5 soorten waar ik niet uitkom?

Gestart door arnoniehof, juli 30, 2011, 14:13:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Zijn niet allemaal even beste foto's, was niet echt heel mooi weer en ze zaten soms ver weg.

Wat ik zelf denk

1. tjiftjaf
2. ?
3. Vliegenvanger
4. Vliegenvanger
5. ?

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

jonas D

1 tjiftjaf
2 grasmus
3 roodborsttapuit
4 grauwe vliegenvanger
5 tjiftjaf?
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Jonas, waarom zou 1. geen Fitis kunnen zijn? En 2. lijkt me geen Grasmus: geen witte keel of rossige vleugels, eerder een Kleine karekiet o.i.d.

Voor de rest ben ik het met je eens, en 5. is zeker een Tjiftjaf (korte hpp).
Groeten, Lonnie Bregman

jonas D

Ik heb gekeken naar het kopprofiel (nog het best te beoordelen) en dit vind ik vlak. Dat moet bij fitis eerder bol zijn. Daarom maak ik hier een tjiftjaf van.
Met kleine karekiet of bosrietzanger kan ik me wel in vinden. :blink:
Groeten,
Jonas

arnoniehof

nummer 3 karekiet of bosriet,
Er was geen riet te bekennen en was op rand van bos, langs stuk grasland.

Misschien helpt dat iets met de waarneming?
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

gert95

hoe kan het dat die 'tjiftjaf' op foto 5 een witte keel heeft??

Citaat van: jonas D op juli 30, 2011, 17:17:11 PM
Ik heb gekeken naar het kopprofiel (nog het best te beoordelen) en dit vind ik vlak. Dat moet bij fitis eerder bol zijn. Daarom maak ik hier een tjiftjaf van.

tjiftjaf heeft juist een bollere kop Jonas..
groeten Gert,

jonas D

Je snapt me niet oftewel heb jij het verkeerd kijk hier maar eens http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102225.0

de kop van fitis is boller dan die van tjiftjaf.
Groeten,
Jonas

gert95

ik heb daar voordat ik toen reageerde, nog even voor de zekerheid gekeken,
heb ze dus door elkaar gehaalt..
soms ben ik ook zon warhoofd :P
groeten Gert,

APellemans

Citaat van: gert95 op juli 30, 2011, 20:09:42 PM
ik heb daar voordat ik toen reageerde, nog even voor de zekerheid gekeken,
heb ze dus door elkaar gehaalt..
soms ben ik ook zon warhoofd :P
ik ben blij dat ik niet de enige ben. dit zou mij ook zomaar kunnen overkomen ;)
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

frankneijts

#9
Om het verschil in kopvorm tussen Fitis en Tjiftjaf goed te kunnen beoordelen moet je niet af gaan op maar 1 foto en dan al helemaal niet 1 die slecht belicht en onscherp is (1e foto) of van en vogel die een incompleet verenkleed heeft (laatste foto). Immers kan die kopvorm veranderen onder invloed van allerlei zaken zoals bijv. lichtinval en emotie van de vogel en is een foto sowieso maar een momentopname. Je moet er dus voor waken dat zo'n kenmerk een eigen leven gaat leiden en al helemaal niet als enige kenmerk gebruiken!
In werkelijkheid is het gewoonlijk Tjiftjaf die het meest bolle kopje heeft en Fitis normaliter een wat strakker, 'scherper' kopje, geaccentueerd als het ware door de iets duidelijker oogstreep en meer geprononceerde wenkbrauwstreep. Maar je moet daarvoor de vogel in het veld zien of beschikken over eens serie scherpe, goed belichte foto's.
EDIT: Ik zou van foto 1 ook een Tjiftjaf maken maar niet 100% zeker: daarvoor is de kwaliteit van de foto te slecht zodat kleur en vorm lastig goed te beoordelen zijn. De laatste is een Tjiftjaf op basis van de handpenperojectie, op foto's vaak het meest betrouwbare kenmerk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arnoniehof

Citaat van: arnoniehof op juli 30, 2011, 17:32:22 PM
nummer 3 karekiet of bosriet,
Er was geen riet te bekennen en was op rand van bos, langs stuk grasland.

Misschien helpt dat iets met de waarneming?

bedoel natuurlijk foto 2
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

jonas D

Citaat van: frankneijts op juli 30, 2011, 20:42:21 PM
Om het verschil in kopvorm tussen Fitis en Tjiftjaf goed te kunnen beoordelen moet je niet af gaan op maar 1 foto en dan al helemaal niet 1 die slecht belicht en onscherp is (1e foto) of van en vogel die een incompleet verenkleed heeft (laatste foto). Immers kan die kopvorm veranderen onder invloed van allerlei zaken zoals bijv. lichtinval en emotie van de vogel en is een foto sowieso maar een momentopname. Je moet er dus voor waken dat zo'n kenmerk een eigen leven gaat leiden en al helemaal niet als enige kenmerk gebruiken!
In werkelijkheid is het gewoonlijk Tjiftjaf die het meest bolle kopje heeft en Fitis normaliter een wat strakker, 'scherper' kopje, geaccentueerd als het ware door de iets duidelijker oogstreep en meer geprononceerde wenkbrauwstreep. Maar je moet daarvoor de vogel in het veld zien of beschikken over eens serie scherpe, goed belichte foto's.
EDIT: Ik zou van foto 1 ook een Tjiftjaf maken maar niet 100% zeker: daarvoor is de kwaliteit van de foto te slecht zodat kleur en vorm lastig goed te beoordelen zijn. De laatste is een Tjiftjaf op basis van de handpenperojectie, op foto's vaak het meest betrouwbare kenmerk.

Ik gebruikte dit omdat er bijna geen andere kenmerken bruikbaar waren al was het mijne ook niet het meest bruikbare. De determinatie was moeilijk omdat pootkleur,handpenprojectie hier niet te zien waren. Witte oogring valt nog deels te zien.
Groeten,
Jonas