Kenmerkengids: Auteurs gezocht

Gestart door Dylan, juni 16, 2005, 09:09:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Team Waarneming.nl heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan de mogelijkheid om op gestructureerde wijze kenmerken van soorten in te kunnen voeren. Het resultaat is te zien op de verschillende soortenschermen, zoals:

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=320 (Roze Spreeuw)

We zoeken nu voor alle verschillende diergroepen mensen die de beschrijving en de kenmerken willen gaan vullen. Het gaat dus niet om het plaatsen van foto's en geluidsbestanden, dat is allemaal geautomatiseerd.

Vereisten:
- Kennis (determinatieniveau) van één of meer soortgroepen
- Mooie stukjes kunnen schrijven in goed Nederlands

De hoeveelheid tijd die je hierin steekt is helemaal aan jezelf. Net als alle andere taken bij Waarneming.nl betreft het een "vrijwilligersfunctie". Meer dan een eervolle vermelding zit er niet in.

Wellicht ten overvloede meld ik dat het niet de bedoeling is om bestaande gidsen op websites over te gaan schrijven. Uiteraard mag je naslagwerken gebruiken (graag zelfs), maar in verband met copyrightkwesties hebben we originele teksten nodig.

Alle teksten die je schrijft worden automatisch Copyright Waarneming.nl.

Geïnteresseerden kunnen zich melden in deze thread of per e-mail naar info@waarneming.nl. Vermeld in ieder geval voor welke soortgroepen je zou kunnen / willen schrijven.

Vragen en opmerkingen graag in deze thread, dan hebben anderen er ook iets aan.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Marianne

#1
Prachtig idee en zeer helpend!
Zelf heb ik niet voldoende kennis om teksten te gaan maken, maar als er hulp nodig is bij het controleren van de teksten op taalfouten, leesbaarheid, structuur en dergelijke (of als iemand wel de kennis heeft, maar moeite heeft daar mooie stukjes van te maken) bied ik mij aan.
groet,
Marianne Cramer

Mark van Veen

#2
Ik ga met de vliegen en sprinkhanen aan de slag!

Kan er ook sprinkhanengeluid ingevoerd worden?

Mark
groet,

Mark van Veen

Thijs Fijen

Hoe word het gepubliceerd, in een boek, op internet (denk ik wel)
Waar kan ik het nu al vinden, soortinfo of waar???

Thijs
Thijs Fijen

BWoets

Het wordt getoond op waarneming.nl als extra steuntje in de rug voor beginnende vogelaars of mensen die bepaalde zaken niet zeker weten.

Zie bijvoorbeeld Roze Spreeuw
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

maar als ik bij soortenoverzicht bij Roze Spreeuw kijk, dan zie ik die informatie niet staan. Waar kan ik het wel vinden dan.
Thijs Fijen

Vincent

#6
Klopt, dat wordt vast nog wel eens aangepast, maar als je op de hoofdpagina één van de zeldzame soorten aanklikt krijg je de informatie wel.

Of je prutst wat met de url in de browserbalk, door via het soortenoverzicht een soort aan te klikken en dan naam.php veranderen in soort.php.
Vincent

Freek Verkerk

Hi,

Het zou aardig zijn als die kenmerken zo beschreven zijn, dat je er ook mee kunt zoeken.

Stel ik zie bijvoorbeeld een Vogel, met bepaalde kenmerken, dan zou ik die in een zoek schermpje willen kunnen invoeren, waarna al de vogels die aan de kenmerken voldoen verschijnen, bijvoorbeeld met een foto, zodat ik dan de "juiste" er uit kan halen.
Of voor de volgende waarneming, beter op bepaalde kenmerken kan letten.

Bijvoorbeeld, ik zie een vogel, zwart, gele snavel en 10 centimeter hoog. Welke is het?
Of tussen welke kan ik nog kiezen.
Een soort hulpmiddel bij de determinatie zullen we maar zeggen.

Kenmerken die omschreven moeten worden zijn:
- kleur,
- lengte, breeddte hoogte (of zoiets)
- snavel, kromming, kleur
- gewicht
- voedsel
- voortplanting
- geluid
- verspreiding (biotoop) water, zee, bossen, wei, hei ?

Succes
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

#8
Ik weet niet of "gewicht" een belangrijk kenmerk is om op te kunnen zoeken, omdat ik denk dat je een vogel of ander dier niet op de weegschaal gaat leggen.
Manier van "voortbewegen" (hoe vliegt de vogel, hoe beweegt een ander dier zich) zou dan belangrijker kunnen zijn.

Maar aan de andere kant weet ik niet of het een "zinvolle" aanvulling zou zijn: juist de "uitdaging" van het naslaan van allerlei boekjes vind ik persoonlijk een aantrekkelijke manier van zoeken.
groet,
Marianne Cramer

Thijs Fijen

kleur wordt besproken (spreekt voor zich)
Grootte wordt besproken indirect, want cijfertjes zeggen alleen niet zoveel, maar meer zoiets van groter dan merel.
Snavel hoort natuurlijk bij kleur enzo, beschrijving van dier
Gewicht is niet zo van belang
Voedsel wordt besproken
Voortplanting, wat bedoel je hiermee???
Geluid wordt besproken
Habitat wordt besproken

Ook wordt nog de leefgebieden besproken.

Thijs
Thijs Fijen

Marianne

#10
Voortplanting bij vogels is vrij duidelijk, maar er staan ook andere diergroepen, waarvan de voortplanting wat kan zeggen over de soort. Vandaar dus: voortplanting
groet,
Marianne Cramer

Dylan

Het zoeken op kenmerken zal voorlopig niet mogelijk zijn.

