Hoi Mara,
Nee, nou gaat het wat te kort door de bocht.
In het Nederlands gebruiken we de groepsnaam "Cicaden" voor alle beesten in de onderorde Auchenorrhyncha. Dat is soms verwarrend, want in andere talen wordt met "Cicada" of dergelijke vaak inderdaad alleen/vooral de familie
Cicadidae (NL: Zingcicaden) bedoeld en dat zijn inderdaad de herrietrappende joekels die jij nu bedoelt.
De nimfen van Cicadidae zien er heel anders uit en je komt ze zelden tegen, want ze leven in de grond. Pas als ze na een aantal jaren "klaar" zijn komen ze boven en vervellen voor de laatste keer - dan zie je ze wel eens, maar dan zijn het natuurlijk zelf ook al joekels. Ze zien er dan
zo uit. Meestal vind je alleen de
vervellingshuidjes. Maar goed, dat zijn dus hele andere beesten.
De
Fulgoridae waar ik het over had zijn een compleet andere familie (wel in dezelfde onderorde Auchenorrhyncha), maar met ook aanzienlijk kleinere soorten.
Ik zeg trouwens niet dat jouw beest per se een Fulgoridae is, maar wel dat in die familie zulke nimfjes met "ontplofte Pampers" aan veel voorkomen. Maar misschien zijn er dus ook nog andere families die in aanmerking komen. Mijn beestje uit Java heet voorlopig ook nog gewoon Weeniidae