Hoofdmenu

Najaar 2011

Gestart door Joachim Vreeman, juli 28, 2011, 22:06:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

Zie o.a. Telpost Kinderdijk 25, 27 juli en vandaag (28 juli: o.a. 5200 kok, 3400 gier, gr.kiek, wespendief en 10 zw.ruiters) en Telpost Vijfhoek Diemen 25 juli (nog gefeliciteerd met het 30 jarig bestaan van de telpost).

Heren en dames trektellers: bemand uw posten > Najaarstrek 2011 is begonnen!!! (of mag je daar eind juli nog niet van spreken?) Succes collega's > hou ons op de hoogte van leuke/ interessante tellingen...

Groeten Joachim Vreeman

Joachim Vreeman

Deze week kan ik 1 doordeweekse dag gaan trektellen. Iemand een suggestie naar aanleiding van de weersverwachting? Zelf dacht ik aan dinsdag omdat in mijn herinnering zuidenwind beter is dan westenwind. Morgen (maandag) is na zo'n buiig weekend misschien juist ook wel goed...

Tips dus van harte welkom!

Groeten Joachim

Adri Clements

Tja het is allemaal een beetje koffiedik kijken. Op zich ga ik wel mee in je laatste redenering. Het mooiste is een sterk opbouwend hogedrukgebied boven scandinaviƫ die op een gegeven moment lagedruk boven onze contreien wegdrukt, en er hier dus een oostenwind gaat waaien.
Zolang we nog niet zo'n situatie hebben is het 'je best doen tussen de buien door'.
Steltlopers en reigers prefereren trouwens meewind, dus met een noordelijke component erin. En ook dat was lang geleden, dus wanneer de wind gaat draaien naar NO gaan we dat als trektellers zeker merken!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gerard Troost

Citaat van: Joachim Vreeman op augustus 14, 2011, 14:23:02 PM
Deze week kan ik 1 doordeweekse dag gaan trektellen.
Gewoon 1 vaste dag in de week kiezen en dan (ook met slecht weer) minimaal een uur of 3 blijven zitten. Dat is de beproefde methode om
1) de beste doorsnee te hebben
2) de meest onverwachtse dingen te hebben (weeromslag, naar beneden regenen van soorten etc)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Joachim Vreeman

@ Adri > zoiets als donderdag dus... Net voor de buien uit > lijkt mij een kanshebber voor een leuke trekteldag! Gisteren ben ik ook even 3 uurtjes wezen tellen: alleen het eerste uur was aardig (o.a. visarend en 2 ooi). Aanstaande zondag beloofd trouwens ook een mooie dag te worden....

@ Gerard > zaterdag is onze vaste dag, maar deze week heb ik nog vakantiedagen. Ik probeer een beetje wegwijs te worden wanneer nu precies de goede (weers)omstandigheden zijn. Bv zo'n iemand als Mervyn Roos lijkt erg goed te zijn in het uitkiezen van de juiste dagen om op de telpost te staan. Ook zo'n tip van Adri over Noorderwind klinkt mij logisch in de oren.

Mocht iemand nog meer tips hebben over (aankomende/ voorspelde) goede weersomstandigheden of bv over geschikte dagen voor een bepaalde soort/groep vogels: deze zijn nog steeds van harte welkom!

Joachim Vreeman

Woensdagavond voor het eerst N.O. wind... Een leuk moment om te gaan trektellen?

HPM

Citaat van: Joachim Vreeman op augustus 16, 2011, 17:55:59 PM

Woensdagavond voor het eerst N.O. wind... Een leuk moment om te gaan trektellen?


Als je gaat dan weet je het.
Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Citaat van: Joachim Vreeman op augustus 16, 2011, 17:55:59 PM
Woensdagavond voor het eerst N.O. wind... Een leuk moment om te gaan trektellen?

Ja woensdagavond ziet er goed uit, gezien de wind die draait naar noord. Kans op stelten en reigers, maar helemaal te voorspellen is het nooit.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Joachim Vreeman

Ik ga het idd gewoon proberen woensdagavond en ga donderdagochtend waarschijnlijk ook > qua aantallen stelts/reigers in augustus zouden we het op de Westdijk beter moeten doen dan het huidige dagrecord. Ik laat morgen wel weten hoe het gegaan is.

