka al zei kan je bovenin het een en ander instellen. Het resultaat is niet altijd zoals je (/ik) zou verwachten, maar als je bijvoorbeeld 2011 kiest krijg je de gegevens zowel voor 2011 als voor 2010 te zien.
Die eerste en laatste datum zouden minder verwarrend zijn als het jaar zou worden weggelaten. In het Spotvogelvoorbeeld zijn er dan waarnemingen van 18 april - 10 oktober.
Herman van der Meer

APellemans

Citaat van: HPM op juli 30, 2011, 20:35:30 PM
De statistieken vind je bij elke soort in het rechtermenu ('Statistieken'). Aantallen, grafiek en kaart hebben standaard betrekking op het hele bestand. Zoals Jarinka al zei kan je bovenin het een en ander instellen. Het resultaat is niet altijd zoals je (/ik) zou verwachten, maar als je bijvoorbeeld 2011 kiest krijg je de gegevens zowel voor 2011 als voor 2010 te zien.
Die eerste en laatste datum zouden minder verwarrend zijn als het jaar zou worden weggelaten. In het Spotvogelvoorbeeld zijn er dan waarnemingen van 18 april - 10 oktober.
Jaartal weg laten is prima suggestie. Ook tekst wijzigen in 'vroegste waarneming' kan helpen.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Robertmeer

Juist voor zulke gevallen hebben Maarten en ik deze gids geschreven: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=154659.0
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

pwolf

Citaat van: APellemans op juli 30, 2011, 20:53:45 PM
Citaat van: HPM op juli 30, 2011, 20:35:30 PM
De statistieken vind je bij elke soort in het rechtermenu ('Statistieken'). Aantallen, grafiek en kaart hebben standaard betrekking op het hele bestand. Zoals Jarinka al zei kan je bovenin het een en ander instellen. Het resultaat is niet altijd zoals je (/ik) zou verwachten, maar als je bijvoorbeeld 2011 kiest krijg je de gegevens zowel voor 2011 als voor 2010 te zien.
Die eerste en laatste datum zouden minder verwarrend zijn als het jaar zou worden weggelaten. In het Spotvogelvoorbeeld zijn er dan waarnemingen van 18 april - 10 oktober.
Jaartal weg laten is prima suggestie. Ook tekst wijzigen in 'vroegste waarneming' kan helpen.

laat dat jaartal alsjeblieft staan, dan weet je in dit geval precies naar welke waarneming nog even "gekeken" moet worden.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen