Kenmerkengids: Auteurs gezocht

Gestart door Dylan, juni 16, 2005, 09:09:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent

#30
Maar het is misschien mooier om het als apart onderdeel te vermelden net als habitat e.d. Dat is wat overzichtelijker. En nu staat het er bij de ene beschrijving wel in en bij de andere niet.
Vincent

han.endt

#31
Ik wil wel met de nachtvlinders (incl. micro's) aan de gang gaan, lijkt me leuk. Aangezien we nu midden in het inventarisatieseizoen zitten beperk ik me nog tot de soorten die op een één of andere manier actueel zijn. Komend najaar en winter kan ik me er wat regelmatiger mee bezig houden. Ik zie bij de dagvlinders dat ik vrij gebruik kan maken van de staatjes met vliegtijden van VlinderNet? Geldt hetzelfde voor de foto's die ge-upload zijn naar Waarnemingen.nl?

M.vr.gr.

Han.

Freek Verkerk

Bij het invoeren van kenmerken is het belangrijk om de verschillen tussen de verschillende soorten goed aan te geven. Het verschil tussen een eend en een duif is eenvoudig, maar wat zijn precies de kenmerkende verschillen tussen de verschillende duiven, dat is belangrijk. En duiven zitten nog wel eens stil, maar probeer maar duidelijk aan te geven hoe de zwaluwen of vleermuizen van elkaar te onderscheiden zijn.
Minimaal heb je 10 foto's nodig per soort, geluid van 1 minuut en bij voorkeur ook een video van 30 seconden.

Succes, een mooie uitdaging.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

Zou er bij het invoeren van een zeldzame waarneming er een soort alarmpje getoond worden..

Zoiets van " u voerde zojuist een "roodkeelstrandloper" in, dit is een zeer bijzondere waarneming in Nederland. Bent u er zeker van dat het om deze soort gaat? Het zou fijn zijn als u vanwege de zeldzaamheid meer details toe zou willen voegen. Bent u niet zeker van uw zaak of hebt u te weinig details waargenomen zou u de waarneming dan van een "?" willen voorzien? Anderen kunnen uw waarneming dan mogelijk gaan verifieren.  Bij voorbaat dank. "  

Dit lijkt mij een goed idee om een heleboel verwarring te voorkomen. Hou het wel laagdrempelig, dus misschien niet teveel naar details vragen anders geven mensen misschien soorten niet meer op omdat ze het teveel gedoe vinden.

groet
wouter

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jasper

Ik wil best bij wat vogels informatie schrijven, moet ik me hiervoor aanmelden?

Jasper

Vincent

CiteerGeïnteresseerden kunnen zich melden in deze thread of per e-mail naar info@waarneming.nl. Vermeld in ieder geval voor welke soortgroepen je zou kunnen / willen schrijven.
Vincent

Stippen

Bij kenmerken bestaat de mogelijkheid om een externe link toe te voegen.
Zal ik voor de lieveheersbeestjes een link naar de betreffend pagina van stippen.nl toevoegen? Ik wil dat niet zonder overleg doen, want dan lijkt het net reclame voor mijn website.  ;)  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arno van Stipdonk

#38
Wat me erg mooi lijkt, topspotters voor gebieden.
Dus een lijst van gebieden met de meeste soorten, het liefst met de mogelijkheid om een diergroep te kiezen.
Is zo maar een idee, lijkt me niet verkeerd. Krijgen we langzaam een beeld hoe afwisselend een bepaald gebied is of juist niet....

laatvlieger

Hoi Arno,

kende je deze link:

Citeeraltijd al eens willen weten waar de meeste vogelsoorten zijn gespot of libellen
http://www.waarneming.nl/start_rijkdom.php
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Arno van Stipdonk

Hoi Wouter,

Ik kende deze link nog niet, bedankt.
Is al heel leuk maar nog niet erg gedetaileerd. Ik kan nu nog niet zien welk gebied waar ligt en de aantallen van een soort zijn niet erg duidelijk.


