tengere grasjuffer?

Gestart door Gery, juli 21, 2011, 11:44:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gery

Hallo,

Ik hoop dat ik hier juist zit. Volgens mijn een tengere grasjuffer.
Tweekleurig pterostima,veel blauw op S8,S9
en de bovenkant van het borststuk van het vrouwtje



Anne Hueber †

Bij het mannetje is het blauw zo van de onderkant moeilijk te beoordelen. Het ptero is in de voorvleugel 2x zo groot als in de achtervleugel wat voor Tengere grasjuffer pleit.
Bij het vrouwtje is de grootte van het ptero moeilijk te zien, S8 lijkt toch wel een andere kleur te hebben en tekening borststuk lijkt meer voor Lantaarntje te pleiten.
Het zou dus ook nog een mengtandem kunnen zijn.
Heel lastig vanuit deze positie te beoordelen, heb je misschien nog een andere foto?
Op dit moment moet ik je dus helaas een 100% zeker antwoord schuldig bliljven...

Anne Hueber †

Ik heb de foto nog eens uitvergroot. Bij het vrouwtje lijkt niet alleen de bovenkant van S8 lichter, maar ook van S9, dat duidt dan, volgens mij, dat het vanuit deze hoek niet vast te stellen is. En ook lijkt bij uitvergroten het ptero in de voorvleugel groter dan in de achtervleugel.
Wat mij betreft toch een Tengere grasjuffer.

Gery

#3
Bedankt Anne voor de deskundige uitleg.
Helaas heb ik geen foto vanuit een andere positie, de tandem zat tegen de waterkant en was moeilijk te fotograferen.
Ik ben hier wel blij mee want dit is mijn eerste tengere grasjuffer. In onze regio toch zeldzaam als ik op ons regio scherm kijk.
En dan puur toevallig als "bijvangst" waar ik eigenlijk gegaan was om de jonge roerdompen te bekijken.

Groeten,
Gery

Bertusvr

Ik denk toch dat het lantaarntjes zijn. Oranje kleur van tenger vrouwtje zou door moeten lopen op de zijkant van het lichaam. Op deze foto is dat licht van kleur. Ook de poten van het vrouwtje pleiten voor lantaarntje. Bij de tengere zouden pootjes meer oranje tint moeten hebben. Bij het vrouwtje tengere loopt de zwarte streep boven op het lichaam helemaal door, dus als S8 licht is dan is het een lantaarntje.

Gery

#5
Ik begrijp dat het met deze foto niet gemakkelijk werken is ....   :P

Hier nog 2 uitvergrotingen.
Van het bovenkant borststuk wijst dat niet op tengere grasjuffer? (small t.o.v. lantaarntje)




Pterostigma achtervleugel versus voorvleugel is toch duidelijker verschillend van groote?




Zodra het weer terug beter is, zal ik eens kijken ofdat ik daar betere foto's kan nemen.

Anne Hueber †

Ik heb alles nog eens goed bestudeerd, dus een volgende poging... :rolleye: ;D

Mannetje: bij de uitvergroting lijkt de grootte van het ptero toch wel enigszins gelijk (3 stuks en de vierde zit een beetje verscholen). Vorm van de zwarte figuur op S2 wordt naar boven toe iets breder en dat zie ik nergens bij de foto's van mannetje Tengere grasjuffer. Het blauw ziet er bij beide soorten aan de onderkant ongeveer hetzelfde uit, alleen bij mannetje Tengere zou je op de zijkant  bij het bovenste gedeelte van S8 een zwart streepje moeten zien en dat zie ik hier niet.
Vrouwtje: grootte ptero lijkt hier ook gelijk, pootkleur kan ik niets mee, licht oranje streepje op de zijkant van het borststk (zeg maar de schoudernaadstreep) is goed voor Lantaarntje, bij tengere zit daar een soort dunne zwarte lijn, S8 lijkt me een lantaarntje en als je dan naar S9 kijkt, dan loopt dat lichte ook iets door naar boven.
Btw: er zijn maar weinig foto's, waar je de onderkant van het achterlijf ziet, het is dus moeilijk vergelijken.
Gery, je hebt wel een lastige positie op de foto gezet ;D
Dan zou het op Lantaarntje wijzen.....niets is verandelijker dan een mens ;D 8)
Iemand nog meer goed onderbouwde details?

Gery

Bij deze is het amen en uit  :angel:


En die tengere grasjuffer zal voor een andere keer zijn.

Bedankt Anne voor alle moeite.
En volgende keer betere foto's... beloofd!


ewoudploeg

Niet heel veel zeggen allicht, maar kun je de vindplaats beschrijven? Was het een pas gegraven water, of een lang bestaande stadsvijver, of..?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/