Drie micro's in de tuin

Gestart door gardensafari, juni 18, 2005, 16:15:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag gefotografeerd in de tuin:

1 Dit zou volgens mij Notocelia uddmanniana moeten zijn. Alleen lopen bij de grenzen rond het donkere gedeelte op alle foto's die ik zie min of meer rond. Deze heeft een bijna trapeziumvormig begrensde donkere vlek en is verder wat minder getekend dan de N. uddmanniana die ik op foto's heb gezien. Iemand voor deze rakker?



2 Een lastige Pyralide. Het zou hier kunnen gaan om één van de Eudonia-soorten, maar ook gewoon om Scoparia ambigualis. Kan iemand enige zekerheid verschaffen?




3 Wat op de foto hieronder staat is mij helemaal een raadsel. De antennes en het snuitje wijzen op een Pyralidae-soort, maar ik kan er niet één vinden die erop lijkt. Misschien een verdonkerd exemplaar en daardoor lastig te plaatsen?




Alvast bedankt!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Citeer1 Dit zou volgens mij Notocelia uddmanniana moeten zijn. Alleen lopen bij de grenzen rond het donkere gedeelte op alle foto's die ik zie min of meer rond. Deze heeft een bijna trapeziumvormig begrensde donkere vlek en is verder wat minder getekend dan de N. uddmanniana die ik op foto's heb
Beste Hans,

Het bladrollertje is inderdaad N. uddmanniana. Dat hoekige van het donkere gedeelte en de lichte tekening valt allemaal binnen de variatie van deze soort. Je vermoeden dat de tweede mogelijk een ambigualis zou zijn, deel ik ook met je. Hoewel hij wat licht is zie ik verder niets vreemds en de vleugelvorm past heel goed op ambigualis en niet op Eudonia of Dipleurina. Die zijn toch behoorlijk driehoekig. De laatste is Aglossa pinguinalis. Die zijn vaak zo donker.

Groetjes, Han.

gardensafari

Bedankt Han!,

Toch weer een nieuwe soort voor de tuin.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.