Hoofdmenu

2 Kevers Italie

Gestart door Tim Drost, juli 20, 2011, 21:04:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Drost

Hallo,
Heb in Toscane 2 kevers gefotografeerd waar ik graag een naam aan koppel.
Groene kever dacht ik aan Gouden Tor, maar mis de lichte dwarsstreepjes ?
Donkere (dode...) kever zal vast een loopkever zijn maar welke ?
Dopje van mijn flesje drinken ernaast gelegd (had niks anders bij me..), volgens mij mist er bij de kaken nog wat.
Bedankt voor jullie hulp.
groeten Tim
Mijn fotosite

thijsdegraaf

#1
Bovenste Deze bijvoorbeeld. Maar er zullen er wel meer zijn  :-\  http://en.wikipedia.org/wiki/File:Protaetia_aeruginosa_2.jpg
De onderste lijkt me eerder een boktor.

beetlestitch

de eerste klopt de 2e is cerambyx velutinus nu welensii oudere en nieuwere naam. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Is die Protaetia misschien niet iets van P. cuprea obscura of ungarica ofzo (of één van de Italianen die ik niet ken?) Ik vind hem behoorlijk gedeukt voor aeruginosa en meen ook onscherp iets van een punctering te herkennen?

Of anders gezegd: Op basis waarvan kies je hier zeker voor aeruginosa?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#4
hungarica is het zeker niet. cuprea zou inderdaad kunnen maar ik liet me eigenlijk een beetje door de lengte breedte vehouding sturen. een klein beetje meer of minder schuin genomen wil wel eens verschil geven in afbeelding. heb beide soorten er even bij genomen maar aeruginosa heeft wat minder diepe deuk dus jouw suggestie is ook mogelijk voor een ondersoort cuprea. de kleur groen is niet direkt cuprea maar affinis en is ook vrij glad en met wat punctuur in de 2e helft dekschilden. heb inderdaad niet scherp genoeg gekeken. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

'tzijn knappe kevers, maar ook knap lastig  :-\  Ik meende dat ssp. obscura inderdaad ook harder groen is dan onze metallica vandaar dat ik daarmee kwam, maar ken ook een aantal van de andere soorten die FE voor Italie geeft niet, laat staan dat ik zou weten waar ze precies voorkomen  :rolleyes:

Misschien eens op nat.med. of ins.org aankaarten, daar zitten wat mensen die veel met Cetoniidae doen en ook de zuidelijke soorten en hun verspreiding e.d. goed kennen. Misschien dat men daar er nog meer van durft te maken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)