Wel werken we aan een systeem om op elkaar lijkende soorten met elkaar te verbinden.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Freek Verkerk

Hi,
Als je kenmerken invoert terwijl je kiest uit een keuze menu, dus net als bij het invoeren van nieuwe waarnemingen; kiezen uit een keuze menu,
Dan kun je die ingevoerde informatie gebruiken bij het zoeken.

Voor kleur zou je moeten kunnen kiezen uit: zwart, bruin, grijs, wit.
Sommigen zijn gevlekt, gestreept of egaal.
Bij grootte of gewicht; zou je een klasse indeling kunnen hebben.
bijvoorbeeld 0-5 gr,5-10 gr, 10-20 gr, 20- 50 gr, 50-100 gr.
Of als mensen zich daar niets bij kunnen voorstellen; want hoeveel gram is een mus?
dan zou je kunnen werken met referentie beelden, kleiner dan een mus, ter groote van een mus, spreeuw, merel, kauw, eend, gans, zwaan, ooievaar.
Door gebruik te maken van categorieen kun je er later op zoeken. En als niet alles in een categorie is te vangen, dan ook wat vrije tekst, maar bij voorkeur zo weinig mogelijk.
Bij voortplanting; (ik heb het over vogels, maar denk ook aan kikkers, libellen, vlinders) grootte en kleur van eieren, iets over het nest, plaats(heg, grond, hoge boom, weiland, bos) mogelijk iets over territoriumgedrag, zang etc. Verzorging van de jongen. Hoe lang? Wanneer in het seizoen gebeurt het een en ander?
Pak 100 beschrijvingen van vogels (en de rest) en probeer er wat algemene dingen uit te halen, zodat je hier categoriien van kunt maken. Structureren werkt echt het beste; succes.


Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

harderbroek

CiteerVragen en opmerkingen graag in deze thread, dan hebben anderen er ook iets aan.
Hallo,

Misschien nog de grootte van het beest ( Roze Spreeuw) in het voorbeeld?
B.v. gelijk aan merel of gewoon de gem. maten.
lengte en spanwijdte?
groet
Rob
Zeewolde
Fl



Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Marianne

Of beide? Zowel het "echte" formaat en een vergelijking met een "standaard-vogel" (bijvoorbeeld een merel)?
groet,
Marianne Cramer

Dylan

#16
Aan formaat wordt al gewerkt. Voor determinatie is vergelijking met een bekende soort volgens ons hier de beste optie. Maten in centimeters zijn bedrieglijk.

Nog even geduld.

Verder zullen we eerst aan de slag gaan met het huidige systeem. Dat betekent de kenmerkenstructuur zoals die er nu ligt, dus geen verdergaande koppeling met allerlei onderliggende tabellen. Het systeem is bedoeld om vanuit een soort te werken, niet naar een soort toe.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Freek Verkerk

ok,
eerst gewoon beginnen en eventueel later uitbreiden is een goede aanpak.
Op WIKIpedia staat al veel informatie en gewoon zoeken met Google levert ook ontzagelijk veel op. Zeker als je ook de buitenlandse sites en talen meeneemt.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Dylan

Er komt overigens wel een determinatiesysteem. De kenmerkengids zal de laatste stap zijn in het determinatieproces.

Met de huidige opzet kunnen we natuurlijk prima twee of drie soorten tegen elkaar afzetten.

Iedereen wel bedankt voor de input, nieuwe ideeën zijn altijd welkom!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Marianne

groet,
Marianne Cramer

Martijn de Jong

Het adres soort.nl is beschikbaar voor soortinformatie. Misschien kan het net zo worden georganiseerd als vogelkijkhut.nl (met een soortenstamboom waar je op kunt klikken!)

groeten,

Martijn de Jong

(Stichting Natuurinformatie)
Martijn de Jong

Marianne

CiteerHet adres soort.nl is beschikbaar voor soortinformatie. Misschien kan het net zo worden georganiseerd als vogelkijkhut.nl (met een soortenstamboom waar je op kunt klikken!)

groeten,

Martijn de Jong

(Stichting Natuurinformatie)
Wat bedoel je met soort.nl? Als ik ga naar www.soort.nl krijg ik als enige melding: 404.  
groet,
Marianne Cramer

Pim

Marianne, dat betekent dat deze naam geclaimd is, maar er nog niks op staat, denk ik.

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

Bedankt, ik ben niet echt op de hoogte van dit soort dingen. En een mens is nooit te oud om te leren  ;)  
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

In de wikipedia staat in veel gevallen ook al wat. Zijn we op deze manier niet dubbel bezig. Kunnen we niet beter gewoon Wikipedia vullen?

Ik denk dat we daar met waarneming niets aan toevoegen. (met alle respect).
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Vincent

#25
Maar daar staan toch (bijna) geen kenmerken van een soort in? Dat is een encyclopedie geen determinatiewerk.
Vincent

Vincent

Is het misschien ook handig te vermelden of het om een zomer- of wintergast, doortrekker enz. gaat? Met de maanden waarin de soort hier in Nederland te zien is?
Vincent

boogey55

Lijkt me wel een noodzakelijke toevoeging.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

CiteerIs het misschien ook handig te vermelden of het om een zomer- of wintergast, doortrekker enz. gaat? Met de maanden waarin de soort hier in Nederland te zien is?
Bij de soorten die ik al heb gedaan, staat dit al vermeld. Met uitzondering van de maanden..

Thijs
Thijs Fijen

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega