Twee niet bekende meeuwen...

Gestart door boogey55, oktober 30, 2006, 11:03:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

1a

1b


2


Deze juveniele meeuwen vlogen in de buurt van een groep Grote Mantelmeeuwen. Zijn dit er juvenielen van?
Zo ja welk kj?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Guus Peterse

Ben helemaal geen meeuwenkenner maar die lichtgrijze veren op rug en stukje vleugel van 1a lijken me mantelmeeuw toch wel uit te sluiten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

s.w.s

Volgens mij zijn juv sowieso 1kj en zijn alle vogels die dit jaar zijn geboren vanaf 1-1-2007 2kj en zo verder en dan spreek je volgens mij niet meer van juv, maar gewoon 2kj of van onvolwassen (en vroeger ook wel veel gelezen: subadult - bestaat dat nog?). Toch? Bij grote meeuwen heb je zo vier jaargangen en bij Zeearend nog wel meer op basis van oa iriskleur.

Maar welke meeuwen het zijn? Ik zou zeggen Zilvermeew, maar tja ook geen kenner.
Groetend, Swim

Jeroen Nagtegaal

CiteerVolgens mij zijn juv sowieso 1kj en zijn alle vogels die dit jaar zijn geboren vanaf 1-1-2007
Dat is knap, de vogels vliegen al terwijl ze nog niet zijn geboren,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerVolgens mij zijn juv sowieso 1kj en zijn alle vogels die dit jaar zijn geboren vanaf 1-1-2007
Dat is knap, de vogels vliegen al terwijl ze nog niet zijn geboren,
Lees het nog eens goed...

Vogels die dit jaar zijn geboren(2006), zijn VANAF 1-1-07 tweedekalenderjaar...
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

boogey55

CiteerVolgens mij zijn juv sowieso 1kj en zijn alle vogels die dit jaar zijn geboren vanaf 1-1-2007 2kj en zo verder en dan spreek je volgens mij niet meer van juv, maar gewoon 2kj of van onvolwassen (en vroeger ook wel veel gelezen: subadult - bestaat dat nog?). Toch? Bij grote meeuwen heb je zo vier jaargangen en bij Zeearend nog wel meer op basis van oa iriskleur.

Maar welke meeuwen het zijn? Ik zou zeggen Zilvermeew, maar tja ook geen kenner.
Zie ook HIER
Groet, Pim Frijling
Wolvega

maartenwielstra

#7
1.Zilvermeeuw 2KJ
2.Zilvermeeuw 2KJ
3.Zilvermeeuw 1KJ (denk ik)

Een Mantelmeeuw heeft geen lichtgrijs. Een 1KJ meeuw heeft geen grijs. Een 3KJ meeuw heeft na de zomerse rui witte handpentopjes.

ruud_altenburg

En een 1kj heeft nog steeds geen ruiende buitenhand!  :gap: Maar eigenlijk is het probleem dat er gewoon niet genoeg kenmerken op die foto staan.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

thijs

CiteerEn een 1kj heeft nog steeds geen ruiende buitenhand
Wat houd dat precies in?
Kun je misschien ook een boekje schrijven over 2e KJ meeuwen? :rolleyes: (de meeuwenspecial vind ik nog steeds een erg goed boek(je))

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Steven Wytema

#10
Citeer
CiteerEn een 1kj heeft nog steeds geen ruiende buitenhand
Wat houd dat precies in?
als je naar de rechterpunt van de vleugel van vogel 2 kijkt zie je dat de buitenste handpen korter is dan die daarbinnen. Dat betekent dus dat die aan het ruien is(want op een verse vleugel worden de veren naar buiten toe steeds een beetje langer).
Steven Wytema


thijs

Dus als ik je begrijp, is die kortere, buitenste handpen een 2e KJ veer, en is dus nog aan het groeien en daardoor nog korter dan de oudere, maar volgroeide 1e KJ handpen?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

CiteerDus als ik je begrijp, is die kortere, buitenste handpen een 2e KJ veer, en is dus nog aan het groeien en daardoor nog korter dan de oudere, maar volgroeide 1e KJ handpen?

Thijs
Volgens mij klopt het.

Tot nu bedankt voor de reacties.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

eline1234

CiteerKun je misschien ook een boekje schrijven over 2e KJ meeuwen?
prima idee  ;) misschien dat ik dat dan ook nog eens leer
Eline

ruud_altenburg

#14
CiteerDus als ik je begrijp, is die kortere, buitenste handpen een 2e KJ veer, en is dus nog aan het groeien en daardoor nog korter dan de oudere, maar volgroeide 1e KJ handpen?

