Hele mooie cicade, 3mm :D

Gestart door Botervlieg, juli 21, 2011, 11:31:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Deze cicade vond ik op de citroenmelisse op mijn balkon.
Kan iemand mij helpen met de naam? Een eupteryx?  :huh:

http://waarneming.nl/waarneming/view/55778154
Cicade onbekend - Auchenorrhyncha indet. gezien op 2011-07-21 Haarlem





Als het nodig is, kunnen de foto's meer uitvergroot, ik heb het beestje nog bewaard, dus meer foto's zijn ook mogelijk.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Het lijkt wel wat op deze... Eupteryx melissae maar of het em is?

Botervlieg

Nu ik op british bugs kijk...

http://www.britishbugs.org.uk/homoptera/Cicadellidae/Eupteryx_melissae.html

Deze heeft in het driehoekje op de rug, twee driehoekjes en twee zwarte stipjes.
Mijne heeft dat ook...

De andere soort die de site noemt heeft dat niet.

Dus misschien is dit topic eigenlijk nu overbodig en heb ik het antwoord al  ;D

Henk Soepenberg

Toch is het die andere soort volgens mij ...  :angel:           http://gallery.kunzweb.net/main.php?g2_itemId=31695
Vriendelijke groeten,
Henk

Botervlieg

Hm... misschien heb je wel gelijk... de vlekken op de rug zijn anders.

Bedankt, Henk

Edit: Deze is zeldzaam ...

Henk Soepenberg

#5
Bovendien heeft decemnotata vier vlekken op de vertex (voorhoofd). Dat heeft die van jou ook, lijkt mij.  E. melissae heeft er drie.

In Duitsland is ie voor het eerst in 1989 aangetroffen. Daar inmiddels bijna overal te vinden. (bron: Fotoatlas der Zikaden Deutschlands)
Of dat ook in Nederland al zo is weet ik niet.
Vriendelijke groeten,
Henk

Botervlieg

Hallo Henk,

Bedankt voor je toelichting. Verschil in stippen op het voorhoofd waren me niet opgevallen, dat is eigenlijk wel een makkelijk kenmerk.

Ik weet ook niet of ze algemeen zijn. Ze zijn nogal klein dus denk dat waarnemers het niet zo makkelijk zien.
Ik weet ook niet of het alleen op melisse voorkomt, ik ken zelf behalve mijn eigen balkon geen plekken met citroenmelisse.

Groetjes, Marleen

Henk Soepenberg

CiteerIk weet ook niet of het alleen op melisse voorkomt, ik ken zelf behalve mijn eigen balkon geen plekken met citroenmelisse.

Marleen, heb nog even m'n cicadenboekje geraadpleegd ... 
Ze zitten op gecultiveerde lipbloemigen, vooral op salie, rozemarijn en kattenkruid (en blijkbaar dus ook op citroenmelisse).
Vriendelijke groeten,
Henk

Botervlieg

Citaat van: Henk Soepenberg op juli 22, 2011, 11:01:37 AM
CiteerIk weet ook niet of het alleen op melisse voorkomt, ik ken zelf behalve mijn eigen balkon geen plekken met citroenmelisse.

Marleen, heb nog even m'n cicadenboekje geraadpleegd ... 
Ze zitten op gecultiveerde lipbloemigen, vooral op salie, rozemarijn en kattenkruid (en blijkbaar dus ook op citroenmelisse).

Bedankt voor het opzoeken, Henk. Ik heb de rest ook echt niet op mijn balkon of in de buurt van mijn huis.

Cicade-boekje? Welke heb je als ik vragen mag en is dat alleen maar sleutels of ook plaatjes/foto's?

Groetjes, Marleen

Henk Soepenberg

Ik heb de "Fotoatlas der Zikaden Deutschlands".
Een plaatjesboek dus, verder bij iedere soort een verspreidingskaartje (Duitsland), op welke plant(en) ie zit en oftie op uiterlijke kenmerken te determineren is.
Ik heb hem aangeschaft bij Naturalis voor 43 euro. De prijs is inmiddels 68 euro, zag ik. ;D    http://www.natuurenboek.nl/details.aspx?lnPKID=19850

Voor determinatiewerken ben je denk ik al gauw enkele honderden euro's kwijt ...
Vriendelijke groeten,
Henk

Botervlieg

Ow, hm, dat is wel veel geld ja. Wel goed om te weten dat dat een leuk boek is.

Maargoed, ik weet nu dat jij handig bent met cicaden en zo'n boek hebt, e-mail / forum is gratis  ;D
Dus als ik nou heel aardig tegen je blijf, misschien wil je mij dan nog wel eens helpen...  :angel:

Groetjes, Marleen

harry60

Ik kwam mijn  E. decemnotata tegen op munt verleden jaar.
Ik ben hem dit jaar nog niet tegen gekomen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Citaat van: harry60 op juli 22, 2011, 16:06:49 PM
Ik ben hem dit jaar nog niet tegen gekomen.

Komt omdat 'ie nu hier zit, Harry ;)  ;D

Overigens staat 30mm naast te citroenmelisse, de munt  :angel:

Groetjes, Marleen

Henk Soepenberg

Citaat van: M. Baltus op juli 22, 2011, 13:03:03 PM
Dus als ik nou heel aardig tegen je blijf, misschien wil je mij dan nog wel eens helpen...  :angel:

Tuurlijk Marleen .... en anders Harry wel!  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

Botervlieg

Citaat van: Henk Soepenberg op juli 22, 2011, 19:14:11 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 22, 2011, 13:03:03 PM
Dus als ik nou heel aardig tegen je blijf, misschien wil je mij dan nog wel eens helpen...  :angel:

Tuurlijk Marleen .... en anders Harry wel!  ;D

Mijn dank is groot...  :angel: