Hoofdmenu

welke orchis?

Gestart door Debby Doodeman, juni 04, 2005, 20:58:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Debby Doodeman

Kan iemand mij vertellen welke orchis dit nu precies is?
zie: http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=273291

Alvast bedankt

groetjes, Debby

Hinko

zo op het eerste gezicht zou ik zeggen: rietorchis.

zeker geen bosorchis want die kom je hier niet tegen.

Doei, Hinko
mvgr, Hinko

Debby Doodeman


mcbud

Ik denk dat het een Gevlekte rietorchis is (Dactylorhiza praetermissa var. junialis) volgens J.Landewehrs standaardwerk "Wilde orchideeën van Europa uit 1977. In de  Soortenlijst van 2003 komt deze naam niet meer voor; nog wel de Rietorchis, als ondersoort Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa.
Landewehr geeft in zijn determinatietabel als belangrijk kenmerk "Bladvlekken ringvormig (met een groen middenveldje)". Ik kan de bladvlekken op je foto niet in genoeg detail zien.

Ik vind het trouwens wel een verlies dat D. praetermissa var. junialis is "afgeschaft". Hier in de buurt (Zuid Kennemerland) bloeien nu op veel plaatsen twee toch behoorlijk verschillende Rietorchissen dicht bij elkaar: de erg robuuste D. preatermissa var. junialis met veel, brede gevlekte, gootvormige bladeren met een kiel en de veel ielere gewone Rietorchis met minder, lichtergekleurde slanke bladeren en een minder duidelijk honingmerk op de lip. Je ziet nooit tussenvormen. Ik heb er moeite mee om twee zo verschillende planten dezelfde naam te moeten geven.
Maar volgens mij moet je, om Orchideeën goed te determineren, bereid zijn er je levenswerk van maken. Ik heb dat zeker niet gedaan, en ben dat ook niet van plan, dus hou me ten goede..
Wel net een een gesprek gehad met iemand die er duidelijk wel meer van weet. Hij vindt dat veel Bosorchissen hier ten onrechte Rietorchis worden genoemd....

Marc Budding

mcbud

Heb wat fotootjes van beide planten bij de waarnemingen gezet onder Rietorchis.
Ik zie dat bij de invoer van nieuwe waarnemingen op deze site de Gevlekte rietorchis nog wel degelijk bestaat. Je zou de naam dus kunnen aanpassen.  

groeten

Marc

Hinko

#5
Ik heb gehoord dat in de nieuwe Heukels Flora de gevlekte Rietorchis weer terug komt. Aanrader: Catalogue of European Orchids van Karel Kreutz. Hij is de authoriteit op dit gebied.
Zie ook: http://home01.wxs.nl/~seckel/kreutz/nl/

tot mijn stomme verbazing lees ik hier dat Kreutz de Bosorchis wel voor Nederland vermeld! De soort staat zelfs in de nieuwe standaardlijst! Ik wist wel dat er veel ging veranderen op orchideen gebied maar toch...
mvgr, Hinko

mcbud

He Hinko, bedankt!

Die site van Kreutz is geweldig

groeten

Marc

Debby Doodeman

Vandaag ontdekt dat ze zelfs aan de overkant groeien waar ik werk. Gewoon midden op een industrieterrein, op een klein stukje gras.

http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=274855

Is dat bijzonder? Ik dacht dat ze niet zo heel veel voorkwamen. Maar zijn dit ook weer gevlekte rietorchissen? Lijkt wel of in alle 3 de bladeren verschil zit.

Groetjes, Debby

mcbud

Hi Debbie

Tis er weer één. Ze zijn plaatselijk nogal algemeen. Een opgespoten terrein in het westelijk havengebied bij Amsterdam (nu de Aziëhaven, geloof ik) stond na twee jaar al vol Rietorchissen.

groet

marc  

grunsven

In de laatste SL is Bosorchis toegevoegd inderdaad, deze staat niet in de rode heukels:
Dactylorhiza fuchsii                                  Bosorchis
Dactylorhiza incarnata                  Vleeskleurige orchis
Dactylorhiza maculata                                  Gevlekte orchis
Dactylorhiza majalis subsp. majalis   Brede orchis
Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa   Rietorchis
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)