Hoofdmenu

nog een meeuw

Gestart door Steven Wytema, oktober 30, 2006, 21:20:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

hoi,

afgelopen zaterdag bij de zuidpier van IJmuiden iig 1 1e winter Geelpootmeeuw en dit exemplaar, waarvan ik eerst dacht dat het er ook een was.
waarom?
- jizz (lange poten, platte kop)
- donker 'driehoekje' op buitenste grote dekveren
- duidelijke gonyshoek
- tertials lijken behoorlijk donker zonder rafelig wit
- fijn getekende ankertjes op de mantel
maar ja, de vogel heeft wel
- een best donkere kop en onderdelen (alhoewel het ook een uitgebreid masker kan zijn)
- lichtere mdv en kdv
- niet echt hoekig kopprofiel
ik heb verder geen staartpatroon oid mogen aanschouwen
ehh nou ja ik zie door de bomen even het bos niet meer;
wie kan mij uit de verwarring helpen?
Steven Wytema

maartenwielstra

Dit lijkt inderdaad sterk op Geelpoot, naast het kleed is ook de jizz van snavel goed. Zonder staartpatroon, binnenhandpatroon en karakteristieke dekveerrui is het vast niet te zeggen of dit een Geelpoot is, maar deze vogel vertoont wel een mooie combinatie verder van goede kenmerken (naast door jou genoemde ook erg bleke pootkleur, al zullen steeds meer 1KJ hier donker pigment verliezen lijkt me). In het geval van Geelpootmeeuw: donkere kop en buik kan door rui van lichaamsveren zijn, lichtere plekken op dekveren lijken blootliggende veerbasis te zijn omdat misschien veren al ontbreken voor de rui. Al zijn het dan wel een groot aantal uitgeworpen veren, en zie ik er (volgens mij) nog niets voor in de plaats.
Tegen Geelpootmeeuw naar ik denk: de staartband lijkt wat breed aan de zijkanten, de handpenprojectie lijkt aan de korte kant (p7 i.p.v. p6 dicht bij staartband, of het komt door de schuine positie van de vogel?) en de onderstaartdekveren zijn beetje te zwaar gebandeerd. De tertials vertonen een groot donker centrum, maar ondanks sterke slijt is nog veel wit te zien wat niet heerlijk voor Geelpoot is denk ik...Wat mij betreft zit het dier precies tussen de 2 soorten in. Ben benieuwd wat de echte kenners; Ruud en Theo ervan zeggen.

p.s. Zware Snavel en lichte handpentoppen passen niet zo goed op Kleine Mantelmeeuw.

ruud_altenburg

Het is geen denderende foto waarop alle details goed te zien zijn maar het lijkt mij gewoon een Zilver: combinatie van gekartelde dekveren, korte vleugel, getekende buik, bruinige handpennen, brede staartband, etc.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

Maarten, mag ik vragen wat de meeuw is op je avatar? Een Kleine Burgemeester? Hij is echt mooi.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

Thijs Fijen

CiteerMaarten, mag ik vragen wat de meeuw is op je avatar? Een Kleine Burgemeester? Hij is echt mooi.
Pontische meeuw..

Zie topic pontjes??

Thijs
Thijs Fijen