Hoofdmenu

trekkende zangvogels

Gestart door Kaja, oktober 09, 2006, 14:58:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kaja

De laatste tijd zie ik regelmatig groepjes kleine zangvogels over trekken.
Weet iemand een gemakkelijke manier van hoe je ze kunt benamen. Meestal kun je de kleur niet zien omdat ze te klein of te hoog zijn.

Zijn er verschillen tussen hoogten waarop ze vliegen?
Heeft iemand alle vlucht-geluiden op een rijtje? (het lijkt me zinloos om van alle soorten in een vogelboek te gaan kijken welke geluiden ze maken)
Vliegen sommige soorten in een aparte formatie?
Waneer trekken ze?
en nog veel meer van zulke herkeningspunten.
Weet iemand een site of boek waar dit allemaal in staat?
Of kan iemand me zo andwoord geven op deze vragen?

tekenaar

Volgens mij heeft Dutch Birding een paar jaar geleden een CD uitgegeven met vluchtroepjes.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Ben Wielstra

Tja dat is allemaal niet zo gemakkelijk uit te leggen. Je kan maar zo veel leren uit een boekje en je zal het voornamelijk door de jaren heen moeten leren. Het beste kan je eens op een trektelpost gaan staan samen met een paar ervaren vogelaars. Echt een cd waar alle vluchtroepjes bij elkaar staan is er niet volgens mij. Die DB CD bevat alleen de roepjes van zeldzaamheden, dus daar heb je ook niet zo veel aan.

Geert-Jan Kroon

CiteerHet beste kan je eens op een trektelpost gaan staan samen met een paar ervaren vogelaars.
Dit is inderdaad de beste manierom het te leren. Kijk gewoon even op www.trektellen.nl welke trektelposten er bij je in de buurt zijn.

Wel vroeg uit bed..  voor de allereerste vogels :D  :D  
Groet,

Geert-Jan Kroon

matthijsbroere

CiteerEcht een cd waar alle vluchtroepjes bij elkaar staan is er niet volgens mij.
De CD "Trekvogels en wintergasten" bevat zeer veel geluidjes. Van algemene trekvogels tot de wat zeldzamere. Hij was ooit verkrijgbaar bij de Vogelbescherming, of dat nu nog steeds zo is weet ik niet.
Matthijs Broere

Jan Zwaaneveld

Volgens mij is de cd die Matthijs noemt nog steeds verkrijgbaar. Inderdaad een aanrader. Maar (veel) ervaring opdoen in het veld is toch het beste.  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Bram Rijksen

CiteerVolgens mij is de cd die Matthijs noemt nog steeds verkrijgbaar. Inderdaad een aanrader. Maar (veel) ervaring opdoen in het veld is toch het beste.
Zodra je de vink en graspieper kan dromen (en dat kan na één goede trekdag..), kan je al snel je kennis uitbreiden.
Niks CD's; gewoon hup, het veld in en goed kijken en luisteren. CD is leuk als je ooit 's wil weten of het nu een Duin- of Grote Pieper, of een Siberische of gewone Boompieper was... maar de gewone soorten laten zich het best herkennen door ze zelf (eventueel geflankeerd door wat meer ervaren tellers) in de kijker te vangen en het geluid in te prenten.

Kaja

Sinds gisteren heb ik al meer dan 15 groepjes van 5-20 zangvogeltjes gezien.
Ze vliegen niet hoog, zo'n 8-12 meter. Volgens mij zijn het altijd de zelfde vogeltjes want ze roepen allemaal een soort "pink" (niet heel hard en niet veel).  
en ze vliegen dus allemaal op dezelfde hoogte naar het ZZW-en. Zouden dit dan vinken kunnen zijn?

Bram Rijksen

Zou erg goed kunnen; vaak wisselen ze dat roepje af met het beroemde 'tjup-tjup'-roepje. Zodra je dit hoort overkomen weet je dat de herfst definitief begonnen is. Een overtrekkende vink is relatief eenvoudig te herkennen door de diepgevorkte staart en de opvallend witte 'vleugelschildjes'. Dat laatste is het best zichtbaar als je ze een beetje van opzij te zien krijgt.

laatvlieger

In de links die we ooit eens verzameld hebben in het pinned gedeelte hier boven aan het forum staat een stukje met links over trekvogels. Daarin staat ook een link naar een vertaald artikel van Gatter. Dat is ook een aanrader!

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=2056
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jeroensteenbergen

Gisteren in de duinen enorme trek van met name Vink en Graspieper, het ging maar door. Ook de eerste Kepen en Koperwieken. Leuk! Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers dat je het 't best kan leren door gewoon buiten te zijn en te oefenen. Nog wel een tip: er is een veldgids 'Vogels in de vlucht', een blauw boek met enorm veel (niet altijd even mooie, maar wel nuttige) tekeningen van vliegpatronen etc. Kijk 's in de bieb of je daar wat aan hebt. Schrijver weet ik zo even niet meer.  

Diederick Meinen

Dominic Couzens: Vogels in de vlucht, herkenning van vogels door hun gedrag. ISBN 905956054X  Goed boek inderdaad!
Groet, Diederick

Gerrit Kteu

De CD met trekroepjes van DB heeft de toepasselijke titel "Out of the Blue : flight calls of migrants and vagrants" en is volgens mij nog verkrijgbaar.

Hierop staan beslist niet alleen zeldzaamheden zoals eerder werd beweerd maar ook soorten als Merel, Zanglijster, Koperwiek, Veldleeuwerik, Rietgors etc...

Een lijst met de soorten is op de DB site te vinden (The Shop, Special Issues).

Deze CD is zeer bruikbaar als naslagwerk en ik kan deze CD iedereen aanbevelen.

RWester

#13
Als je de Latijnse namen er bij houdt, of de Engelse goed kent, dan kom je via

Linken voor online determinatie

ook een heel eind (zie bij geluiden). Ook Nederlandse sites met roepjes

Ook via gewone vogelsites via bovenstaande link, zoals deze Franse, zijn veel trekroepjes te beluisteren
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


steenl

Deze link http://www.vwgzkl.nl/parnassia/herkenning/...ing_content.htm staat ook in de lijst van linkjes die Remco heeft gestuurd.
Vroeger heb ik deze site veel bezocht.
Nu denk ik alle roepjes zelf te herkennen  :rolleyes:  :D

Maar zoals al eerder opgemerkt. Oefening baart kunst. Kortom ga eens op een trektelpost staan.

Groet,
Lennaert

Wouter

Je moet vooral leren trekkende zangvogels te herkennen door veel buiten te oefenen. Ik ben zelf al enkele jaren bezig, en alle geluiden ken ik nu zo'n beetje wel. Ook ga je steeds beter het verschil zien tussen de manier van vliegen van verschillende soorten aan de hand van grootte, bouw, vleugelslag enz...
Maar de roepjes zijn het belangrijkst, dus om eens naar een trektelpost te gaan lijkt me erg leerzaam.
Wouter

Kaja

#16
Ik zag vandaag een aantal zangvogels overtrekken met deze kenmerken:
-geluid: een redelijk hard "prruwii" met duidelijke 'r'-rollend
-ze vlogen in groepen van 10-30 vogels
-de vlucht was: een paar vleugelslagen-een paar niet, ze verloren hierin nauwelijks hoogte-dan weer en paar vleugelsla....
-ze vlogen richting Zuid (logisch eigenlijk)
-ze waren iets kleiner dan spreeuwen

Wat kan het zijn geweest?

