canon powershot sx30 is

Gestart door michielg, juli 22, 2011, 12:44:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene de Ruijter

#30
De ontspanvertraging is bij deze camera inderdaad bedroevend,vandaar waarschijnlijk ook dat het max. aantal fotoos per sec maar op 1.3 ligt.
Ben bezig geweest met de sx30 op de M-stand en heb zoveel mogelijk automatische instellingen in het menu uitgeschakeld in de hoop meer snelheid te krijgen maar het grootste probleem lijkt toch de focus en de beweging van de camera te zijn.
Als je googled op fotoos van SX30 gebruikers vind je hele goede macrofotoos en redelijke fotoos van stilzittende vogels,echter vogels in vlucht heb ik nergens gezien.
Als eerste telezoom had ik een Olympus SP550:deze was te traag.
Daarom daarna een Panasonic FZ18 aangeschaft:deze functioneerde stukken beter.
Nadeel van deze camera was wel dat bij iso200 de kwaliteit snel achterging,het inzoomen traag gaat en dat veel instellingen niet snel waren in het stellen.
Nadeel van alle telezooms is tov de spiegelreflex is alsof je door een rietje kijkt:de kijkhoek bij de spiegelreflex is veel groter.
Ben ook in het bezit van een EOS50 en dat lijkt wel een machinegeweer,terwijl de SX30 dan bijna met een middeleeuwse musket is te vergelijken.
Hieronder een foto met de Panasonic FZ18. De SX30 zal dit resultaat waarschijnlijk niet halen,daardoor begin ik al een beetje spijt te krijgen over de aanschaf van deze Powershot.
http://waarneming.nl/fotonew/6/909376.jpg
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

M. Hoogteijling

#31
Ook ik heb een canon Sx30, nu sinds een klein jaar. De ontspanvertraging vind ik een groot nadeel en de ruis/blur speelt snel parten (niet gek gezien kleine sensor) als een vogel wat verder weg is gefotografeerd en ik probeer thuis te croppen. Ook heb ik wel eens moeite met een vogel te vinden door de zoeker, maar dat is zelfs met spiegelreflex lastig. Ik digiscoop voornamelijk en deze is voor erbij en dan in principe om "bewijsplaatjes" te maken. Natuurlijk wil ik ook een zo mooi mogelijke foto maar realiseer je dan dat daar spiegelrefelexen en zeeen van tijd voor nodig zijn. Hoe dichterbij het object hoe beter de foto, zeker met deze camera.

Overigens, als ze lukken dan lukken vluchtfoto's best aardig: zie mijn foto's van de Scharrelaar: http://waarneming.nl/waarneming/view/55599029
M'n Taigaboomkruiper is ook met de Canon geplaat en een Grauwe Kiekendief in vlucht.

Voor mij geldt: prima bewijsplaatjes, snel handelen is nodig gezien grote ontspanvertraging, let op onder/overbelichting, en na aanzetten gelijk inzoomen naar 300mm en dan pas de vogel zoeken.

Als betaalbaar en beter alternatief vind ik de Panasonic G1/2/3 met zoomlens 100-300mm (let op: de camera heeft een cropfactor 2 dus 600mm tot je beschikking) uitstekend en goedkoper dan spiegelreflex.

Succes,

gr
Marijn Hoogteijling
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

michielg


M. Hoogteijling

#33
Beste allen,

Alles overziend kunnen we denk ik wel concluderen dat deze Canon voor- en nadelen heeft (zoals altijd :-)). Weeg deze dan goed af tegen het doel waarvoor je de camera wil benutten. Mij bevalt 'ie: prijs, gewicht, omvang en met een beetje geluk schiet ik ook nog eens een herkenbare bewijsplaat. Per milimeter telelens is het een koopje.

Maar... hij wint het nooit van een spegelreflex en dat is ook best logisch: anders is hier geen markt meer voor. Wel zijn er alternatieven maar bijv de genoemde andere superzooms (Panasonic, Nikon, Olympus) hebben ook allemaal voor- en nadelen varierend van minder zoombereik tot noem maar op. Zoek dus het compromis wat bij je wensen past of doorsparen (wat ik stiekem ook doe, ook al vind ik dat ik al genoeg sjouw en het zien van de vogel belangrijker is dan de foto).

Succes met het maken van foto's en ik blijf graag goede tips horen over het gebruik. Zelf staat hij bij mij in de P-stand en pas ik vooral de belichting wat aan, werkt prima.

Fotografeerze,

Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling