bruine (modder)bekerzwam ?

Gestart door tjerk, juli 29, 2011, 21:27:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Vandaag in "De Haeck" (Nieuwkoopse Plassen) bijgaande foto's gemaakt. Gezien de vindplaats (veenachtig, vochtig) denk ik aan de bruine modderbekerzwam. Ik weet niet, of je op grond van de biotoop deze conclusie mag trekken.
(De kleur was wat donkerder dan de foto's weergeven)
Tjerk

Gulistan

Nee, het is geen Peziza - bekerzwam, maar een Otidea - Oor, ik zou hem Donker Hazenoor noemen.
Groeten van Christiane

grietaf

Moeten van een Otidea niet ook de jonge exemplaren al de oorvorm hebben? Op de bovenste foto is er een exemplaar gebroken, dat doet een Otidea volgens mij ook niet.
Grieta.

Gulistan

Ik denk dat je gelijk hebt, Grieta, ik heb niet goed gekeken. Ik ben op het verkeerde been gezet door de grote exemplaren, die in elkaar gekruld zijn.
Groeten van Christiane

ratje

zou het een melkbekerzwam kunnen zijn? Die moet dan toch onder de  :micro:  denk ik.

Gulistan

Melkbekerzwammen kan je zonder  :micro: determineren, als je naar de mate en snelheid van verkleuring van de melk kijkt.
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op juli 30, 2011, 14:58:39 PM
Melkbekerzwammen kan je zonder  :micro: determineren, als je naar de mate en snelheid van verkleuring van de melk kijkt.

ben ik met je eens maar dan moet je ze wel kennen. :D

tjerk

De dames worden bedankt! Ik denk (met verkleurende melk en zo kom ik niet veel verder, dat is (nog) te ingewikkeld voor me), dat ik de paddenstoel maar invoer onder melkbekerzwam spec. (of zoiets, als dat er is)
Groeten
Tjerk

Gulistan

Als je een exemplaar hebt, is het helemaal niet ingewikkeld. Het bekertje beschadigen (dus breken of er in snijden), en methet snij- of breukvlak op een witte papieren zakdoek of zo deppen. Als het heel snel fel geel verkleurd, is het Peziza succosa, als het langzaam een beetje vaag geelgroenig verkleurt, is het Peziza succosa.
Groeten van Christiane

tjerk

Klein foutje? Je noemt twee keer dezelfde latijnse naam.
Wie weet ga ik het binnenkort even uitproberen.
Groet, Tjerk

Dieter

Misschien wordt er Peziza michelii bedoelt?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Groeten van Christiane

tjerk

Nu weet ik nog niet genoeg. Hoort "peziza michelii" bij "fel geel" of bij "vaag geelgroenig" (zie vorige opmerking gullistan)
Groet, Tjerk

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

tjerk


tjerk

Vandaag teruggeweest. De proef met snijwond en deppen gedaan. Er kwam een vaag geel/groene vlek; zeker geen felgeel! Ik denk dus dat het peziza michelii is. Ik zal hem als zodanig op waarneming zetten. Groeten Tjerk

Gulistan

Groeten van Christiane