Thijs
Eh... nee dat klopt niet. De tien handpennen worden van binnen naar buiten geruid, dus eerst gaat P1 eruit. Het proces van handpenrui duurt bij grote meeuwen lang, omdat deze veren erg groot zijn. Ze kunnen dus niet ineens alle handpennen eruit gooien. In plaats daarvan worden de handpennen een voor een uitgeworpen terwijl de nieuwe ingroeien. Als je oplet in de zomer zul je zien dat alle meeuwen ouder dan een jaar (dus 2kj en ouder) een zogenaamd ruigat hebben: van binnen naar buiten zie je dus 1) nieuwe handpennen, 2) ontbrekende of groeiende handpennen en 3) oude handpennen. De grootte van het ruigat varieert per soort: groot bij een snel ruiende soort als Geelpootmeeuw, soms heel erg klein bij een trekvogel als Kleine Mantel. Sommige soorten beginnen met de handpenrui maar maken deze niet af. Ze ruien dus het ruigat dicht, trekken weg, en maken op de plaats van bestemming vervolgens de rui af (waarbij vaak de herstart begint bij de eerste oude pen maar soms ook gewoon weer vanaf P1). Dit fenomeen heet gestaakte rui en is vaak zichtbaar bij Baltische Mantelmeeuwen.

Het is normaal gesproken dus zo dat oude handpennen aan de buitenkant zitten en nieuwe aan de binnenkant. Bij de vogel waar het om draait zie je dat de buitenste handpen veel korter is dan die ernaast. Normaal gesproken zijn ze ongeveer even lang, dus deze pen groeit nog. Daarmee kan het dus ook geen juveniele vogel zijn, want juveniele vogels volgroeien in juni-juli hun handpennen en ruien deze (Baltische Mantelmeeuw en Heuglins Meeuw uitgezonderd) pas bij hun eerste complete rui. Die begint ongeveer (ook afhankelijk van de soort) in mei het jaar erop.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Groeten,

Ruud
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

Leerzaam! Zo leer ik steeds weer iets nieuws over die meeuwen.


Jos Welbedacht

Inderdaad zeer leerzaam.
Bedankt.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

thijs

Pfff, ingewikkeld.
Klopt het nou dat de kortere handpen de laatst geruide, nog onvolgroeide is, en de andere handpennen ook 2e KJ zijn?
En is dit nou wat de post-juveniele rui heet, of is die eerder?
Sorry voor de off-topic trouwens...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jos Welbedacht

#18
Volgens mij moeten deze nog vervangen worden, en is de vogel nu net iets over de helft van de hand. Ik laat me graag verbeteren.

Is er ook nog het een en ander aan de kleur van de hand te zien?
Is het zo dat de veren die nog niet geruid zijn veel zwart vertonen, en er dus nog een paar veren grijs moeten worden om het 2e zomer kleed te behalen. Uiteindelijk blijft er een zwarte, mooie afgerande vleugelpunt over met in 3e winter het witte vlekje, en in adult kleed meer vlekjes. Of denk ik dan al een stap te ver.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

thijs

#19
Nee toch, Ruud schreef dat ze van binnen naar buiten geruit worden, dus lijkt het me dat ze al geruit zijn.
Ook ik laat me graag verbeteren :rolleyes:

THijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jos Welbedacht

Ja, dat zou nog wel eens kunnen. Maar ik bedoel, met die buitenste handpen niet eerst los laten? Of is dat al gebeurd en is de nieuwe nu aan het groeien.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

ruud_altenburg

#21
2kj (tweede kalenderjaar) slaat op de leeftijd van de vogel. Je kunt niet over 2kj veren spreken, dat zijn tweede generatie veren.

Post-juveniele rui is de rui die grotendeels plaatsvindt in het eerste kalenderjaar. Grote meeuwen vervangen hun juveniele schouder-, kop en flank en borst/buikveren met tweede generatie veren. De Zilvermeeuwen die je nu ziet hebben vrijwel allemaal in meer of minder mate lichte veren met een donker anker. Dit zijn geen juveniele veren (die zijn donkerbruin met een licht randje) maar tweede generatie veren, die dus verkregen zijn tijdens de post-juveniele rui. De mate van post-juveniele rui kan een goede eerste indicatie zijn bij de herkenning: Geelpootmeeuwen en Pontische Meeuwen vervangen vaak enkele dekveren tijdens de post-juveniele rui; Zilvers doen dit slechts bij uitzondering.

In het aangehaalde voorbeeld is het eigenlijk niet goed mogelijk te bepalen wat de nog groeiende veer is. Er is in ieder geval geen ruigat zichtbaar.

Het patroon van de handpennen verandert inderdaad per generatie. Dit is ook een goede manier om het verschil te zien tussen een 2kj en 3kj Zilvermeeuw. Bij de laatste zien de binnenste handpennen eruit als bij volwassen vogels. Tweede generatie veren kun je zien bij de bovenste vogel.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Nico Omlo

Nog iets te leren.
Bij meeuwen heeft men niet over kalenderjaar maar over  juv.,1e winter,1e zomer  
2e winter,3e zomer en adult winter of ad zomer.
Dit omdat er najaar en voorjaars rui is.
Kleine meeuwen zoals kokmeeuw heeft  2 jaar nodig tot volwassen kleed te komen.
de Middel grote 3 jaar en de grote 4 jaar.
Bij roofvogels spreekt men over 1kj,2kj. enz.
 
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

thijs

Citeer2kj (tweede kalenderjaar) slaat op de leeftijd van de vogel. Je kunt niet over 2kj veren spreken, dat zijn tweede generatie veren.
Oke, die snap ik :)

CiteerPost-juveniele rui is de rui die grotendeels plaatsvindt in het eerste kalenderjaar. Grote meeuwen vervangen hun juveniele schouder-, kop en flank en borst/buikveren met tweede generatie veren. De Zilvermeeuwen die je nu ziet hebben vrijwel allemaal in meer of minder mate lichte veren met een donker anker. Dit zijn geen juveniele veren (die zijn donkerbruin met een licht randje) maar tweede generatie veren, die dus verkregen zijn tijdens de post-juveniele rui. De mate van post-juveniele rui kan een goede eerste indicatie zijn bij de herkenning: Geelpootmeeuwen en Pontische Meeuwen vervangen vaak enkele dekveren tijdens de post-juveniele rui; Zilvers doen dit slechts bij uitzondering.
Dat ook, wist ik eigenlijk al van de special.

Maar dan: In het aangehaalde voorbeeld is het eigenlijk niet goed mogelijk te bepalen wat de nog groeiende veer is.
Waarom niet, is die kortere veer niet automaitsch de nog groeiende?
Sorry dat ik je blijf lastig vallen, maar ik vind het wel leuke beesten.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

CiteerBij meeuwen heeft men niet over kalenderjaar
Ben ik het geloof ik niet mee eens.
Je kan toch algemeen aangeven in welk jaar de vogel zich bevind, zonder aan te duiden of deze zn voorjaarsrui al heeft voltooid?
Is er niet een geode site/boek waarin dit soort dingen allemaal te vinden zijn?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Nico Omlo

CiteerJe kan toch algemeen aangeven in welk jaar de vogel zich bevind


Je hebt gelijk 1e jaar,2e j. maar dat is geen kalenderjaar die begint op 1 januari.
1e jaar is juv. 1e winter,1e zomer naar gelang het jaargetijde.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

ruud_altenburg

#26
Het wordt ondertussen wel een beetje "opa vertelt" maar goed... ;)

Je kunt kiezen of om te spreken over kalenderjaar of zomer/winter. De vraag is natuurlijk wat een 2kj Baltische Mantelmeeuw is als die in het voorjaar terugkeert naar Europa met een heel nieuw verenpak, inclusief de handpennen. De gemiddelde graellsii Kleine Mantelmeeuw (dezelfde soort!) ziet er pas vergelijkbaar uit na de complete rui, dus in het najaar. Kleedtechnisch gesproken is een 2kj fuscus in het voorjaar een "tweede winter" maar je noemt hem dan "eerste zomer".  Om deze spraakverwarring te voorkomen kiezen wij ervoor om te spreken in kalenderjaren.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

eline1234

#27
opa vertelt dan wel leerzame verhaaltjes!
maar inderdaad, is er een boek, site, wat dan ook te vinden waar dit ook allemaal (begrijpelijk) wordt uitgelegd?
Eline

Ies Meulmeester

#28
Gulls of Europe, Asia and North America
Klaus Malling Olsen and Hans Larsson

http://www.nhbs.com/gulls_of_europe_asia_a...fno_111940.html

Dit is een aardig boek met veel informatie en determinatie kenmerken, fotos enz.., het kost wel wat maar je krijgt er zeker wat voor terug.(wel engelstalig)

Groet, Ies

Jos Welbedacht

En, zoals elders op het forum te vinden, vrij prijzig.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space