Hoofdmenu

Beverrat?

Gestart door Marije, juli 21, 2011, 00:06:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Kan iemand mij zeggen of deze waarneming klopt? http://waarneming.nl/waarneming/view/55775835

We hebben dit diertje zwemmend gezien. Hij was niet heel groot, had een stompe, lichtkleurig neus en een toch wel redelijk dikke niet behaarde staart.
Voorafgaand aan het zwemmen en na het zwemmen scharrelde hij tussen het hoge gras.
We hebben hem gezien vanuit een vogelkijkhut, het was tussen 21.30 en 22.00 uur. De vogelkijkhut staat in een gebied van diverse petgaten.


Norman

Nope Muskusrat, Beverrat is ook flink groter.

Marije

Daarom dacht ik ook aan een jong. En in mijn beleving heeft een Muskusrat een spitsere snuit dan de Beverrat.

Ik ben tot mijn conclusie gekomen op basis van deze informatie: http://www.zoogdiervereniging.nl/node/96

Waarom denk jij aan een Muskusrat?

Norman

Jizz, kleur, bouw, formaat.

Beverrat is doorgaans donkerder, grover van bouw, groter.

Marije

ook als het een jong zou kunnen zijn?
Ik vraag specifiek door omdat ik er van wil leren. (niet om eigenwijs over te komen).

Norman

Ja, ook als het een jong betreft. (eigenwijs zijn is niet erg hoor)

Marije

Citaat van: Norman op juli 21, 2011, 19:29:16 PM
Ja, ook als het een jong betreft. (eigenwijs zijn is niet erg hoor)

Wat ik al eerder aanhaalde: op mijn zoektocht op internet naar wat het zou kunnen zijn, kwam ik dus o.a. uit op het feit dat ik vind dat de neus van de Muskusrat spitser is dan van de Beverrat.
En die wij hebben gezien, had echt overduidelijk een stompe neus met rondom witte beharing.
Gezien de omschrijving  van de Zoogdiervereniging kwam ik dus mogelijk uit op een jonge Beverrat.


CiteerBeverrat (Myocastor coypus)

    * Beverrat
    * Soortinformatie

Uiterlijk



De beverrat is een zwaar gebouwd knaagdier met een brede hoekige kop. Zijn vacht bestaat van nature uit een glanzend bruine tot geelbruine bovenvacht en een grijze ondervacht. De buik is wat lichter van kleur. In fokkerijen werd gepoogd de lichtere buik weg te kweken en werden kleuren geselecteerd (mokkabruin, pikzwart, geelbruin e.d.), zodat er nu ook andere kleurvariaties zijn. De ondervacht is waterdicht en de wintervacht is dikker dan de zomervacht. De snuit en kin van jonge dieren zijn licht van kleur, soms houdt dit stand. De meeste snorharen zijn wit, behalve de bovenste snorharen, die zwart zijn. De snorharen worden tot 130 millimeter lang. Hij heeft een schaars behaarde staart die uitloopt in een punt en die korter is dan het lichaam.


Ik sta open voor argumenten waarom andere denken dat ik er waarschijnlijk naast zit.