Een veelpoot?

Gestart door JohnvR, oktober 29, 2006, 15:08:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Tijdens het zoeken naar nachtvlinders op smeer op de Veluwe kwam ik o.a. dit ook tegen. Ik heb wat gezocht onder 'veelpoot', maar dat levert voor mij geen aanknopingspunten op. Het viel niet mee foto's te maken, maar hopelijk staan er herkenbare elementen op.



marcel123

#1
Dit is een duizendpoort soort.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=13571

CiteerDeze miljoenpoot, de Grote Platrug (Polydesmus angustus) wordt pas heel laat in het voorjaar wakker

JohnvR

Bedankt, ook voor het verplaatsen.

marcel123

Ik wil wel benadrukken dat ik geen verstand heb van veelpoten. Ik heb een vergelijkbare soort eerder gezien en die was redelijk algemeen. Iemand anders zal dus nog voor een precieze determinatie moeten zorgen

Date Lutterop

Is geen duizendpoot (heeft 1 paar poten per segment), maar een miljoenpoot, Diplopoda (heeft 2 paar poten per segment).

Groet,

Date

Groet,

Date


JohnvR

Marcel en Date, hartelijk dank. Het is overigens wel moeilijk deze miljoenpoot Polydesmus angustus - Grote Platrug te vinden zonder de soortnaam te hebben op het soortenoverzicht van waarneming.nl. 'Veelpoot' levert niets op, miljoenpoot ook niet, ook de familienaam Veelpotigen of Myriapoda levert niet het gewenste resultaat (want het is zoeken op soorten en niet op familie). Het zou misschien aardig zijn als je op waarneming.nl zou kunnen zoeken op familie o.i.d. Ik had er natuurlijk aan kunnen denken op Gardensafari te kijken.

Groeten,  

gardensafari

CiteerIk had er natuurlijk aan kunnen denken op Gardensafari te kijken.

Klopt, had je kunnen doen, want da's een prima site  :D

Maar deze had je in dit geval niet echt geholpen. Ook ik denk in eerste aan Polydesmus angustus, maar ik durf de andere niet uit te sluiten. Vooral omdat het dier op jouw foto net iets te glad van boven lijkt te zijn om de grote platrug te kunnen wezen.

Polydesmus denticulatus (de gewone platrug) lijkt er veel op, heel veel. De foto van de vleugels (de zijflapjes van de rugplaatjes) is niet duidelijk genoeg om de vorm van de inkepinkjes te kunnen zien.

Verder komen volgens het soortregister nog de volgende platruggen in Nederland voor, maar ik ken ze niet en heb er nog geen foto's van gezien: Polydesmus coriaceus,  Polydesmus exitiosus en Polydesmus inconstans (smalle platrug).  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

A_kroon56

Het is niet met volledige zekerheid te zeggen of dit P. angustus is. Gezien het formaat, relatief groot, lijkt Brachydesmus superus, Polydesmus inconstans en P. denticulatus niet voor de hand te liggen. Propolydesmus testaceus is alleen bekend uit Zuid-Limburg, maar dat is niet een uitsluitend kenmerk. Dit geldt ook voor Polydesmus coriaceus. Gezien de vindplaats is P. angustus waarschijnlijk.

Matty Berg
coordinator bodemfauna EIS-Nederland  
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna