Gedragregels DBA / Waarneming.nl

Gestart door veedee, juli 12, 2011, 17:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

#150
Het wordt soms best filosofisch :-) en het gaat de goede kant op in deze discussie (in mijn ogen). Ik maak eruit op dat niemand wil verstoren, fotograaf niet en vogelaar niet, maar geldt inderdaad het belang van de mooie foto of de mooie waarneming. Daarnaast zou deze discussie alleen moeten gaan over de situaties waarop je als beoordelaar de conclusie trekt dat iemand over de schreef gaat: in je eentje zal je dat niet snel vinden namelijk: je gaat te ver in iemand anders' ogen. Als jij vind dat iemand te ver gaat dan kun jij er wat doen!

De gedragsregels spreken allemaal in mijn ogen echt voor zich en zijn maar op een manier te interpreteren: "doe eerder een stapje terug dan vooruit"  staat er notabene en dat is ongeacht of je op 10 of 100 meter staat. Bedenk dus goed dat het al heel wat is als je wordt aangesproken en dat het lastig is deze feedback te verwerken als je lekker met je hobby bezig bent (jezelf in je passie verliezen is ook menselijk)maar dat het ook een sociale hobby is! Straffen of andere sancties zijn heel lastig te handhaven maar de suggestie om in ieder geval voorwaarden te laten accepteren spreekt me wel aan.

Kortom:blijf elkaar aanspreken en zo te lezen gebeurt dat steeds vaker maar, net als met je collega's, feedback geven is 1 en ontvangen 2 (feedback ontvangen = gever bedanken voor de feedback, niet in de verdediging etc!!).

Overigens een van de deelnemers aan deze discussie liep bij de Scharrelaar terug om een foto te maken van de meute die steeds verder optrok: "eens kijken of ze dat zo leuk vinden als dat ook op de foto staat" . Uiteraard zal ik hem persoonlijk en in het veld nog eens vragen wat hij met die foto heeft gedaan :angel:

Hopelijk tot snel bij een mooie soort, en hoeft er niemand aan deze discussie herinnerd te worden  :rolleye:

Gr
marijn Hoogteijling
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bram Rijksen

Marijn Hoogteijling: wat een prettige bijdrage. Volgens mij is hiermee het allerbelangrijkste in 1 x duidelijk samengevat.

Over het ontvangen van feedback gesproken: nadat ik enige tijd geleden iemand ietwat pissig aansprak op z'n verantwoording in het veld etc., kreeg ik tot mijn verassing te horen dat ik eigenlijk gewoon gelijk had, en dat het niet echt een slimme actie was. Dat voelt prettig!
Na enige uitleg bleek ook nog eens dat niet zozeer hij de veroorzaker was van de, laten we zeggen, niet zo fijne situatie, maar een persoon die vlak naast hem een stuk onvoorzichtiger handelde. Vreemd genoeg vond nou net die persoon dat ik niet zo moest zeiken.. Dus helemaal waar: feedback geven is 1, feedback kunnen ontvangen is 2.

peter123

Maar later we eerlijk zijn er zijn ook mensen die al beginnen te schreeuwen als er helemaal niets aan de hand is en dan ontkracht je de werking die van zo'n waarschuwing uit kan gaan.
Groetjes Peter Soer


BramtK

Dan spreken 'we' af dat we niet zullen schreeuwen, maar laten we niet blijven hangen op die keer dat het niet goed gaat en liever de nuttige bijdragen hierboven (o.a. van Debbie, Marijn) tot ons nemen. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

J&L

#154
Soms gaan "natuurfotografen" echt te ver.

Zo had er iemand zich bij onze IJsvogelwerkgroep aangemeld, later bleek dus waarom!
Want tot onze grote schrik is op zijn site te lezen dat hij fotocursussen geeft en dat hij je dan meeneemt naar bijv. de IJsvogelbroedwand om zo ook net zulke "mooie" foto's te kunnen maken als hij!

Hij was dus over het hek geklommen door het water gelopen en boven op de broedwand gaan liggen om zo foto's te maken.
Dit tot gevolg dat er meerdere personen het zelfde gingen doen, waardoor er tot nu toe nog geen jongen zijn.

Ik heb hier de personen op aangesproken maarja ik heb natuurlijk ongelijk.

Ook nestfotografie is een lastig begrip als je tegen iemand zegd dat het niet mag zeggen ze vaak: Kom jij wel eens in een bezoekers centrum van SBBH? Of kijk eens in hun blad.
Tja........

