Hoofdmenu

Najaar 2011

Gestart door Joachim Vreeman, juli 28, 2011, 22:06:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hoger vliegen is vooral om predators te ontwijken, lijkt me. In de nacht zien vogels nog verdomde goed!

In de nacht vliegt denk ik gewoon veel meer. Dus vind de radar in de hogere lagen ook meer trek.
In het najaar hoor je in de nacht toch vele malen vaker rallen, lijster en roodborsten dan overdag? Als je die aantallen optelt en vergelijkt met de aantallen aan dagtrek (alleen gehoor) denk ik dat de dagtrek toch wel 2x of meer hoger uitkomt.

Is overigens puur mijn eigen gevoel en geen basis op data etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 06, 2011, 11:27:16 AM
Hoger vliegen is vooral om predators te ontwijken, lijkt me. In de nacht zien vogels nog verdomde goed!
Hoger vliegen = meer wind = hogere snelheid = sneller op de plaats van bestemming
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gtroost op oktober 06, 2011, 11:32:14 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 06, 2011, 11:27:16 AM
Hoger vliegen is vooral om predators te ontwijken, lijkt me. In de nacht zien vogels nog verdomde goed!
Hoger vliegen = meer wind = hogere snelheid = sneller op de plaats van bestemming
Zo er nog nooit over gedacht. Past ook wel in het beeld van tegenwind en laagvliegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

#63
 
Hierbij een paar fraaie diagrammen van Luuk Tinbergen met de invloed van windkracht en windrichting op de vlieghoogte van Vinken en Spreeuwen.

Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36135.msg632986#msg632986


Herman van der Meer

Bas vd Burg

#64
Vanochtend best wel heftige landtrek over de duinen van Katwijk/Noordwijk! Over zeereep/duinen veel zangvogels en over de binnenduinrand veel lijsterachtigen. Denk dat De Vulkaan waanzinnige aantallen zal hebben vandaag.

vanaf telpost Savoy (van origine zeetrektelpost) vanochtend de volgende aantallen: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=110&land=1&site=0&datum=20111009&taal=1 En dan hebben we lang niet alles mee kunnen pakken (...)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


georgetanis

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 09, 2011, 12:41:54 PM
Vanochtend best wel heftige landtrek over de duinen van Katwijk/Noordwijk! Over zeereep/duinen veel zangvogels en over de binnenduinrand veel lijsterachtigen. Denk dat De Vulkaan waanzinnige aantallen zal hebben vandaag.

vanaf telpost Savoy (van origine zeetrektelpost) vanochtend de volgende aantallen: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=110&land=1&site=0&datum=20111009&taal=1 En dan hebben we lang niet alles mee kunnen pakken (...)

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&land=1&site=0&datum=20111009&taal=1

meer als 160 000 vogels in 5,5 uur!!!!!
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Adri Clements

http://www.trektellen.nl/doortrekpatroon.asp?soort=9999&au=a&huidigjaar=2011&mLand=1&typetellingen=0&bd=9&bm=10&bj=2011&ed=9&em=10&ej=2011&schaal=7

Gisteren ruim 1,3 miljoen vogels ingevoerd op trektellen! Data vraagt uiteraard nogal wat 'nabewerking' om de vraag 'hoeveel vogels trokken er gisteren over NL?' te beantwoorden.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Adri Clements

Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2011, 20:38:38 PM
Morgen wordt er volgens de radar een goede voorspelling voor noord-Nederland gedaan qua vogeltrek. Zie: http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php?radar=wier&subwindow=se.
Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is. De beschrijving die hun geven kan ik niet veel mee:
CiteerThese predictions are made using the European Centre for Medium Range Weather Forecast Deterministic Model.
Morgenochtend gaat het hard plenzen, lijkt me niet dat er dan een vogel wilt gaan vliegen. De lijsters vliegen wel graag bij een beetje vochtig weer, maar dit lijkt me teveel van het goede.

Iemand die het kan verklaren?

Momenteel slaat ie helemaal uit en ik gok er maar op dat dit een gevalletje 'motregenmeten' is.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Timo Roeke

Het leek me wat overdreven om voor deze post een nieuw topic te openen dus vandaar dat ik mijn antwoord in dit topic post. Aankomende zaterdag wil ik samen met wat andere vogelaars een telpost gaan bezoeken. Normaliter sta ik op Engbertsdijksvenen of de Oelemars (beide in Twenteland) maar we willen een keer wat anders dan zingende geelgorsen, roepende zwarte spechten, 1000 buizerds en overvliegende mibo's op de telpost.  >:D

Maar zonder gekheid. Ik heb gezien dat de wind waarschijnlijk ZO gaat staan die dag en dat het zicht goed wordt. Welke telpost zouden jullie me aanraden? Eén van de betere tips die ik kreeg is de telpost van Eemshaven. Daar schijnt de stuwing goed te zijn met ZO. Maar hoe zou de Ketelbrug bijvoorbeeld zijn? Nu weet ik dat het altijd koffiedik kijken is maar we hebben het over kansen.