Yeronimo

Vanavond was niet veel aan hier in het Leeuwarderbos in ieder geval. Hopen dan maar op morgenochtend.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Gisterenavond (woensdag) was wel aardig, maar niet echt een reigertrek zoals op de Kinderdijk. Over vanochtend: tja... Zaterdag nieuwe dag > nieuwe kansen!

Adri Clements

#11
Hoi Joachim, op zich is dat niet zo vreemd.
De reigers die we zien betreffen vnl. leegloop van reigerkolonies ten noorden van de telpost. Telpost de Gorzen, Ridderkerk ligt op betrekkelijk korte afstand van Kinderdijk, er is sprake van soms grote overlap.
Ter illustratie even een voorbeeld van de purperreigertrek.
Bij Kinderdijk broeden er de afgelopen jaren gemiddeld zo'n 110-120 paar Purperreigers. Dat zijn dus ruim 200 Purperreigers. Na het broedseizoen komen daar nog de juvenielen bij.
Op een goede reigertrek avond komt het nogal eens voor dat er een groep purperreigers uit het noorden aankomt, en rondjes gaan vliegen boven de plaatselijke purperreigerkolonie. Met veel geroep proberen ze dan de locals mee te krijgen om ook met hun mee te vliegen. Vaak komen er een paar omhoog. Als groep draaien ze dan nog wat rondjes (gisteravond was er een groep die bijna een UUR rondjes vloog), om dan vervolgens ri. ZW te vliegen. Daarnaast komen er soms groepjes uit de boezems omhoog om gewoon zelf weg te trekken, soms waren dit 2 adulten met wat juvenielen... dat wekt de indruk dat er een 'gezinnetje' wegtrekt... gaaf toch?!
Dit 'fenomeen' is echt heel mooi om te zien, ik vind het zelf een van de mooiste voorbeelden van gedrag & communicatie tussen vogels.

Kortom: op plekken tussen en ten zuiden van reigerkolonies maak je de meeste kans op trekkende reigers. Daarom zou het heel nuttig zijn als er ook geteld gaat worden ten zuiden van bijv. de Weerribben. Er zijn in het recente verleden waarnemingen gedaan langs de IJssel van trekkende purperreigers.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Joachim Vreeman

@ Adri > jaloers op 'jullie' grauwe kieken... Misschien dat we morgen ook even gaan tellen voor de buien uit

Adri Clements

Vorige week hebben de reigers door de ongunstige omstandigheden vrijwel niet gevlogen. Maandag was het goed raak, gisteren nog beter (zie avondtellingen op trektellen.nl van de gorzen, dordtse biesbosch, woelse waard, de horde).
Vanavond zijn de weersomstandigheden gunstig (rustig, meewind), dus er valt weer e.e.a. te verwachten. Het is de vraag hoeveel er komt, of de bodem al in zicht begint te raken.
In ieder geval een mooi moment om ook langs de IJssel te tellen, als er mensen in de gelegenheid zijn, ga het gewoon proberen! Dat het kan, getuigt deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/44623120
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Christian

Voor de liefhebbers.
Vandaag 2500+ Wespendieven, 2 Steppekiekendieven, 3 Zwarte Wouwen, 2 Zwarte Ooievaars, 18 Ooievaars en last but not least; de lang verblijvende Slangenarend is naar zuidelijke oorden vertrokken, allen langs Falsterbo.
2 Schreeuwarenden die een beetje rondhangen kregen gezelschap van een andere, vogels niet vertrokken maar nog steeds rondhangend.
Christian Brinkman

frankw

Goed bezig daar. :duim:

Vandaag en morgen zuidoosten wind, dat zou wat moeten stuwen richting ons landje. Ik ben alleen bang dat de wind te snel weer omslaat en we dus maar weinig mee zullen krijgen van deze hoge aantallen.

Joachim Vreeman

Bedankt nog voor de info Christiaan! Aanwijzingen voor een mogelijk leuke trekteldag zoals ideale weersomstandigheden, grote aantallen en/of bijzondere vogels die richting ons land (lijken te) vliegen, zijn wat mij betreft meer dan welkom...