Marcel van kammen

@Jacob: je moet ook niet zeggen dat het niet mag, dat is namelijk onjuist.
Je moet op hun gevoel inpraten en zeggen dat het voor de vogel niet goed is en dat er minder jongen grootgebracht worden en bladiebladiebla....

Folkert Jan

Citaat van: J&L op juli 25, 2011, 10:34:22 AM
Soms gaan "natuurfotografen" echt te ver.

Zo had er iemand zich bij onze IJsvogelwerkgroep aangemeld, later bleek dus waarom!
Want tot onze grote schrik is op zijn site te lezen dat hij fotocursussen geeft en dat hij je dan meeneemt naar bijv. de IJsvogelbroedwand om zo ook net zulke "mooie" foto's te kunnen maken als hij!

Hij was dus over het hek geklommen door het water gelopen en boven op de broedwand gaan liggen om zo foto's te maken.
Dit tot gevolg dat er meerdere personen het zelfde gingen doen, waardoor er tot nu toe nog geen jongen zijn.

Ik heb hier de personen op aangesproken maarja ik heb natuurlijk ongelijk.

Ook nestfotografie is een lastig begrip als je tegen iemand zegd dat het niet mag zeggen ze vaak: Kom jij wel eens in een bezoekers centrum van SBBH? Of kijk eens in hun blad.
Tja........

In principe is er geen wet die direct stelt dat nestfotografie niet mag.
Dat waarneming.nl het niet toelaat betekent niet dat het "niet mag"
Lijkt mij echter geen discussie over dat wat gebeurt is absoluut niet de bedoeling is en wat mij betreft strafbaar zou mogen zijn!  :police:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

J&L

 Flora- en Faunawet, artikel 11  Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.   Tja dat woordje BESCHERMDE moet uit het artikel !!   ps. in mijn geval waren de personen letterlijk en figuurlijk van het pad af. ;)  In de meeste natuurgebieden gelden gelukkig regels en die heeft de beheerder/eigenaar op een bordje gezet.

Bas vd Burg

Citaat van: J&L op juli 25, 2011, 13:31:55 PM
Flora- en Faunawet, artikel 11  Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.   Tja dat woordje BESCHERMDE moet uit het artikel !!   ps. in mijn geval waren de personen letterlijk en figuurlijk van het pad af. ;)  In de meeste natuurgebieden gelden gelukkig regels en die heeft de beheerder/eigenaar op een bordje gezet.

En waarom moet dat woordje "beschermde" uit dat artikel? Die logica snap ik niet helemaal zeker omdat alle van nature in europa voorkomende vogelsoorten op grond van de FF-wet zijn beschermd

Daarnaast heb je nog altijd zoiets als zorgplicht zoals dat is weergegeven in artikel 2 van de FF-wet. In dit artikel staat:
1. Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende planten en dieren, alsmede hun directe leefomgeving
2. De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora en fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Dit artikel houdt in dat er een zorgplicht geldt voor alle soorten, ongeacht welke status (beschermd of niet) een soort heeft.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

J&L

#159
Beste Bas,

Ik bedoel alleen maar als dat woord er niet in zou staan dan geld het dus voor alle dieren.
Dan is het duidelijker, snap je.

Begrijp me goed ik ben dus TEGEN verstoren!!

Bas vd Burg

#160
Hallo Jacob,

Een en ander heeft te maken met de wetsopbouw.
De wetgever begint met een algemene zorgplicht voor alle dieren en planten om vervolgens nader in te gaan op het beschermen van bepaalde soorten en op de gebods- en verbodsbepalingen voor die beschermde soorten.

Daarnaast is in lid 2 van het zorgplichtartikel al aangegeven dat het verboden is handelingen te verrichten die nadelige gevolgen kunnen veroorzaken. Te dicht bij een nestholte komen is mijns inziens een handeling die nadelige gevolgen kan veroorzaken.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Klaas van Dijk

Citaat van: J&L op juli 25, 2011, 10:34:22 AMSoms gaan "natuurfotografen" echt te ver.
Zo had er iemand zich bij onze IJsvogelwerkgroep aangemeld, later bleek dus waarom! Want tot onze grote schrik is op zijn site te lezen dat hij fotocursussen geeft en dat hij je dan meeneemt naar bijv. de IJsvogelbroedwand om zo ook net zulke "mooie" foto's te kunnen maken als hij! Hij was dus over het hek geklommen door het water gelopen en boven op de broedwand gaan liggen om zo foto's te maken. Dit tot gevolg dat er meerdere personen het zelfde gingen doen, waardoor er tot nu toe nog geen jongen zijn.
Ik heb hier de personen op aangesproken maar ja ik heb natuurlijk ongelijk.

Beste Jacob,

Dit persoon zit hartstikke fout en ik zou hem onmiddellijk verwijderen uit jullie IJsvogelwerkgroep cq op een zwarte lijst zetten.

Bas heeft volkomen gelijk (hij werkt in deze sector en hij weet echt wel waar hij het over heeft) dat het verboden is om opzettelijk (en dat deed dit persoon dus) bewoonde nesten etc. van beschermde soorten (in de praktijk dus gewoon alle soorten die van nature wild in Europa voorkomen, dus Merel, Roodborst, Spreeuw, Wilde Eend en ga zo maar door, en dus ook IJsvogel) te verstoren. Kip staat bijvoorbeeld vast niet op deze lijst van beschermde soorten

En Sovon heeft een speciaal 'Nestkaartenproject', waarbij de vrijwilligers op een gestandaardiseerde manier nesten van vogels volgen (meten van broedsucces, aantallen gelegde eieren etc.). Nou, al deze vrijwilligers staan met naam en adres bij Sovon geregisteerd en krijgen van Sovon ieder jaar een speciale ontheffing (= een op naam gesteld papier van Sovon) dat ze in het kader van het Nestkaartenproject bewust naar nesten mogen zoeken en bewust (herhaal) bezoeken mogen brengen aan deze nesten (en dus hierbij een ontheffing van het verstoringsverbod hebben).

Is het zo wat duidelijker? En je dus niets aantrekken van vage smoesjes als 'pietje doet het ook'. Uiteindelijk is dan natuurlijk niet echt een goed argument.

Groetjes, Klaas

J&L

Beste Bas en Klaas,

Dank voor de reactie.

Als ik iemand zie die aan het verstoren is spreek ik die persoon erop aan.
Gelukkig wordt op bijna geen één forum nestfotografie toegestaan.

De persoon is al uit de IJsvogelwerkgroep gezet.

Zo ook hier in West-Friesland, lopen er een aantal (gelukkig niet veel) personen rond die zich "natuurfotograaf" noemen, en die dus vaak te ver gaan voor een "knappefoto"!

Voor deze personen worden vele vogelaars uit de regio mondeling of via mail gewaarschuwd zodat hij/zij in de gaten kan worden gehouden en dit is dus een soort zwartelijst.
Informatie en/of waarnemingen worden niet meer met hun gedeeld.

hdijk

Citaat van: Bas vd Burg op juli 25, 2011, 14:26:57 PM
Te dicht bij een nestholte komen is mijns inziens een handeling die nadelige gevolgen kan veroorzaken.
Toch vind ik dat we hier ook niet te krampachtig mee om moeten gaan. Het probleem van fotograferen is dat men minimaal 2 x (komen en gaan), of zelf langdurig voor stress zorgen. Maar als je toevallig op een nest stuit, kun je dan gerust even bekijken.

Omdat vogelsnesten een soort van verboden vrucht zijn, gaat er ook weer veel aan onze neus voorbij. De variatie en nesten en soorten is best interessant. Soms vraag je wel eens af of de gemiddelde vogelaar uberhaupt weet dat er eieren uit zo'n ding komen.
Hendrik Jan van Dijk

HansP

Iemand nog even een berichtje dat het bij de AmOeLo erg goed liep vandaag en dat er geen vogelaars/fotografen/anderen te dichtbij gingen? Nee?
Dan doe ik het even: toen ik er was tegen een uur of 9 tot 10 stond iedereen keurig in een rijtje. Iedereen heeft de vogel mooi gezien, zonder dat de vogel er last van had/leek te hebben.

gr, HAns
Groet,
Hans Pohlmann

Folkert Jan

Citaat van: HansP op juli 31, 2011, 15:45:26 PM
Iemand nog even een berichtje dat het bij de AmOeLo erg goed liep vandaag en dat er geen vogelaars/fotografen/anderen te dichtbij gingen? Nee?
Dan doe ik het even: toen ik er was tegen een uur of 9 tot 10 stond iedereen keurig in een rijtje. Iedereen heeft de vogel mooi gezien, zonder dat de vogel er last van had/leek te hebben.

gr, HAns

Gisteren tot in ieder geval 16.30 geen enkel probleem!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


HPM

Herman van der Meer


Maurice Elf

Citaat van: rnbflavour op juli 31, 2011, 18:26:22 PM
Citaat van: HansP op juli 31, 2011, 15:45:26 PM
Iemand nog even een berichtje dat het bij de AmOeLo erg goed liep vandaag en dat er geen vogelaars/fotografen/anderen te dichtbij gingen? Nee?
Dan doe ik het even: toen ik er was tegen een uur of 9 tot 10 stond iedereen keurig in een rijtje. Iedereen heeft de vogel mooi gezien, zonder dat de vogel er last van had/leek te hebben.

gr, HAns

Gisteren tot in ieder geval 16.30 geen enkel probleem!


Zelfs tot 21:15...De vogel werd in de tijd dat ik er was 2 keer opgejaagd, maar dan wel door een kudde rond de plas rennende koeien  ;D

Mvg Maurice

j.steenbergen

#170
Die, dat heb ik dan weer gehoord, wel weer werden opgeschrikt door een fotograaf die dichterbij wilde dan kennelijk kon... (ik hoorde het over eergisteren). Zo, en nu op weg om 'm hopelijk ook te gaan zien.
Jeroen Steenbergen

Ben Gaxiola

Koeien en opschrikken, geloof je het zelf???
Ben Gaxiola


Maurice Elf

Citaat van: j.steenbergen op augustus 01, 2011, 05:30:36 AM
Die, dat heb ik dan weer gehoord, wel weer werden opgeschrikt door een fotograaf die dichterbij wilde dan kennelijk kon... (ik hoorde het over eergisteren). Zo, en nu op weg om 'm hopelijk ook te gaan zien.


Waar weer wel een kern van waarheid in zit.....
Mvg Maurice

Ben Gaxiola

Leg uit. Mijn ervaring met koeien is dat ze pas schrikken als je luid joelend flink in je handen klapt en met je armen zwaait. Dat zie ik zelfs een fotograaf niet doen...  8)
Ben Gaxiola

Maurice Elf

De fotograaf verschool zich achter de kudde koeien, die stapje voor stapje achteruit gingen (de kudde stond met de kop richting de groep waarnemers) naarmate de persoon naar voren ging, tot de koeien zich omdraaide en het op een lopen zette, vervolgens moest de kudde nog een stuk van zo'n 100 a 150 meter (moeilijk om in te schatten) lopen om de oeverloper te doen opjagen. Waarop daarna een klein beetje geroezemoes ontstond in de groep waarnemers dat de fotograaf de kudde had opgejaagd en daardoor de vogel was gaan vliegen... Vandaar mijn opmerking dat er een kern van waarheid in zat. Ik vraag me af of de kudde niet überhaupt was gaan rennen, later op de avond deed de kudde hetzelfde rondje om de plas namelijk nog een keer, zonder dat er mensen in de buurt waren.


Dit was alles, laten we nou niet op alle slakken zout gaan leggen, dit incidentje (als er al sprake is van een incident) is zeker niet scharrelaar rel waardig. Ik heb net gezien dat de vogel weer gemeld is, laten we gewoon van de vogel genieten!  :duim:
Mvg Maurice

Edwin Russer

Ik heb net gezien dat de vogel weer gemeld is, laten we gewoon van de vogel genieten!  :duim:

Dat zal niet meer lukken, de vogel is tot op heden niet meer teruggevonden.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32729&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Maurice Elf

Citaat van: Edwin Russer op augustus 01, 2011, 11:31:06 AM
Ik heb net gezien dat de vogel weer gemeld is, laten we gewoon van de vogel genieten!  :duim:

Dat zal niet meer lukken, de vogel is tot op heden niet meer teruggevonden.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32729&page=1


Inderdaad, ik had die melding gezien maar had de tekst niet gelezen, ik dacht dat hij weer gezien werd.... Excuus!!!
Mvg Maurice

Jurjen Postma

CiteerMijn ervaring met koeien is dat ze pas schrikken als je luid joelend flink in je handen klapt en met je armen zwaait.

Nog nooit een veld met vaarzen ingestapt zeker?
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Ben Gaxiola

Jawel, vroeger zelfs heel vaak. Vandaar ook mijn vraag. Paarden ken ik wel als enorme stresskippen...

Ik heb een keer meegemaakt dat een club vaarzen dusdanig enthousiast en nieuwsgierig op mij afrende, dat mijn gejoel etc. weliswaar de gewenste indruk maakte op de eerste beesten, maar dat de rest van de club dusdanig doordenderde dat ik ternauwernood weer over het prikkeldraad kon springen*. Nog geen seconde daarna boog het prikkeldraad flink door van de koeien die er tegenaan kwamen...  :o


* Vroeger kon ik dit lachend... 8)
Ben Gaxiola