En hoe kom ik in contact met de beste mensen van die telposten? Je ziet de namen op trektellen.nl staan en in theorie zou ik die gebruiker kunnen opzoeken via ->gebruikers op waarneming.nl en de desbetreffende persoon via één van zijn waarnemingen kunnen e-mailen maar dit vind ik zowel omslachtig als creepy  :angel: . Zijn hier betere manieren voor?

Gerard Troost

Citaat van: Timo Roeke op oktober 11, 2011, 13:39:01 PM
Het leek me wat overdreven om voor deze post een nieuw topic te openen dus vandaar dat ik mijn antwoord in dit topic post. Aankomende zaterdag wil ik samen met wat andere vogelaars een telpost gaan bezoeken. Normaliter sta ik op Engbertsdijksvenen of de Oelemars (beide in Twenteland) maar we willen een keer wat anders dan zingende geelgorsen, roepende zwarte spechten, 1000 buizerds en overvliegende mibo's op de telpost.  >:D

Maar zonder gekheid. Ik heb gezien dat de wind waarschijnlijk ZO gaat staan die dag en dat het zicht goed wordt. Welke telpost zouden jullie me aanraden? Eén van de betere tips die ik kreeg is de telpost van Eemshaven. Daar schijnt de stuwing goed te zijn met ZO. Maar hoe zou de Ketelbrug bijvoorbeeld zijn? Nu weet ik dat het altijd koffiedik kijken is maar we hebben het over kansen.

En hoe kom ik in contact met de beste mensen van die telposten? Je ziet de namen op trektellen.nl staan en in theorie zou ik die gebruiker kunnen opzoeken via ->gebruikers op waarneming.nl en de desbetreffende persoon via één van zijn waarnemingen kunnen e-mailen maar dit vind ik zowel omslachtig als creepy  :angel: . Zijn hier betere manieren voor?
http://trektellen.nl/contact.asp staan alle contactpersonen van alle telposten mét emailadres.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Handig! Maar waar staan de contactpersonen voor de telposten die alfabetisch na "Hartshill Hayes CP" komen? Of kijk ik scheef?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Dan kijk ik ook scheel. Bovendien krijg ik de email richting Eemshaven, najaar terug omdat het e-mailadres niet meer geldig is. :(

Adri Clements

Hoi Timo, voor wat betreft een keuze, met ZO is de kuststreek interessant, ketelbrug ook. Zie bijv. afgelopen zondag, wat er over eemshaven, najaar vliegt is compleet anders dan de NL westkust, vnl. veroorzaakt door ligging t.o.v. trekroute div. soorten. Net erna wat je wilt zien!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

Hoe kan het trouwens dat in het najaar een post als de eemshaven die aan de zuidkant van water licht goed zou zijn?

Ik verwacht enigzins gestuwde trek als vogels ergens water tegenkomen, maar niet als ze het water over zijn. Tevens heb ik mij laten vertellen dat vogels als ze water tegenkomen hoger gaan vliegen en dat alles dus aan de zuidkant van water hoger zit dan aan de noordkant van water en dat dus ook de reden is dat ze bij de ketelbrug in het voorjaar bij kamperhoek en in het najaar bij zwolse hoek tellen.
Zwolse hoek lijkt me dus qua stuwing een betere post, maar graag laat ik mijn mening inruilen voor die van iemand met jaren trekervaring
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Adri Clements

@Folkert-jan,
Wat betreft KK helemaal gelijk, in het najaar wordt er ook vanaf zwolsehoek geteld (zie hun website)
Wat eemshaven in het najaar betreft, kijk eens naar het 'type' soorten wat daar in hoge aantallen langsvliegt en welke niet.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Timo Roeke

Voor het eerst in dagen geen regen maar een relatief heldere lucht. Het kunnen leuke dagen gaan worden.

HPM

Citaat van: Timo Roeke op oktober 13, 2011, 08:39:18 AM
Voor het eerst in dagen geen regen maar een relatief heldere lucht. Het kunnen leuke dagen gaan worden.

De wind zit in de verkeerde hoek voor lage trek. In het weekend gaat hij naar zuid. Dan zal het wel beter worden.
Herman van der Meer

hdijk

Is bijschatten tegenwoordig ook al normaal?? (als ik het goed begrijp worden er vogels geschreven die niet gezien zijn...)

zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=111&land=1&site=0&datum=20111013&taal=1
Hendrik Jan van Dijk

Lonnie Bregman

Citaat van: HPM op oktober 13, 2011, 11:47:26 AM
Citaat van: Timo Roeke op oktober 13, 2011, 08:39:18 AM
Voor het eerst in dagen geen regen maar een relatief heldere lucht. Het kunnen leuke dagen gaan worden.

