Wespennest Eifel.

Gestart door CeesvanDijk, juli 23, 2011, 15:00:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

CeesvanDijk

Van welke wespensoort kan dit nest zijn?
Het nest was zo groot als een voetbal.

Bij voorbaat dank,
Cees.

MarjoSmeets

Ik zou denken Vespula germanica, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ik dat denk  :rolleye: ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

CeesvanDijk

Ik wel ;)
Zal een nest zijn van de gewone wesp (Vespula vulgaris) of Duitse wesp (Vespula germanica).
Ik weet niet of beide soorten zulke grote nesten maken en dan niet in een holte maar gewoon in de buitenlucht.
Toen ik deze foto's maakte was het midden op de dag en de wespen waren erg actief en ik ben maar op afstand gebleven.

Groeten,
Cees.

wilde

Op één van de foto's is de voorkant kop te zien. Die is niet van een Gewone wesp. Blijft de Duitse over als de wang kort is, en daar lijkt het op, maar niet goed te zien.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Theo MJP

Ik gok op Dolichovespula media.

Groet Theo:)


LakeSide


CeesvanDijk

Nog een foto maar ik denk dat die niet veel toevoegt.
Nu vind ik het jammer dat ik iet dichterbij bent gekomen de middelste wesp schijnt niet zo agressief te zijn.

Theo MJP

Ook de Middelste wesp is zeer oplettend als je in de buurt van haar nest komt... en kan plots aanvallen.

Groet Theo:)

CeesvanDijk

Theo kan ik ze invoeren als Middelste wesp of zij daar de foto's te onduidelijk voor?

Groeten,
Cees.

Theo MJP

Beste Cees,

van mij mag je!

Misschien is het interessant om bij het familie-overzicht van de soorten ook een foto-overzicht te gaan maken van nesten van wespen; zeker bij sociale wespen, maar ook bij enkele solitaire wespen die opvallende nesten bouwen (metselen), kan dat een mooie en makkelijke vergelijking gaan opleveren. Idee voor de admins....

Groet Theo:)


CeesvanDijk

Heb hem ingevoerd, ik zie het wel.