JohanvantBosch

Opvallend vind ik het hoge aantal Bladkoningen dat nu al in Finland is gezien... erg vroeg volgens mij (al zullen ze daar vast altijd wat vroeger zijn dan bij ons) en hoge aantallen. Misschien belooft het wat voor ons.... Een vergelijking met voorgaande jaren (zowel kwa aantal als tijdstip):


2011:
[/t][/t]

Finland Finland

16 today, 71 individuals seen for this autumn in Finland, between 25th August - 13th September 2011.

Picture  (source: Tarsiger Team)

2010:

Yellow-browed Warbler, Phylloscopus inornatus

Finland Finland

79 individuals seen for this autumn in Finland, between 10th September - 24th October 2010.

Picture  (source: Tarsiger team)

2009:


Finland Finland

51 individuals seen for this autumn in Finland, between 25th August - 18th October 2009.
2008


Finland Finland

245 individuals seen for this autumn in Finland, between 6th Sept - 30th Oct 2008

Joachim Vreeman

Nogal rustig op de telposten... Zou het (na) dit weekend anders worden?

georgetanis

Dit weekend zal wel goed zijn. Lange tijd flink ZW windje. Zaterdag tussen ZZW en ZZO, warm en zonnig.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Adri Clements

Gevoelsmatig staat er idd op korte termijn wel het e.e.a. te gebeuren, lijkt een beetje op de situatie van vorig jaar, exact dezelfde tijd. Toen kwam de klap 22 sept. Vanaf komend weekend worden de kaarten weer gehusseld, een voorbode van een eindelijk(!) goede ligging van de drukgebieden vanaf dinsdag, tenminste, zoals de weerkaarten het nu vertellen. Sterk ontwikkelende hogedruk boven Scandinaviƫ, O-ZO bij ons.
http://www.wetterzentrale.de/pics/avnpanel1.html
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

jonas D

Wanneer vinden de simultaantellingen plaats?
Groeten,
Jonas

Adri Clements

Eurobirdwatch is meen ik 1 of 2 okt '11.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jarinka

Citaat van: Adri Clements op september 21, 2011, 15:54:36 PM
Eurobirdwatch is meen ik 1 of 2 okt '11.
Op de pagina van VWG Amersfoort staat 2 oktober.
Groeten, Jarinka Heijink

Joachim Vreeman

Ben benieuwd wat er staat te gebeuren volgende week... Zal ook meteen even kijken naar de tellingen van vorig jaar.

Gerard Troost

Citaat van: Jarinka op september 21, 2011, 15:56:13 PM
Citaat van: Adri Clements op september 21, 2011, 15:54:36 PM
Eurobirdwatch is meen ik 1 of 2 okt '11.
Op de pagina van VWG Amersfoort staat 2 oktober.
http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=278529655495920

Het is dus 1 & 2 october, maar de door Vogelbescherming in NL georganiseerde dus alleen op zondag 2 oktober (omdat er zaterdag al wat anders was). Volgend jaar weer gewoon zoals altijd op zaterdag.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Joachim Vreeman

Vanaf dinsdag lijkt het inderdaad erop alsof het weer wat omslaat > wijst misschien ook op een leuke EBD volgende week zondag 2 oktober. Hopelijk krijgen we nog andere aanwijzingen zoals leuke aantallen die vanuit omringende landen (Falsterbo) naar ons toe komen...

Yeronimo

Vanaf morgenochtend kunnen we dus aardig wat trek verwachten over Nederland?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jonas D

Ik kreeg gisteren een mailtje dat er op zaterdag ook een eurobirdwatchday was.
Ik dacht op zondag ( normaal zou ik dan gaan tellen)
Kan iemand bevestigen of meer uitleg geven op welke dag het nu exact is.? :huh: :-\
Groeten,
Jonas

firecrest

Citaat van: jonas D op september 26, 2011, 16:49:23 PM
Ik kreeg gisteren een mailtje dat er op zaterdag ook een eurobirdwatchday was.
Ik dacht op zondag ( normaal zou ik dan gaan tellen)
Kan iemand bevestigen of meer uitleg geven op welke dag het nu exact is.? :huh: :-\
Je zou ook een paar posts naar boven kunnen lezen...