opslaan van bijna verdwenen webpaginas van www.cr-birding.be

Gestart door Klaas van Dijk, juli 28, 2011, 10:09:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Het mooie online overzicht van alle kleurringprojecten op www.cr-birding.be is in rap tempo aan het verdwijnen en kan dan niet langer meer online bekeken worden.

Noodgedwongen ben ik dus nu maar bezig om alle resterende pagina's te downloaden. Iemand enig idee of dit moet in:
* webpagina, volledig (*htm, *html).
* webarchief, enkel bestand (* mht).
of in één van de andere alternatieven?

Of is er al iemand die dit allemaal heeft gedownload?

Alvast bedankt voor een reactie,

Groetjes, Klaas

HPM

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Jazeker, maar daar staan bijvoorbeeld de e-mail adressen niet meer vermeld. Ik kan namelijk niet overweg met dat soort van digitale invulschermpjes. Is prima voor wat losse berichtjes, maar niet voor serieuze meldingen.

Bovendien zijn er diverse mensen, waaronder ikzelf, die het veel gemakkelijker vinden om een overzicht te bekijken (al dan niet in kleur). Ik ken diverse mensen die de nieuwe site erg lastig vinden.

Maakt het wat uit op wat voor manier ik dit soort webpagina's opsla? IE8 is wel al diverse malen vastgelopen bij het downloaden.

Klaas

frankmeer

Maakt niet zoveel uit denk ik, htm zal wel goed zijn. Kijk anders eerst even of je ze dan kan openen. Of probeert het als dat niet lukt anders eens met Firefox.
Jammer dat de site verdwijnt. Ik vind de huidige site ook makkelijker in het gebruik. Zal wel ff wennen worden. Ik zag dat er al enkele soorten niet meer beschikbaar waren, Zilvermeeuw onder andere.
Frank van der Meer

little-W

Citaat van: Klaas van Dijk op juli 28, 2011, 10:09:32 AM
Beste mensen,

Het mooie online overzicht van alle kleurringprojecten op www.cr-birding.be is in rap tempo aan het verdwijnen en kan dan niet langer meer online bekeken worden.

Noodgedwongen ben ik dus nu maar bezig om alle resterende pagina's te downloaden. Iemand enig idee of dit moet in:
* webpagina, volledig (*htm, *html).
* webarchief, enkel bestand (* mht).
of in één van de andere alternatieven?

Of is er al iemand die dit allemaal heeft gedownload?

Alvast bedankt voor een reactie,

Groetjes, Klaas
Hoi Klaas,

Ik heb zelf de meeuwenpagina's gedownload, gewoon via Bestand > Pagina Opslaan. Dan worden er .htm bestanden opgeslagen samen met een mapje bronbestanden.
De nieuwe site is een mooi initiatief maar vooralsnog ben ik er nog geen fan van.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

pwolf

dag allemaal,

het is er gewoon allemaal hoor, niet meer als een lijst met alle details in één (of meer) oogopslag maar met een beetje zoeken kom je er wel. De site werd (en wordt!) nog steeds opgebouwd dankzij liefdewerk-oud papier. Ooit begonnen met een papieren overzicht van Renaud Flamant in Aves, daarna gedigitaliseerd en al jarenlang geactualiseerd door Dirk Raes. Verandering is vast niet makkelijk maar wen er vast maar aan.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Klaas van Dijk

hoi Pim,

Bedankt voor je toevoeging. Maar er is toch niets op tegen om de oude overzichten te downloaden? En weet jij dan ook hoe ik de e-mail adressen van de desbetreffende kleurringers tevoorschijn kan toveren? Dat lukt me namelijk niet.

En weet jij hoe ik direct via één muisklik een e-mail kan verzenden als ik het project heb gevonden cq het e-mail adres kan geven aan iemand bv iemand hier op waarneming.nl en die zelf de melding kan laten verzorgen? Ik kom steevast uit op een soort van digitaal invulformulier. Ik kan niet zoveel met dat soort van digitale invulformuliertjes. Maar misschien zoek ik niet goed hoor.

------------------

hoi Maarten,

Er zijn meer mensen die vooralsnog geen grote fan zijn van de nieuwe site en jij bent dus bepaald niet de enige. Mooi om te horen dat jij 'Zilvermeeuw' al hebt gedownload.

Ik kan de optie 'opslaan' bij Bestand niet gebruiken (is niet in werking / blanco).Ik gebruik IE8, mocht dat van belang zijn. Wel kan ik de optie 'opslaan als' gebruiken, en dan moet ik kiezen tussen een aantal opties. En dan weet ik dus niet zo goed welke optie ik moet kiezen (ligt natuurlijk ook aan mijn gebrekkige kennis hiervan).

Uit gemakzucht (en vanwege de snelheid) heb ik tot nu toe gekozen voor de bovenste optie: 'Webarchief, enkel bestand (*.mht). Ik geef iedere soort dan gewoon een eigen naam en krijg dan documenten die 'MHTML-documenten' heten en die als bestandextensie hebben .mht.

Zie hieronder voor een voorbeeld voor Lepelaar (en opgeslagen in een door mij nieuw gemaakte map). Maar dus geen idee of dit de meest slimme oplossing is.

C:\Documents and Settings\Gebruiker\Mijn documenten\webpaginas crbirding offline\Lepelaar.mht

Downloaden van de verschillende soortpagina's gaat trouwens razendsnel. Alleen af en toe 'vastlopers' en dan moet ik IE8 opnieuw opstarten.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

little-W

Citaat van: Klaas van Dijk op juli 29, 2011, 09:27:13 AM

hoi Maarten,

Er zijn meer mensen die vooralsnog geen grote fan zijn van de nieuwe site en jij bent dus bepaald niet de enige. Mooi om te horen dat jij 'Zilvermeeuw' al hebt gedownload.

Ik kan de optie 'opslaan' bij Bestand niet gebruiken (is niet in werking / blanco).Ik gebruik IE8, mocht dat van belang zijn. Wel kan ik de optie 'opslaan als' gebruiken, en dan moet ik kiezen tussen een aantal opties. En dan weet ik dus niet zo goed welke optie ik moet kiezen (ligt natuurlijk ook aan mijn gebrekkige kennis hiervan).

Uit gemakzucht (en vanwege de snelheid) heb ik tot nu toe gekozen voor de bovenste optie: 'Webarchief, enkel bestand (*.mht). Ik geef iedere soort dan gewoon een eigen naam en krijg dan documenten die 'MHTML-documenten' heten en die als bestandextensie hebben .mht.

Zie hieronder voor een voorbeeld voor Lepelaar (en opgeslagen in een door mij nieuw gemaakte map). Maar dus geen idee of dit de meest slimme oplossing is.

C:\Documents and Settings\Gebruiker\Mijn documenten\webpaginas crbirding offline\Lepelaar.mht

Downloaden van de verschillende soortpagina's gaat trouwens razendsnel. Alleen af en toe 'vastlopers' en dan moet ik IE8 opnieuw opstarten.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk
Hoi Klaas,
Ik heb geen ervaring met IE8 en het mht formaat, maar zo te horen kun je alles lezen na het opgeslagen te hebben dus dat lijkt me prima in orde.
Groeten,

little-W

Citaat van: pwolf op juli 29, 2011, 00:24:46 AM
dag allemaal,

het is er gewoon allemaal hoor, niet meer als een lijst met alle details in één (of meer) oogopslag maar met een beetje zoeken kom je er wel. De site werd (en wordt!) nog steeds opgebouwd dankzij liefdewerk-oud papier. Ooit begonnen met een papieren overzicht van Renaud Flamant in Aves, daarna gedigitaliseerd en al jarenlang geactualiseerd door Dirk Raes. Verandering is vast niet makkelijk maar wen er vast maar aan.

groeten, pim
Dag Pim,
Het gaat niet zozeer om het nieuwe, maar dat er belangrijke functionaliteit is weggevallen. Zo is het door het niet hebben van een echt e-mail adres niet mogelijk om bijlagen mee te sturen (Excelrapporten met lange lijsten waarnemingen, foto's, etc).

Weet jij of het kunnen meesturen van bijlagen binnenkort ondersteund gaat worden?

Verder niets dan lof voor de vele vrije uren die er in zo'n project gestoken worden door diverse mensen. :duim:
Ik ben mij er zeer van bewust ik dat door dit soort sites mijn hobby (het aflezen van ringen) goed kan uitvoeren.
Groeten,

pwolf

goeie vraag Maarten,

als ik een antwoord van Dirk krijg dan laat ik het je weten.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Citaat van: Klaas van Dijk op juli 29, 2011, 09:27:13 AM
hoi Pim,

Bedankt voor je toevoeging. Maar er is toch niets op tegen om de oude overzichten te downloaden? En weet jij dan ook hoe ik de e-mail adressen van de desbetreffende kleurringers tevoorschijn kan toveren? Dat lukt me namelijk niet.

En weet jij hoe ik direct via één muisklik een e-mail kan verzenden als ik het project heb gevonden cq het e-mail adres kan geven aan iemand bv iemand hier op waarneming.nl en die zelf de melding kan laten verzorgen? Ik kom steevast uit op een soort van digitaal invulformulier. Ik kan niet zoveel met dat soort van digitale invulformuliertjes. Maar misschien zoek ik niet goed hoor.

Klaas van Dijk

hoi Klaas,

nee hoor, daar is ook niks op tegen, alleen de veroudering zal wel vrij snel toeslaan gok ik (van de opgeslagen pagina's!). Iedereen komt (zoals je prima weet) op dat invulformuliertje uit en daar staat inderdaad geen emailadres van het contactpersoon meer op. Ik neem aan dat als je iets meldt je ook een terugmelding krijgt, daar staat vast een echt adres op zodat je daarna weer naar hartelust kunt communiceren.

Ik zou melders op wrn.nl gewoon naar de site verwijzen, dan kunnen ze het de volgende keer ook weer zelf.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jeroen Nagtegaal

Ik heb ook al wat met Dirk gemaild. Vind de site ook niet erg geweldig... Ondanks al zijn vrije tijd.
Kort samengevat. Het voorkomen van Spam is een voorwaarde van oa. de BTO. Andere ringers zouden ook veel spam krijgen. Vandaar het digitale meldformulier. Al zou een inlogsysteem ook een mogelijkheid zijn lijkt me. Heeft als voordeel de controle van het afzendend mailadres.

Op termijn:
- Het versturen van bijlagen.
- Het ontvangen van een kopie van het verzonden bericht voor eigen archief.

Een tijdelijke oplossing hiervoor is het melden van een beschrijving van aantal, datum en uitleg. En dat je zodra je een reactie hebt de bijlage/foto's meestuurt.

Succes!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Een beetje raar & vaag argument dat de BTO het vermelden van e-mail adressen zou blokkeren. Even zoeken op het internet maakt duidelijk dat er juist allerlei overzichten zijn met hopen e-mail adressen. Een snelle greep:

http://www.euring.org/national_schemes/contact_schemes.htm (e-mail adressen van alle Europese Ringcentrales).

http://flamingoatlas.org/downloads/FlamingoBandsFR.pdf (e-mail adressen van mensen die flamingo's kleurringen etc; zie pag 5. Downloaden duurt wel even).

http://cormorants.freehostia.com/co_rings/shag_project3.htm (e-mail adressen van ringers van Kuifaalscholvers).

http://cormorants.freehostia.com/co_rings/pygmy_projects.htm (e-mail adressen van ringers van Dwergaalscholvers).

http://cormorants.freehostia.com/cormo_crings.htm (bomvol informatie over gekleurringde Aalscholvers) en

http://cormorants.freehostia.com/co_rings/cormo_cr_project1.htm (inclusief hopen e-mail adressen). Ook erg handig dat je op drie manieren kunt sorteren.

http://www.tbop.org.pl/badania/ring/larrid/ (website van diverse Polen die Kokmeeuwen kleurringen; ook met al hun e-mail adressen).

Tegenwoordig hebben hopen ringers / kleurringers ook een eigen website cq weblog etc. met een e-mail adres etc. Zie www.frankmajoor.nl , maar er zijn zeker nog wel 100 ofzo anderen.

Groetjes, Klaas

pwolf

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 01, 2011, 18:46:44 PM
Een beetje raar & vaag argument dat de BTO het vermelden van e-mail adressen zou blokkeren. Even zoeken op het internet maakt duidelijk dat er juist allerlei overzichten zijn met hopen e-mail adressen.
Groetjes, Klaas

daar is toch niks vaags aan Klaas, de lijst die jij bij elkaar hebt gezocht bevat enkele ringers van de BTO, zeker niet alle BTO ringers die zich met kleurringen bezighouden. Ja kunt over elk detail blijven vallen, terecht of onterecht, maar op dit forum daarover doorschrijven lijkt me weinig productief met name omdat diegenen die de site ontwierpen niet op dit forum meelezen. Misschien kun je beter gewoon met Dirk Raes of met de BTO mailen?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

GijsB

Zijn jullie bekend met deze site?
http://wayback.archive.org/web/

Vul daar de website in en je kan zo oude pagina's opvragen
ook als ze op de originele website niet meer staat
Gijs

Marcel van kammen

Ja, ik was net te laat met het opzoeken van het Audouins ringproject. Nu kan ik ze niet vinden op de oude site en op de nieuwe staan ze niet...dat is ffkes jammer. Iemand die de meeuwenpagina beschikbaar heeft? Gaat om witte ring rechts en links aluminiumring.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Klaas van Dijk

Citaat van: pwolf op augustus 02, 2011, 00:59:48 AM(...) met name omdat diegenen die de site ontwierpen niet op dit forum meelezen. Misschien kun je beter gewoon met Dirk Raes of met de BTO mailen?groeten, pim

hoi Pim,

Ondertussen leest Dirk volop mee op dit forum. En ondertussen voer ik een levendige e-mail correspondentie hierover met Dirk. Verder lijkt het me een goed idee dat anderen hun commentaar / ideeën / verbeterpunten per e-mail aan Dirk melden, vandaar dat ik dus elders (zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160482.0 ) hier wat over heb geschreven.

Desalniettemin blijf ik het een rare zaak vinden dat de BTO kan voorschrijven dat er geen enkel e-mail adres van een ringer van gekleurmerkte vogels van waar dan ook ter wereld meer vermeld mag worden op www.cr-birding.org.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk
--------------------------------
Marcel,

Ik denk dat het een goed idee is dat je je kanttekeningen bij de nieuwe site even kenbaar maakt aan Dirk Raes. Dirk wil namelijk graag op de hoogte blijven van mensen die problemen ondervinden met de nieuwe site. Zijn e-mail adres staat elders op waarneming.nl, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=160482.0

Marcel van kammen

Dag Klaas, was niet echt een kanttekening hoor, ik had gewoon het vermoeden dat ze nog niet alles hadden over gezet.

@Jeroen: heb ik vast verkeerd gezocht, ik zocht onder de categorie Gulls maar daar vond ik niks. Thanx anyaway en sorry voor het extra werk.

Jeroen Nagtegaal

Stond keurig onder de meeuwen... Of zocht je op de nieuw site?
Groet, Jeroen Nagtegaal

Marcel van kammen

Ja,de nieuwe,maar daar zal dit project t.z.t. wel opkomen. De beste man heeft het er druk genoeg mee denk ik :-)

Klaas van Dijk

hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie. Ja, nu begrijp ik dat je het niet kon vinden. Is inderdaad erg verwarrend dat de informatie verspreid is over twee sites. Geen echt probleem voor aflezers die erg frequent deze site bezoeken, maar kan lastig zijn als je dit allemaal niet echt vaak doet etc.

Anyway, hopelijk krijg je snel bericht over de gekleurringde Audouins Meeuw. En vraag rustig weer opnieuw als je ergens niet uitkomt etc.

Groetjes, Klaas