rood fluwelig knopje op eik

Gestart door Aafke Buijs, juli 14, 2011, 08:03:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Aafke Buijs

Weet iemand een naam bij dit knopje, ik ga ervan uit dat het een galletje is maar geen idee welk. Kruikgal ?

Groeten, Aafke

Margreet Kwh

Hallo Aafke,

misschien is dit het Paarse fluweelgalletje, een gal van de seksuele generatie van Cynips quercusfolii. Wordt omschreven als "ovale, 2,5 mm lange en 2 mm dikke glletjes zonder uitstulpingen, dicht fluwelig, aanliggend behaard, eerst rood, later donker violet. De top is afgerond, soms iets ingedeukt."
(citaat uit het Gallenboek, 4e editie, blz. 216)
Maar ik ben niet zeker.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Aafke Buijs

Bedankt voor je reactie Margreet.
Misschien komen er nog meer reacties, dus ik wacht nog even af !

Groet, Aafke

Aafke Buijs

Niemand meer een reactie op Paars Fluweelgalletje ja/nee ?

Bij voorbaat dank, Aafke

rkoops

Hoi,

Het paars fluweelgallestje vindt je vooral op slapende knoppen en is vroeg in het voorjaar te vinden op de stam van eiken (de bomen komen dan net in blad). Ik heb een fotootje bijgevoegd. De gal op jouw foto is een vroege vorm van Andricus solitarius (kruikgalwesp). Deze zien we voornamelijk in de winterperiode als de gal niet meer tussen de bladeren zit. De gal is dan bruin, onbehaard en meestal voorzien van een vlieggat. Leuke vondst zo in de zomer! Dan ben je echt opzoek geweest of niet?

Groet, Roelof Jan
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Aafke Buijs

Hoi Roelof Jan,

Wat een verrassing, toch nog een reactie op mijn fotootje, en zo leuk dat je dan uiteindelijjk toch het fijne van zo'n galletje weet, compleet met foto !
Dankjewel. Sorrie voor de late reactie overigens maar niet meer gekeken want niet meer verwacht ... (toch vaker de link 'nieuwe reacties op je berichten' gebruiken  :blink:). En ja, ik ben altijd op zoek .... in die periode naar gallen, voor mij een nieuw fenomeen.

Groetjes, Aafke