walstrobandspanner? (= gewone bandspanner, E. alternata)

Gestart door Stijn Schreven, juli 26, 2011, 22:03:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Is dit de walstrobandspanner Epirroe galiata? Ik vind hem er na raadpleging van Waring & Townsend veel op lijken, maar weet het niet zeker. Deze spanner trof ik aan op een bloemrijke dijkhelling bij Ewijk, op 12 juli 2011.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

henkvanwoerden

Ik denk meer aan Bosbandspanner, E. rivata.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Stijn Schreven

op welke kenmerken baseer je dat Henk? Ik ben zelf afgegaan op de "karteling" van de achterrand van de donkere middenband, die bij E. rivata meer glooiend lijkt met 1 grote uitstekende hoek, terwijl bij E. galiata deze met meer kleine tandjes uitsteekt in het wit. Dat meen ik ook op mijn foto te zien. Maar wellicht zijn er betere argumenten voor/tegen, die hoor ik graag.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

maartenimmerzeel

Groet Maarten Immerzeel


henkvanwoerden

Hallo Maarten en Stijn,
Ja nu hebben we 3 kandidaten. Ik denk nog steeds aan Bosspanner, maar er zijn ook kenmerken aanwezig voor de andere twee. Ik twijfel nu te veel. Hopelijk komt er nog een reactie van één of meer anderen.
Met vriendelijke groet,

Henk.

lucknijnsberg

Ik ga ook voor Bosbandspanner.
Groetjes luc

maartenimmerzeel

Naar aanleiding van commentaar van mij bij de waarneming,

` In de, eveneens brede, voortzetting van de witte band op de achtervleugel ontbreekt de grijze lijn.` Citaat Vlindernet. De lijn in de witte band in de achtervleugel is hier zeer duidelijk aanwezig. Dat is wat mij betreft een veel harder kenmerk dan de tweekleurige bruinblauwe middenband.
Groet Maarten Immerzeel


acherontia



Stijn Schreven

Bedankt allen, het is me duidelijk  :duim:
Ik heb de waarneming inmiddels gewijzigd.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.