Is dit een wintereik?

Gestart door sleswes, juli 23, 2011, 13:53:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

sleswes

Geacht forum,
Deze eik heb ik op waarnemingen gezet als wintereik. Maar er zijn twijfels. De bladsteel is namelijk wat kort. De eik gevonden onderaan de Grebbeberg (Onderlangs) er staan daar vanaf Rhenen links van het gravelfiets/voetpad hier en daar van dit soort eiken. Het blad is prachtig glanzend en groter dan van de zomereik. Ook is de eikel platter.
Wie helpt mij uit de droom?

Gr. Sleswes.

Nietspitten

Citaat van: sleswes op juli 23, 2011, 13:53:59 PM
Geacht forum,
Deze eik heb ik op waarnemingen gezet als wintereik. Maar er zijn twijfels. De bladsteel is namelijk wat kort. De eik gevonden onderaan de Grebbeberg (Onderlangs) er staan daar vanaf Rhenen links van het gravelfiets/voetpad hier en daar van dit soort eiken. Het blad is prachtig glanzend en groter dan van de zomereik. Ook is de eikel platter.
Wie helpt mij uit de droom?

Gr. Sleswes.

Dus dit zijn verschil kenmerken tussen Winter- en Zomereik ??
groeten, Gerrit

sleswes

Gerrit, In theorie zijn dit natuurlijk geen kenmerken, maar in de praktijk zie je altijd de zomereik zonder een mooie waslaag op het blad, vooral nu de tijd al weer wat vordert. Maar ik had liever gehad dat er een duidelijk ja of nee op de vraag kwam van : Is het een wintereik of toch iets anders.Ik loop veel in de natuur en zie dan ineens een eik die mij opvalt door bladgrootte, glans ,eikelsoort e.d.hetgeen mij dus deed denken aan de wintereik.
De discussie is nog geheel open.
Zegt u het maar!!!
Vr. gr. Sleswes.

rapunzel

Citaat van: sleswes op juli 23, 2011, 16:14:27 PM
Gerrit, In theorie zijn dit natuurlijk geen kenmerken, maar in de praktijk zie je altijd de zomereik zonder een mooie waslaag op het blad, vooral nu de tijd al weer wat vordert. Maar ik had liever gehad dat er een duidelijk ja of nee op de vraag kwam van : Is het een wintereik of toch iets anders.Ik loop veel in de natuur en zie dan ineens een eik die mij opvalt door bladgrootte, glans ,eikelsoort e.d.hetgeen mij dus deed denken aan de wintereik.
Zegt u het maar!!!
Vr. gr. Sleswes.

Als ik me niet vergis staan in Heukels Flora van Nederland kenmerkende verschillen beschreven:
Zomereik: korte bladsteel, lange vruchtstelen
Wintereik: lange bladsteel, korte vruchtsteel, symmetrisch blad

Misschien helpt het gebruik van een goede Flora.

Koos
Koos Ballintijn

sleswes

Koos, Bedankt voor de tip!!

Gr. Sleswes.

Windekind

Waarbij op te letten dat er nog tal van andere eiken zijn die heukels niet vermeld. !!!
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

Jan,
je hebt deze foto nu dubbel ingevoerd. 1x als waarneming en 1x op het forum. Lees hier hoe je overbodig uploaden voorkomt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html

Het is overigens een goed gebruik op dit forum om berichten met je eigen naam te ondertekenen  ;)
mvgr, Hinko

sleswes

Hoi Hinko, Ja, Ik heb de vermeende wintereik weer verwijderd. Te weinig informatie mijnerzijds.
Bedankt en tot de volgende moeilijkheid.

Gr. Jan.

hmmuller

Citaat van: rapunzel op juli 23, 2011, 18:11:14 PM
Citaat van: sleswes op juli 23, 2011, 16:14:27 PM
Zegt u het maar!!!
Vr. gr. Sleswes.

Als ik me niet vergis staan in Heukels Flora van Nederland kenmerkende verschillen beschreven:
Zomereik: korte bladsteel, lange vruchtstelen
Wintereik: lange bladsteel, korte vruchtsteel, symmetrisch blad

Misschien helpt het gebruik van een goede Flora.

Koos

Dat is nog maar de vraag! Dan zijn er nog hybriden tussen zomer en wintereik, dus of je er met Heukels wel uit kan komen?

gr. Dirk

Windekind

Volgens mij zie ik een duidelijke zeer korte bladsteel., lange stelen aan de eikel. Ook is de vorm van het blad typisch zomereik, namelijk veel onregelmatiger gelobd dan bij wintereik. Blad is wel wat donkergroen, maar er zijn ook verschillen tussen licht en schaduwbladeren.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

sleswes

Elmar, bedankt voor je reactie.
Gr. Jan.