slangvangende roofvogel?

Gestart door gerwinvanhouwelingen, juni 19, 2005, 00:15:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerwinvanhouwelingen

Ik zit met een klein probleempje. Ben gisteren (18-06) naar de Hoge Veluwe geweest, waar ik een vliegende roofvogel zag vliegen met een slang als prooi in zijn bek. Het was in ieder geval niet de Slangenarend want die is een slagje groter en het was bij een heide terrein iets zuidelijker dan het Deelensche veld. De roofvogel leek mij inziens gewoon een adulte buizerd van het donkere type. Vangt deze ook slangen van zo'n 40cm. Denk het wel maar ik had het nog nooit gezien.

Groetjes Gerwin van Houwelingen

oh ja op birdpix staat een foto van een vliegende slangenarend met een slang in zijn bek, zou had 'mijn' roofvogel hem ook vast!

Jan-Pieter

In de nieuwe veldgids voor roofvogels van Benny Génsbol staat op blz 132 een foto van een volwassen buizerd die een slang voert aan zijn jongen. Buizerd vangen / of vinden dus slangen en nemen ze mee. Het kan dus kloppen dat je een buizred met een slang hebt gezien.

MVG JP

Thijs Fijen

Vooral scandinavische buizerds doen dit, daar zijn namelijk meer slangen dan knaagdieren.
Thijs Fijen

gerwinvanhouwelingen

#3
Dank jullie wel voor de reacties. Zou het trouwens misschien ook een wespendief geweest kunnen zijn. Aangezien de roofvogel het bos indook en een geluid produceerde wat meer op een wespendief leek en niet dat gemiauw van de buizerd. Zal in ieder geval maandag terug moeten voor de Slangenarend.

mvg,

Gerwin van Houwelingen

Thijs Fijen

Kan eventueel. Kan je het geluid beschrijven en nog eventuele andere kenmerken van de vogel???
Thijs Fijen

-Arthy-

CiteerVooral scandinavische buizerds doen dit, daar zijn namelijk meer slangen dan knaagdieren.
Ben ik nou gek?
scandinavië, dat zijn toch koude landen?
Slangen die in een koud land leven?
Rick Gevers

Bram Rijksen

CiteerDank jullie wel voor de reacties. Zou het trouwens misschien ook een wespendief geweest kunnen zijn. Aangezien de roofvogel het bos indook en een geluid produceerde wat meer op een wespendief leek en niet dat gemiauw van de buizerd. Zal in ieder geval maandag terug moeten voor de Slangenarend.

mvg,

Gerwin van Houwelingen
Een Wespendief met een slang lijkt ook niet erg voor de hand liggend.

Thijs Fijen

maar wel mogelijk... tenminste staat in mijn boek..
Thijs Fijen

gerwinvanhouwelingen

Ik heb de vogel maar heel kort kunnen zien, merkte hem/haar te laat op. De vogel had in ieder geval een donkere dwwarsbandering zoals je in de ANWB-gids kunt zien bij Buizerd en Wespendief van de donkere vorm. Heb de lichte baan zoals bij Buizerd niet kunnen (te weinig tijd). Het geluid van de vogel is ongeveer hetzelfde die op waarneming.nl staat bij Wespendief. Het geluid was in ieder geval niet hetzelfde als die van Buizerd, vandaar ook mijn verwarring. Het leek een beetje 'meeuwachtig' maar ja mijn geluidskennis is niet het meest bekende van vogels, helaas. Ik krijg ze maar niet in mijn 'kop'. Ik moet het hebben van mijn visuele kwaliteiten. Ga vanmiddag weer even naar de Hoge Veluwe, om nu wel de Slangenarend te 'scoren'. Hopelijk kom ik de vogel dan weer tegen B)


Groetjes Gerwin

Mark van Veen

CiteerBen ik nou gek?
scandinavië, dat zijn toch koude landen?
Slangen die in een koud land leven?
Er leven genoeg adders in Scandinavie. Die zijn overigens veel zwarter dan de onze -> vangt warmte goed op.

Mark
groet,

Mark van Veen

Thijs Fijen

CiteerHet leek een beetje 'meeuwachtig'

Dat slaat meer op wespendief van op buizerd. Tenminste zegt mijn kennis.