De wind zit in de verkeerde hoek voor lage trek. In het weekend gaat hij naar zuid. Dan zal het wel beter worden.


Vandaag was het met de (noord)oosten wind op sommige telposten al erg leuk (zie o.a. Leeuwarderbos, Engbertsdijksvenen), hoe zal het dit weekend dan wel niet worden?!
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Citaat van: lonnie20 op oktober 13, 2011, 19:29:20 PM
Citaat van: HPM op oktober 13, 2011, 11:47:26 AM
Citaat van: Timo Roeke op oktober 13, 2011, 08:39:18 AM
Voor het eerst in dagen geen regen maar een relatief heldere lucht. Het kunnen leuke dagen gaan worden.

De wind zit in de verkeerde hoek voor lage trek. In het weekend gaat hij naar zuid. Dan zal het wel beter worden.


Vandaag was het met de (noord)oosten wind op sommige telposten al erg leuk (zie o.a. Leeuwarderbos, Engbertsdijksvenen), hoe zal het dit weekend dan wel niet worden?!

Dan zijn ze op  :)
Herman van der Meer

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

zwarteleeuwerik

Citaat van: hdijk op oktober 13, 2011, 19:00:21 PM
Is bijschatten tegenwoordig ook al normaal?? (als ik het goed begrijp worden er vogels geschreven die niet gezien zijn...)

zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=111&land=1&site=0&datum=20111013&taal=1

af en toe is het nodig om te schatten , zeker als men alleen staat maar men mag niet overdrijven natuurlijk wat volgens mij "soms" wel gebeurt.  ::)
Erik vb.

henkjanvdkolk

Citaat van: zwarteleeuwerik op oktober 13, 2011, 20:13:43 PM
Citaat van: hdijk op oktober 13, 2011, 19:00:21 PM
Is bijschatten tegenwoordig ook al normaal?? (als ik het goed begrijp worden er vogels geschreven die niet gezien zijn...)

zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=111&land=1&site=0&datum=20111013&taal=1

af en toe is het nodig om te schatten , zeker als men alleen staat maar men mag niet overdrijven natuurlijk wat volgens mij "soms" wel gebeurt.  ::)

Ik denk dat het niet gebeurt. Meestal schat je het aantal in een groep lager in als dat het er werkelijk zijn. Dit is tenminste mijn ervaring als we met meerdere mensen aan het tellen zijn en dit soort 'testjes' doen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HPM

Citaat van: hdijk op oktober 13, 2011, 19:00:21 PM
Is bijschatten tegenwoordig ook al normaal?? (als ik het goed begrijp worden er vogels geschreven die niet gezien zijn...)

zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=111&land=1&site=0&datum=20111013&taal=1

Bij het tellen van grote aantallen komt eigenlijk altijd schatting te pas. Uit de ronde getallen die je bij veel tellingen ziet blijkt al dat het geen exacte tellingen zijn maar indicaties. Daar is niets mis mee.
Bij hoge vogeltrek is tellen extra noeilijk omdat de vogels moeilijk te zien zijn. Als het om zangvogels gaat hoort je ze soms meer dan dat je ze ziet en als je ze niet hoort is er een grote kans dat je ze niet eens opmerkt als je ook bezig bent met het tellen van lagere trek. Op goede trekdagen kom je altijd ogen en oren tekort. Heel anders dan bijvoorbeeld eenden op een plas tellen, waar je als het moet wel tien keer opnieuw kunt tellen om zo dicht mogelijk bij het werkelijke aantal te komen.



Herman van der Meer

zwarteleeuwerik

Citaat van: henkjanvdkolk op oktober 13, 2011, 20:24:37 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op oktober 13, 2011, 20:13:43 PM
Citaat van: hdijk op oktober 13, 2011, 19:00:21 PM
Is bijschatten tegenwoordig ook al normaal?? (als ik het goed begrijp worden er vogels geschreven die niet gezien zijn...)

zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=111&land=1&site=0&datum=20111013&taal=1

af en toe is het nodig om te schatten , zeker als men alleen staat maar men mag niet overdrijven natuurlijk wat volgens mij "soms" wel gebeurt.  ::)

Ik denk dat het niet gebeurt. Meestal schat je het aantal in een groep lager in als dat het er werkelijk zijn. Dit is tenminste mijn ervaring als we met meerdere mensen aan het tellen zijn en dit soort 'testjes' doen.


mijn ervaring ook , meestal word er lager geschat, is ook beter dan te veel vind ik,  maar onzichtbare vogels schatten  en denken dat ze met zoveel zijn .... dan tel je ze beter niet ?
Erik vb.

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel