Hoofdmenu

Najaar 2011

Gestart door Joachim Vreeman, juli 28, 2011, 22:06:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Citaat van: Yeronimo op september 26, 2011, 16:28:08 PM
Vanaf morgenochtend kunnen we dus aardig wat trek verwachten over Nederland?
Er staat nauwelijks wind dus heel veel verdrifting zal je niet krijgen denk ik.

Yeronimo

Citaat van: frankw op september 27, 2011, 09:13:20 AM
Citaat van: Yeronimo op september 26, 2011, 16:28:08 PM
Vanaf morgenochtend kunnen we dus aardig wat trek verwachten over Nederland?
Er staat nauwelijks wind dus heel veel verdrifting zal je niet krijgen denk ik.

Vorig jaar was het ook windkracht 2 en toen kwam er aardig wat over de telpost hier (Leeuwarderbos) heen. Dus doelde voornamelijk op de aantallen zanglijsters bijvoorbeeld.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Ik ben de hele ochtend in het veld geweest op zo'n 5-10 km van de Zuidhollandse kust, en er was werkelijk geen spatje trek.
Ook op de Bloedberg bitter weinig http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=22&land=1&site=0&datum=20110927&taal=1

Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op september 27, 2011, 12:44:05 PM
Ik ben de hele ochtend in het veld geweest op zo'n 5-10 km van de Zuidhollandse kust, en er was werkelijk geen spatje trek.
Ook op de Bloedberg bitter weinig http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=22&land=1&site=0&datum=20110927&taal=1

Wij hadden nog wel een leuke telling (http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=939&land=1&site=0&datum=20110927&taal=1). Maar inderdaad niet echt qua aantallen, meer qua soorten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op september 27, 2011, 13:00:16 PM
Citaat van: HPM op september 27, 2011, 12:44:05 PM
Ik ben de hele ochtend in het veld geweest op zo'n 5-10 km van de Zuidhollandse kust, en er was werkelijk geen spatje trek.
Ook op de Bloedberg bitter weinig http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=22&land=1&site=0&datum=20110927&taal=1

Wij hadden nog wel een leuke telling (http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=939&land=1&site=0&datum=20110927&taal=1). Maar inderdaad niet echt qua aantallen, meer qua soorten.

Ja, maar dat soort aantallen Graspiepers is natuurlijk helemaal niets in deze tijd.
Herman van der Meer

Joachim Vreeman

Ik ga er vanuit dat morgen beter wordt. Wat ik wel opvallend vind is het ontbreken van indicaties vanuit omringende landen waaruit zou blijken dat bepaalde soorten zoals graspiepers, vinken of bepaalde rovers onze kant opkomen.

HPM

Citaat van: Joachim Vreeman op september 27, 2011, 14:34:45 PM
Ik ga er vanuit dat morgen beter wordt. Wat ik wel opvallend vind is het ontbreken van indicaties vanuit omringende landen waaruit zou blijken dat bepaalde soorten zoals graspiepers, vinken of bepaalde rovers onze kant opkomen.

O, maar je hoeft er niet aan te twijfelen dat ze onze kant opkomen hoor. Dat hebben ze altijd gedaan en dat doen ze dit najaar zonder enige twijfel ook. Maar hoeveel er komen en.of hoeveel je er daar van opmerkt hangt van meerdere factoren af.

Herman van der Meer

Gideon Vreeman

Uit de SOVON-krant (www.sovon.nl/default.asp?id=406#krant2314)

Goede trek over Falsterbo

26-9-2011 - De afgelopen week was er stevige trek over Falsterbo met zaterdag en zondag o.a. 155 en 419 Rode Wouwen, veel Sperwers en Torenvalken.
Ook Holenduiven lijken nu massaal de weg naar het zuiden gevonden te hebben. Houtduiven daarentegen worden niet gemeld, maar het opduiken van groepen in Limburg doet vermoeden dat ze ook onderweg zijn, maar niet via Falsterbo.
Nog steeds trekken er dagelijks tot enkele duizenden Boerenzwaluwen langs en zondag werden tweeëntwintig Kraanvogels genoteerd, maar het meest opvallend zijn momenteel de aantallen Vinken en Kepen, met 15.700, 1.430, 30.500, 66.700, 25.900 en 38.900 als dagaantallen.
Zie Falsterbo fagelstation.
Gideon Vreeman

HPM

Citaat van: Gideon Vreeman op september 27, 2011, 16:47:11 PM
Uit de SOVON-krant (www.sovon.nl/default.asp?id=406#krant2314)

Goede trek over Falsterbo

26-9-2011 - De afgelopen week was er stevige trek over Falsterbo met zaterdag en zondag o.a. 155 en 419 Rode Wouwen, veel Sperwers en Torenvalken.
Ook Holenduiven lijken nu massaal de weg naar het zuiden gevonden te hebben. Houtduiven daarentegen worden niet gemeld, maar het opduiken van groepen in Limburg doet vermoeden dat ze ook onderweg zijn, maar niet via Falsterbo.
Nog steeds trekken er dagelijks tot enkele duizenden Boerenzwaluwen langs en zondag werden tweeëntwintig Kraanvogels genoteerd, maar het meest opvallend zijn momenteel de aantallen Vinken en Kepen, met 15.700, 1.430, 30.500, 66.700, 25.900 en 38.900 als dagaantallen.
Zie Falsterbo fagelstation.

Hier kan je het zelf bekijken.
http://www.artportalen.se/birds/inventeringar/falsterbo_str.asp?lang=eng
Herman van der Meer

Limosa

Als ik de aantalsverdeling over de laatste paar dagen zie dan valt op dat zondag een topdag was en dat de dagen daarna een sterke afname van de meeste soorten laten zien. Ik heb geen idee hoe lang de soorten erover doen om vanaf Falsterbo over ons land te vliegen, maar ik gok dat dat niet veel langer dan een dag is, dus wat dat betreft zou ik de komende dagen niet veel aanwas vanuit Falsterbo verwachten. Dat is ook zo'n beetje het beeld van de maandag en dinsdag in NL. But correct me if i'm wrong...
Groeten,

Joachim

Adri Clements

De koffie is erg dik en er wordt veel gekeken!
Windrichting is prima, maar de kracht is m.i. wel bijster weinig om uberhaupt al van verdrifting te spreken. Lekker weer met weinig wind is ook een mooie combi voor hoge onzichtbare trek.
Wat betreft de tijd om falsterbo-NL te overbruggen, hangt sterk van van de soort. In ieder geval geen dag! In het boek birdmigration van Ian Newton staat er wel e.e.a. over geschreven.
Ter illustratie: de vinken van vorig jaar deden er 8-9 dagen over, er vanuitgaande dat de golf op 4-5 okt in NL voortvloeide uit de golf van 26 sept (en de dagen ervoor) over Falsterbo.

Kortom: condities zijn redelijk, vooral de lucht goed in de gaten blijven houden. Wat ik me afvraag is hoe het mogelijk is dat er zoveel Sperwers langs F. trekken, en er ten zuiden bijster weinig op trek worden waargenomen, dit i.t.t. buizerds & wespendieven. Verspreiden Sperwers zich zo snel na stuwing?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Steven Wytema

Steven Wytema


Bas vd Burg

#42
Vanochtend ging het wel aardig over De Puinhoop met als hoogtepunten (tot 1015u) 14 Grote Zilverreigers (nieuw telpostrecord), 1 Duinpieper, 1 IJsgors en een Bladkoning kort tp op de telpost (later tp in de zeereep). Bulksoort was Graspieper met kleine 1000 exemplaren. We mochten niet klagen maar ik had er persoonlijk wel ietsje meer van verwacht. Vanwege grondmist en zachte wind vloog veel spul best hoog maar dat was wel te verwachten. Het had effe ietsje harder moeten waaien vanochtend dan hadden we wat meer stuwing gehad.

EDIT: aantal Grote Zillies met 1 naar beneden bijgesteld
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Yeronimo

Citaat van: Bas vd Burg op september 28, 2011, 11:08:31 AM
Vanochtend ging het wel aardig over De Puinhoop met als hoogtepunten (tot 1015u) 15 Grote Zilverreigers (nieuw telpostrecord), 1 Duinpieper, 1 IJsgors en een Bladkoning kort tp op de telpost (later tp in de zeereep). Bulksoort was Graspieper met kleine 1000 exemplaren. We mochten niet klagen maar ik had er persoonlijk wel ietsje meer van verwacht. Vanwege grondmist en zachte wind vloog veel spul best hoog maar dat was wel te verwachten. Het had effe ietsje harder moeten waaien vanochtend dan hadden we wat meer stuwing gehad.

Zouden wij wellicht dezelfde Duinpieper gezien/gehoord hebben?
7:40 uur had ik hem over het Leeuwarderbos, om 9:55 uur dus bij Katwijk aan Zee. Is dat mogelijk?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bas vd Burg

Citaat van: Yeronimo op september 28, 2011, 11:44:49 AM
Zouden wij wellicht dezelfde Duinpieper gezien/gehoord hebben?
7:40 uur had ik hem over het Leeuwarderbos, om 9:55 uur dus bij Katwijk aan Zee. Is dat mogelijk?

Dat lijkt me zeer sterk eigenlijk, dan moet die pieper wel heel, heel, HEEL hard hebben gevlogen ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op september 28, 2011, 11:54:03 AM
Citaat van: Yeronimo op september 28, 2011, 11:44:49 AM
Zouden wij wellicht dezelfde Duinpieper gezien/gehoord hebben?
7:40 uur had ik hem over het Leeuwarderbos, om 9:55 uur dus bij Katwijk aan Zee. Is dat mogelijk?

Dat lijkt me zeer sterk eigenlijk, dan moet die pieper wel heel, heel, HEEL hard hebben gevlogen ;D

Dan zou hij met een snelheid van minstens 65 km/u gevlogen moeten hebben.
Herman van der Meer

Rikstar

ga er maar vanuit dat er meerdere duinpiepers in nederland rondvliegen jeroen  ;) .  leuke soorten trouwens weer op de post. afgelopen week weer in nederland geweest maar helaas geen tijd gehad om de post te bezoeken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Yeronimo

Citaat van: Rikstar op september 28, 2011, 12:13:05 PM
ga er maar vanuit dat er meerdere duinpiepers in nederland rondvliegen jeroen  ;) .  leuke soorten trouwens weer op de post. afgelopen week weer in nederland geweest maar helaas geen tijd gehad om de post te bezoeken.

Hehe, was ook een voorzichtige vraagstelling van me. Wel erg leuk een Duinpieper voor Leeuwarden, dat heb ik zeker al gevierd.
Laat maar weten als je weer van plan bent te komen op je vertrouwde stekkie. Ik heb er goed op gepast!  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rikstar

hahaha, ik kijk af en toe op trektellen en inderdaad zie je soms leuke dingen. toppie hoor  :duim: . ik wist wel dat het een leuke post zou zijn.  verbaast me trouwens hoeveel leuke dingen er in het ruigte stukje zitten: paapje, 4 boomvalken! en volgens mij last ik ook een buidelmees toch? gaaf hoor, ga zo door :P

Citaat van: Yeronimo op september 28, 2011, 12:17:40 PM
Citaat van: Rikstar op september 28, 2011, 12:13:05 PM
ga er maar vanuit dat er meerdere duinpiepers in nederland rondvliegen jeroen  ;) .  leuke soorten trouwens weer op de post. afgelopen week weer in nederland geweest maar helaas geen tijd gehad om de post te bezoeken.

Hehe, was ook een voorzichtige vraagstelling van me. Wel erg leuk een Duinpieper voor Leeuwarden, dat heb ik zeker al gevierd.
Laat maar weten als je weer van plan bent te komen op je vertrouwde stekkie. Ik heb er goed op gepast!  ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankw

Citeer
Kortom: condities zijn redelijk, vooral de lucht goed in de gaten blijven houden. Wat ik me afvraag is hoe het mogelijk is dat er zoveel Sperwers langs F. trekken, en er ten zuiden bijster weinig op trek worden waargenomen, dit i.t.t. buizerds & wespendieven. Verspreiden Sperwers zich zo snel na stuwing?

Ik denk dat die bij de grote groepen Vinken, Spreeuwen ed. blijven, volgens mij trekken Sperwers mee met dit soort grote aantallen; komen de massa's 'kleine' vogels komen ook de Sperwers. Zover ik kan zien is het vaak zo dat wanneer men op Falsterbö  veel 'kleine' trek zien ze ook veel Sperwers en andere rovers zien.

