Goudgele verrassing

Gestart door rchmo, oktober 28, 2006, 09:01:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Gisteren een paddestoel gevonden waar ik niet uitkom. Prachtig goudgele kleur met een verrassende onderkant: geen buisjes wat ik verwachtte, maar plaatjes. Hoed kleverig. Lijkt in de richting van goudhoed (maar deze zou droog zijn) te gaan of zijn er nog andere mogelijkheden?


Rob Oudejans














Cees Veenema

Hallo Ron,

Heb je Dennenvlamhoed ook overwogen ?
Groet,

Cees

rchmo

Cees,

Dennenvlamhoed niet overwogen. Deze paddestoel was daar veel te groot voor naar mijn meming, diameter hoed 10 cm, steel diameter 1.5 cm, steel zeer lang ca. 20 cm (zie tweede foto, waar de steel bijna helemaal doorloopt tot de rechter rand van de foto). Oppervlak hoed getekend (zie eerste foto), niet korrelig. Rand van hoed met 'overhangende bovenkant' (zie foto drie).  Solitair.

Rob Oudejans

Cees Veenema

#3
Hallo Rob,

Heb je de maten  geschat of opgemeten?
Groet,

Cees

rchmo

Cees,

Gemeten. Alleen de steellengte geschat, was mogelijk nog iets langer, omdat ik niet weet waar ie afbrak.


Rob

Cees Veenema

Ik kan er helaas niets anders bij verzinnen, misschien dat er een variant bestaat met een lange steel waar ik geen weet van heb.
Groet,

Cees

wim veraghtert

Waarom geen Prachtvlamhoed?
De ring en het formaat klopt beter voor die soort.
Staat meestal in bundels, maar komt ook wel eens solitair voor.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

rchmo

Wim,

Bedankt voor de suggestie van prachtvlamhoed. Klopt inderdaad veel beter qua afmetingen etc. Ook de 'tekening' op de hoed komt overeen met de beschrijving. In Gerhardt als alleenstaand of in bundels.
Zal hem als zodanig invoeren.

Rob Oudejans

Natuvos

Misschien Goudgele Hertezwam??

Frans

wim veraghtert

Frans,

Dit is echt een prachtvlamhoed.
Goudgele hertenzwam heeft roze sporen en bijgevolg geen bruine plaatjes (in jonge toestand gelig).
Hij heeft ook geen ring. De hoedkleur moet veel geler zjin.
Hij is bovendien niet zo fors.

http://users.skynet.be/bs133881/champis/pl...inus_(yd)_1.htm

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be