Jos Welbedacht

Hallo,
Ik zie dat er nog een hoop informatie bij kan.
Als er nog hulp nodig is wil ik graag iets schrijven voor de vogels.
Nu zeg ik er wel even bij dat ik niet zo'n best-of-the-best vogelaar ben, daarmee bedoel ik dat ik niet alle details van de zeldzame vogeltjes ken(weetjewel, Grauwe Fitis heeft op p3 een iets groter vlekje dan op p5, zoiets). Maar ook de algemenere soorten, en ook wel aardig wat mindere algemene soorten moeten nog aangevuld worden. Dat doe ik graag.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Gulistan

Volgens mij zie je op die kaart met atlasblokken bij de paddo's tot nu toe voornamelijk hoe actief er een waarnemer bezig is. Er zouden nog veel meer waarnemingen moeten zijn
Groeten van Christiane

P1234

Ik heb (door ziekte gedwongen) veel tijd beschikbaar, en kan in mijn eigen beleving wel iets in fatsoenlijk Nederlands produceren. Daarnaast heb ik veel literatuur in mijn eigen biebje en weet ik wel het één en ander van vogels. Kortom; ik wil wel helpen met het up-to-date maken van de soortbeschrijvingen op waarneming.nl.

groet
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

matthijsbroere

#44
Peter, je kunt aan de slag. Alvast bedankt voor je bijdragen. Lees ook even de mail die ik je dadelijk zal sturen.
Matthijs Broere

peter66

Dit topic staat in de slaapstand en daar wil het wel even uit halen. In de loop van dit jaar heb ik meer tijd en ruimte gekregen (lees gemaakt) om vogels te kijken. Als ik zie hoeveel verschillende (onder)soorten waargenomen worden, merk ik bij het zien van foto's dat ik behoorlijk veel hinder van mijn kleurenblindheid (rood/groen) ondervindt. Pallas, bos-, kroonboszanger, etc lijken qua kleuren voor mij behoorlijk hetzelfde, terwijl anderen hier voor mij niet waarneembare verschillen in kunnen zien.

Is het een idee bij de beschrijving van een soort hier een subparagraaf onder aan toe te voegen, waarbij vanuit het perspectief van een kleurenblinde de vogel beschreven wordt ?
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

petermeer

Citeer..
Is het een idee bij de beschrijving van een soort hier een subparagraaf onder aan toe te voegen, waarbij vanuit het perspectief van een kleurenblinde de vogel beschreven wordt ?
Lijkt me wel, en wie kan dat beter doen iemand die kleurenblind is.  ;)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

CiteerIs het een idee bij de beschrijving van een soort hier een subparagraaf onder aan toe te voegen, waarbij vanuit het perspectief van een kleurenblinde de vogel beschreven wordt ?
Dat lijkt mij nogal een opgave.
Veel soorten en de betreffende notulist moet ook kleurenblind zijn en een heel goede soortkennis hebben.
Dat zijn geen gegevens die je zo uit een boekje oplepeld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peter66

Dat klopt, maar alle nieuwe dingen zijn eerst arbeidsintensief. Toen ik kleurenblindheid aanhaalde op het forum, bleken er een aantal (misschien ogenschijnlijk) kenners ook kleurenblind te zijn.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

alcotan

Er is blijkbaar bij de beschrijving van planten, copy paste gedaan van een zeer oud werk.
Wat een taalfouten
Zie bvb. http://waarneming.nl/soort/info/7374

Groeten
Pieter

Botervlieg

Citaat van: alcotan op juli 21, 2014, 12:48:26 PM
Er is blijkbaar bij de beschrijving van planten, copy paste gedaan van een zeer oud werk.
Wat een taalfouten
Zie bvb. http://waarneming.nl/soort/info/7374

Groeten
Pieter

Er staat duidelijk genoemd waar het vandaan komt onder de tekst.

CiteerBron; blz. 65, deel 2 van de Flora van Nederland 1909-1911 (3 delen) door H. Heukels. Naamgeving is mogelijk aangepast.

petermeer

Citaat van: alcotan op juli 21, 2014, 12:48:26 PM
Er is blijkbaar bij de beschrijving van planten, copy paste gedaan van een zeer oud werk.
Wat een taalfouten
Zie bvb. http://waarneming.nl/soort/info/7374

Groeten
Pieter

De teksten zijn misschien wel wat oubollig, maar subliem en naar onze mening ongeëvenaard, behalve misschien door Flora Neerlandica of de Oecologische flora.

We hebben er bewust voor gekozen om de originele teksten te plaatsen, dus inclusief de dubbele aa's, oo's, et cetera. De naamgeving is uiteraard wel aangepast aan de moderne wetenschappelijke en Nederlandse naamgeving.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).