Thijs Fijen

Veldleeuwerikken

Melodieuze vogels, en de afgelopen dagen (bij ons) massaal (4000 +) doortrekkend

Thijs
Thijs Fijen

Kaja

Ik ken nu de vink en de veldleeuwerik  ;)  

harderbroek

CiteerZodra je de vink en graspieper kan dromen (en dat kan na één goede trekdag..), kan je al snel je kennis uitbreiden.
Niks CD's; gewoon hup, het veld in en goed kijken en luisteren. CD is leuk als je ooit 's wil weten of het nu een Duin- of Grote Pieper, of een Siberische of gewone Boompieper was... maar de gewone soorten laten zich het best herkennen door ze zelf (eventueel geflankeerd door wat meer ervaren tellers) in de kijker te vangen en het geluid in te prenten.
Bram zonder je te willen beledigen vermoed ik dat jij net als ik een vogelaar ben die moest beginnen zonder cd (die waren er gewoon in mijn kindertijd niet hoewel ik pas 45 ben hoor)

Ikzelf ben wat laat begonnen maar door met een ervaren vogelaar veel op pad te gaan en na een tijdje alleen het diepe in leerde ik binnen een jaar alle Ned. vogels op basisgeluiden(lees zang) ik heb daar veel van geleerd maar ik denk ook dat door de uitkomst van de cd,s de veel beginnende vogelaars wel vooruit helpt.
Ikzelf heb ook nog wel eens een cassette aangeschaft en heb een langspeelplaat van vogelgeluiden( DUists geloof ik op de stoffige zolder liggen)
Dus je hup is wel geplaats maar ik zal een beginnede vogelaar ( doe ik vaak met cursus) wel altijd aanraden b.v. een gluid cd aan te schaffen maar dan met de bedoeling als naslagwerk. ( niet vooruit maar achteraf)

En wat betreft je soorten als Duinpieper of b.v. Grote Pieper. Ik wordt nog steeds maf van de geluidjes van de kruisbekken . Maar dat zal ik wel niet meer geheel onder de knie krijgen type c of d.

Poldergroet
Rob
Zeewolde
Fl

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Gerrit Kteu

Ik ben het met je eens Rob. Geluidsbronnen zijn onontbeerlijk voor determinatie.

Ikzelf heb in de jaren 80 een aardige collectie singles gehad met vogelgeluiden die ik bij de vogelbescherming gekocht had. Koste me toen een aardig vermogen voor iemand die dat van z'n zakgeld moest doen maar er waren toendertijd genoeg geluidsbronnen. Het ging meestal alleen over de zang of algemene roep van de soorten.

Ik vind het gebruiken van een geluidsbibliotheek netzo zinvol als het raadplegen van determinatiegidsen. Veel vogels kun je beter of makkelijker op geluid dan op zicht kenmerken. Of de combo natuurlijk.

Als je een geluid hoort dat je niet kunt thuisbrengen dan is het zinvol om net zolang te zoeken tot je de bron van het geluid in de kijker hebt. Vaak blijken dat de erg 'gewone' soorten te zijn. Daar leer je de geluiden het best van kennen en ik denk dat dat is wat Bram bedoelt.

Kaja

CiteerAls je een geluid hoort dat je niet kunt thuisbrengen dan is het zinvol om net zolang te zoeken tot je de bron van het geluid in de kijker hebt. Vaak blijken dat de erg 'gewone' soorten te zijn. Daar leer je de geluiden het best van kennen en ik denk dat dat is wat Bram bedoelt.

Zo heb ik het to nog toe (bijna) altijd gedaan. ;)  

Dick de Vos

Kaja,

De roepjes van verschillende zangvogels zijn in een handig schema samengevat door Luc de Meersman. op basis van een combinatie van klank en aantal lettergrepen kun je verschillende groepen onderscheiden. Vandaaruit kun je verder splitsen.
Het schema is met enkele wijzigingen opgenomen in het in 2005 verschenen boekje 'Wat zingt daar', dat speciaal gericht is op de geluiden van vogels. Het is een hulpmiddel als je geen echte natuurkenner bij de hand hebt in het veld.

Dick