tsja Willem, ik zou me er toch even goed in verdiepen. Als ik de opties die je zo allemaal aandraagt eens bekijk, heb je redelijk wat budget.
Je moet zeker niet bezuinigen op het statief, maar je hoeft ook niet meteen voor het duurste te gaan.
Ik heb zelf een manfrotto 055XB met 128RC kop en ben daar zeer tevreden over en die kost een stuk minder dan wat jij aandraagt. (de XDB heeft draaisluitingen,de XB klik-sluitingen aan de poten, en de PRO die jij aandroeg heeft een extra uitschuifbare en kantelbare kolom, handig voor bijv macrofotgrafie. De vraag is maar of je het nodig hebt. Ik heb zelf de kolom er helemaal uitgehaald, dat scheelt weer gewicht. Zelf vind ik het gewicht hierdoor prima te doen, maar zoals hierboven al gezegd, dat moet je voor jezelf bepalen. Wil je hem vaak in je rugzak mee, op de fiets etc.
succes met de keuze en ga ook eens in de winkel kijken om 'te voelen' wat voor statief (en telescoop!) je fijn vindt! er is al heel veel geschreven over statieven en telescopen op dit forum dus neus ook daar nog eens goed rond.