canon powershot sx30 is

Gestart door michielg, juli 22, 2011, 12:44:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

michielg

Hallo beste mensen,

Ik ben echt een leek op het gebied van fotografie en heb de canon powershot sx30 is aangeschaft en vroeg me af of iemand van jullie die ook heeft en wat goede custom instellingen zijn voor het maken van vogels dichtbij en veraf. Ik heb wat door de manual gebladerd en dingen uitgeprobeerd maar het lukt me niet om mooie fotos te maken van vogels in vlucht. Ik probeer geen digitale zoom te gebruiken en toch zijn ze niet naar wens.

Mvg,

Michiel

Antonie Blom

In welk opzicht zijn ze niet naar wens (scherpte, belichting, etc). Kan je ook een of meerdere foto's uploaden om wat te laten zien waar je niet tevreden over ben.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

michielg

http://waarneming.nl/waarneming/view/55784700
http://waarneming.nl/waarneming/view/55784730
http://waarneming.nl/waarneming/view/55784733
voornamelijk de belichting zowel scherpte. heb geprobeerd met verschillende ISO want die auto functie gebruikt al snel 400 iso

michielg

.

michielg

deze is dan weer mooi

LakeSide

Ik denk dat je beter de "S" stand op de camera kan gebruiken. Je krijgt beweging in de foto omdat je een te lange sluitertijd gebruikt. Op de S stand kun je de sluitertijd zelf aanpassen (iets als 1/160 bijvoorbeeld), waarbij de camera de rest invult om een goede foto te krijgen.

Verder is ISO 400 niet zo heel erg maar daarboven wordt het wel minder. De meeste camera's hebben een ISO maximum wat je kan instellen. De camera kiest dat zelf de ISO waarde, maar zal niet boven het ingesteld maximum gaan.


Daarnaast is het natuurlijk ook van belang om de foto's niet tegen de zon in te nemen. Dan zal de schaduwkant van de vogel aan jouw kant zitten en krijg je dus een donkere vogel op de foto. Probeer jezelf dan ook tussen de zon en de vogel in te plaatsen.


michielg

ah hier ben ik al enorm mee geholpen :)
kan ik het beste M1 of M2 gebruiken als grootte?

michielg

Als ik hem instel op max 400 iso dan krijg ik perfect beeld als ik op een vogel in de lucht focus voor 1 sec en daarna raakt het overbelicht voor ik kan afdrukken.

LakeSide

Citaat van: michiel1981 op juli 22, 2011, 14:54:45 PM
ah hier ben ik al enorm mee geholpen :)
kan ik het beste M1 of M2 gebruiken als grootte?


Ik zou gewoon voor L gaan. Dan heb je de beste qualiteit.


Citaat van: michiel1981 op juli 22, 2011, 16:31:07 PMAls ik hem instel op max 400 iso dan krijg ik perfect beeld als ik op een vogel in de lucht focus voor 1 sec en daarna raakt het overbelicht voor ik kan afdrukken.


dan komt door het tegenlicht. Veel camera's kunnen een histogram in beeld laten zien. Of een balkje waarop je de belichting kunt zien. Als je dat aan zet kun je gelijk zien of een foto over- of onderbelicht wordt voor je em neemt en kun je de instellingen desgewenst aanpassen.

belle

Ik heb dezelfde camera. Ik gebruik heel vaak de P-stand en probeer met ISO 80 of 100 te fotograferen. Als er voldoende licht is geeft dat behoorlijke resultaten. Vogels tegen een lichte achtergrond (blauwe lucht) zullen altijd onderbelicht (te donker) worden. Ik zorg dan voor een paar stapjes overbelichting, vaak 2 stops (+2/3), zoals bij deze buizerd die ik wel redelijk gelukt vind (ISO 100, tijd 1/160, av 5.8, exposure comp. +2/3). Foto is een uitsnede, verder niet verscherpt oid.

Overigens: vogels in de vlucht en ook bijvoorbeeld libellen (zittend in de vegetatie of vliegend) vind ik erg lastig met deze autofocuscamera. Dat lukt me nog altijd veel beter met de spiegelreflex en handmatig scherpstellen.

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Rene de Ruijter

Hoi,
ik heb sinds een week een Powershot SX30.
Hij moet binnenkort tijdens mijn fietsvakantie mijn Canon 50D met 100-400 lens vervangen om het gewicht van de bagage wat te beperken.
Ben nu dus een week aan het prutsen met een camera die 6x goedkoper is dan mijn 50D combi.
Prutsen begint voor mij met de P-stand en na wat veranderingen in het menu ben ik redelijk tevreden.
Gebruik dus (voorlopig nog) de P-stand,de ISO op automatisch,AF frame op flexizone,spotmetingpunt op centrum en AFpuntzoom op Aan.
Verder de belichtingscompensatie(bovenste drukknop op het draaiwiel) op het display ingeschakeld:veel lichte kleuren,dan iets in de + gaan en bij veel donkere kleuren in de - gaan.
Grootste nadeel van de camera vind ik dat als je foto klikt er teveel tijd tussen zit voordat de foto echt gemaakt wordt:bewegende dieren of vliegende vogels zitten dan te vaak buiten het gemaakte beeld.
Hier nog wat gemaakte plaatjes in bijgesneden vorm:de fuut en halsbandparkiet zijn op 840 mm gemaakt en de meeuw en de konijntjes in het park op ongeveer 400 mm,alles uit de hand,met statief zou het mogelijk nog beter kunnen.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michielg

Tja, ik lees veel positieve reviews en tegelijk ook negatieve...

net heb ik deze foto's nog gemaakt met weinig licht iso 200 sluiter 1/250 maar nog lang niet tevreden :P

Rene de Ruijter

@Tjitske:had jouw reactie nog niet gelezen toen ik de mijne plaatste,maar zie toch heel wat overeenkomsten. :)

@Michiel:ik weet niet of jij bij vliegende vogels meedraait met de vluchtrichting ?
             Zo ja,heb je de stabilisatie dan wel op PAN staan ?
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michielg

Citaat van: Rene de Ruijter op juli 22, 2011, 23:30:10 PM
@Tjitske:had jouw reactie nog niet gelezen toen ik de mijne plaatste,maar zie toch heel wat overeenkomsten. :)

@Michiel:ik weet niet of jij bij vliegende vogels meedraait met de vluchtrichting ?
             Zo ja,heb je de stabilisatie dan wel op PAN staan ?
ja ik draai mee met de vogel en nope, ik heb hem op continious staan, moet ik dat veranderen in panning?

Rene de Ruijter

De PAN stabilisatie-stand is speciaal voor horizontale stabilisatie:proberen dus bij panning!
Iedere verandering in je menu kan je laterzzzzz zo weer terugdraaien:dus niet geschoten is altijd mis. :rolleye:
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michielg

#15
hmm ik begin dat spelen met sluitertijd en diafragma met belichting enzo nu aardig door te krijgen. wel lastig nu met dit weer steeds licht dan weer bewolkt je blijft veranderen pffff


Rene de Ruijter

 :duim:

Met bewolkt weer is het meestal beter om te fotograferen dan in de felle zon omdat dan het contract tussen licht en donker vaak te groot wordt.
Het mooiste is meestal het ochtend of avondzonnetje,nadeel is dan wel dat bij handmatig instellen van een camera (M-stand) je soms om de 5 minuten je instellingen al weer moet aanpassen.

Nog een opmerking over de kiekjes van de vliegende kiek:1/250 sec sluitertijd voor een vliegende vogel is eigenlijk te lang,1/800 sec is volgens mij wel het minimum.
Uitgaande van de 1/250 sec bij iso200 kan je op 3 manieren tijdwinst pakken:
1: iso hoger zetten:iso400 geeft dan 1/500 sec en iso800 geeft dan 1/1000 sec.Nadeel is dat bij hogere iso de fotokwaliteit afneemt en
    dat ondanks de snellere sluitertijd de iso800 foto slechter kan zijn dan de iso400.
2:diafragma vergroten,dus kleinere f-waarde. Echter met de lens op 840 mm geldt een diafragmagrens van f5.8 en is er op het diafragma
   meestal weinig tot geen winst te halen.
3:De lens op 500 mm zetten,dan kan het diafragma naar f5.0,waardoor je sluitertijd korter wordt dan bij f5.8.
   De lens zal op deze stand waarschijnlijk ook wel wat scherper worden dan op 840mm !
   Nadeel is wel dat het focussen op grotere afstand en/of kleinere objecten wat lastiger wordt,maar nog een voordeel is
   dat de kans op bewegingsonscherpte kleiner wordt..


Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michielg

bedankt voor de nuttige info.
heb de lens nu op 500 staan en sluitertijd 1/1000 F5.0 iso max 400 en panning aan voor vogels in de lucht
spot ae point - center
mf point zoom - on
af assist beam - on
continous AF - on
servo af - on

Rene de Ruijter

Succes !!
Probeer in de avond niet richting het westen te fotograferen,want daar zit het meeste avondlicht,dus tegenlicht !
Nog 1  kleine opmerking:continous AF is een batterijvreters,als je rondloopt met de camera aan ,dan blijft ie constant op van alles  scherpstellen.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michielg

o god moet ik nu ook al een kompas kopen hahaha :P

Tja, je hebt het niet altijd voor het zeggen he. vandaag zag ik een specht en kon alleen tegen het licht in fotograferen want aan de andere kant van de boom zou ik in de achtertuin van iemand moeten staan hahaha

Rene de Ruijter

Citaat van: michiel1981 op juli 23, 2011, 20:42:30 PM
bedankt voor de nuttige info.
heb de lens nu op 500 staan en sluitertijd 1/1000 F5.0 iso max 400 en panning aan voor vogels in de lucht
spot ae point - center
mf point zoom - on
af assist beam - on
continous AF - on
servo af - on

Hoi Michiel,
ik heb het bovenstaande nog eens goed gelezen.
Instellen op 1/1000  en 5.0 is mogelijk maar het moet zijn 1/1000  of 5.0,dus 1/1000 op Tv-stand of 5.0 op Av-stand.
Bij veel licht zou ik dan voor de Tv-stand gaan en bij wat gedempter licht voor de Av-stand.
Voor te experimenteren met vogels in vlucht is een plaats waar veel meeuwen rondzweven een goede oefening.
Bij een lichte lucht dan wel beginnen met een belichtingscompensatie van +1:blijven de meeuwen op de foto dan nog te donker de compensatie steeds een stapje verhogen,wordt de snavel van de meeuw te licht dan juist weer verlagen.
Bij een foto van bijv. een kiekendief met als achtergrond een donkergroen bos zou je kunnen beginnen met -1/3.
Wat verder ook nog belangrijk is is de instelling van de witbalans:in het begin zonnetje,wolkje of AUTO instellen,maar later als je de andere instellingen van de camera goed kent dan zou je kunnen gaan experimenteren met de handmatige instelling van de witbalans.
Ik zal binnenkort ook maar eens gaan spelen met mijn nieuwe SX30,maar het bovenstaande technische verhaal geldt eigenlijk voor iedere camera,behalve dan de f/5.0,die kan per cameralens verschillen.


De Av-stand
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michielg

heel erg bedankt :)
Nu maar hopen dat het eindelijk eens wat beter weer gaat worden zodat ik ook kan gaan testen :P


Rene de Ruijter

Was vandaag inderdaad geen fotoweer,zeker niet voor de wat minder lichtsterke lenzen. :(
Heb gezien de omstandigheden nog een redelijk plaatje kunnen maken van een niet stil zittende Grote bonte specht.
Met de Powershot op 840 mm,iso200 en f5.8 en dan uit de hand bij een sluitertijd van 1/20 sec !!
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michielg

Nice, ik heb de hele dag gehoopt dat de regen even zou stoppen maar helaas. verveeld de hele dag thuis zitten :(

michielg


michielg

iemand enig idee wat ik hier nu fout doe of komt het door de wind? had het idee dat ik me camera redelijk stabiel hield.

Ik heb panning aan en gebruik de volgende settings:
1/1000
iso 400
f5,8
35x optische zoom
Panning



fkdeboer

hai michiel,
ik vind,als je deze uit de hand hebt geschoten en gezien de vergroting en iso, de foto's niet heel onscherp.  Het helpt altijd wel om, als je geen statief gebruikt, je adem in te houden of de camera op een paaltje te zetten. elke beweging wordt namelijk uitvergroot!
En bij foto's van vliegende vogels, wil het vaak helpen om te compenseren voor het vele licht: overbelichten dus!

in de andere gevallen is onderbelichten vaak een goede optie, omdat je hiermee je sluitertijd naar beneden krijgt. Maar teveel onderbelichten (veel donkere vlakken) leidt weer tot veel ruis; dus het is uiteraard zeer afhankelijk van de omstandigheden!