Jeroen Nagtegaal

De wind onder Zweden staat naar het Zuid-oosten (uit NW). Eigenlijk wordt dus een groot deel vanons weggehouden.
Dit doordat het Hogedruk gebied precies tussen ons en Zweden licht. Misschien dat in het weekend, als het hoge druk gebied noordelijker ligt, er wat doorkomt vanuit Zweden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gideon Vreeman

Vandaag bleef een leuke telling totdat om 13.37 een Steppekiekendief overkwam! Waarschijnlijk dezelfde vogel die om 15.15 over De Horde vloog...
Gideon Vreeman

Yeronimo

Morgen wordt er volgens de radar een goede voorspelling voor noord-Nederland gedaan qua vogeltrek. Zie: http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php?radar=wier&subwindow=se.
Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is. De beschrijving die hun geven kan ik niet veel mee:
CiteerThese predictions are made using the European Centre for Medium Range Weather Forecast Deterministic Model.
Morgenochtend gaat het hard plenzen, lijkt me niet dat er dan een vogel wilt gaan vliegen. De lijsters vliegen wel graag bij een beetje vochtig weer, maar dit lijkt me teveel van het goede.

Iemand die het kan verklaren?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Gerard Troost

Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2011, 20:38:38 PM
Morgen wordt er volgens de radar een goede voorspelling voor noord-Nederland gedaan qua vogeltrek. Zie: http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php?radar=wier&subwindow=se.
Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is. De beschrijving die hun geven kan ik niet veel mee:
CiteerThese predictions are made using the European Centre for Medium Range Weather Forecast Deterministic Model.
Morgenochtend gaat het hard plenzen, lijkt me niet dat er dan een vogel wilt gaan vliegen. De lijsters vliegen wel graag bij een beetje vochtig weer, maar dit lijkt me teveel van het goede.

Iemand die het kan verklaren?
Geen idee vast verwachte lijsteraankomst, Hans zelf eens vragen? (via http://groups.yahoo.com/group/trektellers)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

In het verleden ook een paar keer gezien, vaak bleek het dan gewoon totaal niet te vliegen. In de bovenste grafiek zie je ook dat de piek volledig wordt gevuld door de 'prediction range', anders dan op 01 oct.
Het is ook wel eens voorgekomen dat het niet vloog maar wel flink motregende, de measured values flink piekten!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

GertJ

Citaat van: Adri Clements op oktober 05, 2011, 21:28:55 PM
In het verleden ook een paar keer gezien, vaak bleek het dan gewoon totaal niet te vliegen. In de bovenste grafiek zie je ook dat de piek volledig wordt gevuld door de 'prediction range', anders dan op 01 oct.
Het is ook wel eens voorgekomen dat het niet vloog maar wel flink motregende, de measured values flink piekten!
Misschien zit de trek bij goede trekvoorspelling wel zo akelig hoog dat je er niks van ziet.
Goed trekweer is dan het tegenovergestelde van goed trektelweer.
Groet Gert Jager

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij geeft de trekvoorspelling juist de hoge trek weer. Een beetje zelf kijken naar de weersystemen geeft vaak een beter beeld naar mijn mening.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Joachim Vreeman

Vandaar dat ik kijk naar een combinaties van factoren: de vogelradar, weersomstandigheden, trektellingen op posten die voor ons op de route liggen en opvallende migratie in ons omringende landen (trek over Falsterbo).

Wat mij opvalt is dat goede voorspellingen op vogelradar vaak ook 's nachts zijn: vliegen vogels dan ook hoger dan overdag?

Jeroen Nagtegaal

In de nacht vliegt een andere bulk, Zwartkop, Roodborst, Lijsters, Karrekieten maar ook Steltloper en Rallen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Joachim Vreeman

Dat begrijp ik, maar ik reageerde op jouw bericht dat vogelradar zich richt op hoge trek. In combinatie met het gegeven dat de vogelradar vaak in de nacht hogere concentraties vogels aangeeft, vroeg ik me af of dan de conclusie gerechtvaardigd is dat de 'nachtbulk' hoger vliegt dan de 'overdagbulk'. Ik zou als trekvogel ook hoger gaan vliegen om zo botsingen met objecten op de grond zoveel mogelijk te vermijden...