Gewone Spikkelspanner

Gestart door gardensafari, juni 18, 2005, 16:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag gefotografeerd deze nogal merkwaardig getekende spikkelspanner. Is er iemand die zou kunnen bevestigen, of juist ontkennen, dat dit een Gewone Spikkelspanner is (Ectropis bistortata/Ectropis crepuscularia)?



Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

CiteerVandaag gefotografeerd deze nogal merkwaardig getekende spikkelspanner. Is er iemand die zou kunnen bevestigen, of juist ontkennen, dat dit een Gewone Spikkelspanner is (Ectropis bistortata/Ectropis crepuscularia)?
Hans,

Dit is inderdaad een gewone spikkelspanner. Altijd lastig die melanistische exemplaren. De tekening schemert hier gelukkig nog voldoende door: midden over de voorvleugel loopt een fijne donkere lijn aan de buitenzijde afgezet door een donkere bredere schaduwlijn. In de veldgidsen wordt dit kenmerk volgens mij niet genoemd, maar alle gewone spikkelspanners hebben dat kenmerk en de overige spikkelaars niet. Ook de vleugelvorm is kloppend voor de gewone spikkelspanner, maar dat lat zich moeilijk omschrijven.

Han.

gardensafari

Beste Han,

Je bent weer op dreef vandaag! Hartelijk dank in ieder geval, weer een kopzorg minder.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.