Thijs
Thijs Fijen

lot

de beste manier om roofvogels te onderscheiden is kijken naar de vleugels. M.n de vorm en het uiteinde, ook de staart verteld veel. Laat je niet verwarren door het kleed van een buizerd. Hij staat in de meeste gidsen als bruin maar heeft veel variaties met witte/beige borst. succes!
lot

thijs

Dwarsbandering (dwars is volgens mij overbodig, maar dat is mieren geneuk), waar?
Staart, buik, vleugels?
Ik denk voorlopig een Buizerd, volgens mij zijn Wespendieven vrij secuur in hun voedselkeuze (wespenlarven)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

Je kan natuurlijk ook gewoon het feit accepteren dat het je weer 's níet gelukt is een vogel op naam te brengen (en dat je niet verder bent gekomen dan 'buizerdachtige' roofvogel)... Gebeurt mij bijna dagelijks!

gerwinvanhouwelingen

Zal het daarbij inderdaad laten, Bram. Zal in het vervolg gelijk naar de vleugels en de staart kijken bij roofvogels. Vertelt inderdaad het meest over welke roofvogel het is. Maar ja soms heb je natuurlijk slechts enkele seconden, zoals dit keer het geval was.
Als er iemand trouwens naar de Slangenarend nog gaat, doe dat dan 's morgens.!!! Heb van 16.00-19.00 uur tevergeefs  :censored: staan posten op het Deelensche veld, terwijl dutchbirding meldt dat hij vanmorgen goed te zien was. Het was in ieder geval bloedheet en ik had te weinig water mee.

mvg, Gerwin

Bram Rijksen

Oei... dan sta je daar niet prettig inderdaad...
Mijn opmerking was overigens niet persoonlijk bedoelt, hoor. Meer om aan te geven dat er helaas nog heel wat niet nader te determineren spul door de vingers glipt, terwijl je op dat moment denk: "sh..! dat had wel eens dit of dat of zus of zo kunnen wezen..." Vooral overzeilende roofpieten hebben die reputatie. Of steltlopertjes die nét nadat je doorhebt dat je naar een Siberische Strandloper staat te kijken opgejaagd worden door een Boomvalkje... altijd lachen!
Om vervolgens dan een soort 'in elkaar te bouwen' aan de hand van kenmerken die je achteraf te binnen schieten of die je denkt gezien te hebben, vind ikzelf een hachelijke zaak.. Beter lijkt me om op het moment zelf gewoon te noteren wat je ziet, zonder zowiezo nog maar aan een soort te denken: op die manier blijf je objectief en kritisch naar jezelf toe. Soms kunnen de meest onbenullig lijkende kenmerken die je noteert, doorslaggevend zijn.

harderbroek

CiteerIk zit met een klein probleempje. Ben gisteren (18-06) naar de Hoge Veluwe geweest, waar ik een vliegende roofvogel zag vliegen met een slang als prooi in zijn bek. Het was in ieder geval niet de Slangenarend want die is een slagje groter en het was bij een heide terrein iets zuidelijker dan het Deelensche veld. De roofvogel leek mij inziens gewoon een adulte buizerd van het donkere type. Vangt deze ook slangen van zo'n 40cm. Denk het wel maar ik had het nog nooit gezien.

Groetjes Gerwin van Houwelingen

oh ja op birdpix staat een foto van een vliegende slangenarend met een slang in zijn bek, zou had 'mijn' roofvogel hem ook vast!
Hoi Gerwin,

Ben wat laat met reageren maar na de USA en daarna gelijk weer weg naar het Brabantse het volgende.

Wespendief is inderdaad uit te sluiten ( hoewel zeg niet nooit). In 1997 had ik ook een geval van een slang als prooi van een buizerd. Dit was in de omgeving van Garderen.

In 2002 zag ik een buizerd met een onbekende prooi. Nadat ik de buyizerd verder benaderde vloog deze weg. Ik was toch benieuwd wat hij had gevangen. Ik vond alleen nog maar een staart van een hagedis.

Het zijn dus echte alle eters.

groet Rob en Harderbroek spreken we binnenkort af
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jessesven

Citeer
CiteerHet leek een beetje 'meeuwachtig'

Dat slaat meer op wespendief van op buizerd. Tenminste zegt mijn kennis.

Thijs
De zomers in Scandinavie zijn aanmerkelijk warmer dan die van ons. Landklimaat en zeer veel uren zonneschijn door de lange dagen. Siberie is zomers een van de warmeste streken op aarde.