vreemd beestje gezien. wie kan er meer van veretellen?

Gestart door Mara, juli 15, 2011, 05:25:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mara

Ik woon in Noord Turkije, dus niet in Nederland, maar dit beestje hadden we hier ook nooit eerder gezien. Het is van zijn lijfje niet groter dan een vlo, maar heeft lange haren aan de achterkant die net opstaan als de stekels van een stekelvarken. Zo klein leek het een zaadje met pluis, maar het bleek te kunnen lopen en springen, of vliegen en er waren er veel meer van, Op de foto was meer te zien dan in werkelijkheid. We zaten dicht bij zee, maar in een ruigbegroeide omgeving. dat zegt dus niks.
Meer kan ik er niet van vertellen.
Wie kent zoiets?

Mara

AndreVrijens

mvg.  AndrĂ©

beetlestitch

is inderdaad een nimf van een cicade maar verder stokt mijn kennis hier over. sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Aan deze kant van Middellandse Zee komen o.a. in de familie Cixiidae nimfjes voor met tamelijk grote wasborstels achterop (zie o.a. hier). Op internet vind je dergelijke als de Turkse hierboven vaak met een aanduiding "Fulgoridae", maar ik heb eerlijk gezegd niet eens een goed idee of dat momenteel nog een geldige familie is. Moet ook nog steeds een naam zoeken voor een Indonesisch nimfje ...

Eerste plaatje een Weeniidae van Java
Tweede plaatje een Cixiidae uit Frankrijk
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mara

Dan zou het dus een jonkie van een dan die herrieschoppers hier zijn die nu de boel bij elkaar gillen. zou kunnen. De cicades hier zijn zo'n 4 cm lang schat ik en dit is met pluisen al nog geen 5 mm. Het beestje zelf misschien een mm. Dan ben ik benieuwd of ik hier nog volgende stadia ga vinden. Ik zal er extra op letten. Bedankt allemaal. De exacte naam tussen alle duizende soorten interesseert me iets minder.
Groetjes,
Mara

Arp

Hoi Mara,

Nee, nou gaat het wat te kort door de bocht.

In het Nederlands gebruiken we de groepsnaam "Cicaden" voor alle beesten in de onderorde Auchenorrhyncha. Dat is soms verwarrend, want in andere talen wordt met "Cicada" of dergelijke vaak inderdaad alleen/vooral de familie Cicadidae (NL: Zingcicaden) bedoeld en dat zijn inderdaad de herrietrappende joekels die jij nu bedoelt.

De nimfen van Cicadidae zien er heel anders uit en je komt ze zelden tegen, want ze leven in de grond. Pas als ze na een aantal jaren "klaar" zijn komen ze boven en vervellen voor de laatste keer - dan zie je ze wel eens, maar dan zijn het natuurlijk zelf ook al joekels. Ze zien er dan zo uit. Meestal vind je alleen de vervellingshuidjes. Maar goed, dat zijn dus hele andere beesten.

De Fulgoridae waar ik het over had zijn een compleet andere familie (wel in dezelfde onderorde Auchenorrhyncha), maar met ook aanzienlijk kleinere soorten.

Ik zeg trouwens niet dat jouw beest per se een Fulgoridae is, maar wel dat in die familie zulke nimfjes met "ontplofte Pampers" aan veel voorkomen. Maar misschien zijn er dus ook nog andere families die in aanmerking komen. Mijn beestje uit Java heet voorlopig ook nog gewoon Weeniidae ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mara

Bedankt, dat klinkt interessant. ik heb ze allemaal bekeken, al zie ik er niet exact dezelfde bij. Het is een vak op zich om dat allemaal uitelkaar te houden. Ik vond weleens onder het spitten van die cicadenachtigen, maar ik dacht vaak aan
de jonkies van de meikever. Voor mij zullen er op het oog niet veel grote verschillen zijn, vermoed ik.
nogmaals bedankt.

MARA