Edit: ik zie nu dat de meeste tips hieronder ook al gegeven waren. sorry, iets te snel gereageerd! ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Antonie Blom

Volgens mij maak je maar 1 "fout" en dat is het hebben van te hoge verwachtingen. Gezien de camera en de omstandigheden vind ik dit helemaal geen verkeerde foto, maar er zijn wel iets waar je rekening mee moet houden. Het is geen spiegelreflexcamera met een vaste telelens, maar een compactcamera met een zoomlens. In de praktijk zal je zien dat de meeste vliegbeelden worden gemaakt met een spiegereflex en de vliegbeelden met compactcamera's vaak erg tegen vallen, dat heeft te maken met de volgende zaken:
- De sensor van een spiegelreflex is (meestal) behoorlijk beter waardoor scherpere foto's gemaakt worden.
- In tegenstelling tot een spiegelreflex heeft een compact vaak een ontspanvertraging (dus een vertraging tussen het moment dat jij afdruk en de foto ook werkelijk gemaakt wordt). Dat betekend dat je scherpstel en op het moment dat hij helemaal scherp is, druk je af. Alleen duurt het dan nog een een halve of hele seconde voordat de foto werkelijk gemaakt is, in die tijd heeft de vogel zich al een beetje verplaatst (en kan dus al uit de scherpte gevlogen zijn).
- Dan heb je nog het feit dat de focus op een compact meestal niet helemaal geschikt is voor het fotograferen van vliegende vogels (simpelweg niet heel erg snel).
- Een zoomlens geeft minder scherpe foto's dan een vaste lens (zowel met compact als met spiegelreflex), hoe groter het zoombereik des te slechter wordt de foto op maximale zoom (over het algemeen, uitzonderingen daargelaten).
- En als laatste geef je aan dat je met 35x zoom redelijk stabiel fotografeerde (uit de hand??), alleen met je je goed realiseren dat elke instabiele handeling ook eens 35x vergroot wordt. Daarnaast zal je met 35x zoom rond de 800-900mm zitten als je het omreken naar een spiegelreflexcamera en ik ken eigenlijk niemand die daarmee uit de hand kan fotograferen (oke, onder hele goede omstandigheden lukt het misschien net), maar over het algemeen wordt dan toch echt vanaf een goed statief gefotografeerd.

Er zijn dus heel veel omstandigheden die meespelen in het feit dat de foto niet helemaal zo scherp is dan dat je eigenlijk graag zou willen.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

michielg

Ja, is uit de hand en zelfs met veel wind. gisteravond in de polder. Camera heeft wel hele goede stabilisatie :) en kan zelf ook heel goed concentreren. Alleen het is zo verdomd lastig als die vogel steeds langs de bomen vliegt en je dan de instelling goed zet en hij weer naar boven in de lucht vliegt en alles weer verkeerd staat grrrr.

Maar heb wel mooiere foto's van kieks gemaakt maar als er veel zon staat vind ik het zo lastig fotograferen met een lcd scherm of moet ik dan via het oog schermpje fotograferen? (vind dit nog erg lastig)

Onderstaande foto'suit de hand genomen met 95x zoom 35 optich en 95x digitaal. Dus vergeleken met deze vind ik die eerder genoemde kiekjes echt slecht.

michielg

Citaat van: Antonie Blom op augustus 08, 2011, 13:00:25 PM

- In tegenstelling tot een spiegelreflex heeft een compact vaak een ontspanvertraging (dus een vertraging tussen het moment dat jij afdruk en de foto ook werkelijk gemaakt wordt). Dat betekend dat je scherpstel en op het moment dat hij helemaal scherp is, druk je af. Alleen duurt het dan nog een een halve of hele seconde voordat de foto werkelijk gemaakt is, in die tijd heeft de vogel zich al een beetje verplaatst (en kan dus al uit de scherpte gevlogen zijn).


Ik denk idd dat hier het grote probleem ligt :)

Bedankt voor je input  :duim: