Hoofdmenu

Geo of Anoplotrupes?

Gestart door janaken, oktober 29, 2006, 15:22:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

In mijn Elseviers Insectengids staat een plaatje van Geotrupes stercorarius, en ik ben er eigenlijk altijd van uitgegaan dat er op de Meinweg van dat soort kevers rondlopen. Ze lijken er precies op.
Nou zie ik in een vorig onderwerp van RoyvW een mestkever die er ook precies op lijkt, en de naam Anoplotrupes stercorosus mee krijgt.
Welke mestkevers lopen hier nu rond, en wat is eigenlijk precies het verschil tussen die twee?


Groetjes,

Tjeu.

Th.Heijerman

Je moet de Elseviergids en vergelijkbare gidsen niet gebruiken om tot op soort te determineren. Slechts in enkele gevallen kan je een soort  van een plaatje uit die gidsen 'doen', en dan alleen als je weet dat er geen vergelijkbare soorten bestaan.
Wat de geotrupessen betreft: je hebt de familie Geotrupidae met 3 genera in Nederland,  waaronder Geotrupes. Dat genus bestaat weer uit 3 subgenera (Geoptrupes, Anoplotrupes en Trypocopris) die door sommige auteurs als genus worden opgevat. Binnen het genus Geotrupes sensu latu komen in Nederland 6 soorten voor. Meestal zijn de beelden hier te onduidelijk om met zekerheid tot een soortidentificatie te komen en moet je dus eigenlijk het dier zelf gewoon determineren. Je hebt het over G. stercorarius en G. stercorosus: het verschil zit hem in het aantal dwarslijsten aan de buitenzijde van het achterste deel van de achtertibiae, 1 (bij G. stercorosus) of 2 (bij stercorarius, maar ook bij mutator, niger en spiniger!).
Dr zijn natuurlijk ook nog wel andere verschillen dan die in de sleutel gebruikt worden. Op grond van de bestippeling van het halsschild en de relatief duidelijke strepen op de dekschilden, denk ik dat jouw beest een G. stercorosus is ... maar ik zou voor 100% zekerheid liever het beest zelf zien ...

Theodoor

janaken

Tibia van achterpoot van dode mestkever.



Wat is nu precies een dwarslijst, en waar kan ik ze vinden?
Groetjes,

Tjeu.