Vlieggedrag vogel onbekend

Gestart door Ed van Hecke, juli 12, 2011, 14:34:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ed van Hecke

Hallo
Heb een vraagje mbt vogel die relatief hoog vliegend op 5 juli,  half acht s'morgens door mij gezien( zonder kijker) werd vanaf balkon aan westzijde flat (Katwijk vlakbij duinstrook , bij uitwateringskanaal/ monding Oude Rijn).

Leek wulpachtig maar vleugels maar ook buik  waren uitgesproken wit aan onderzijde ( kan ook door zonnestand en Wulpen kunnen  soms erg wit overkomen). Vaag aandoende lichtbruine borst,geen lange snavel(!), had  donkere tegen zwart aan vleugeltips (klein gedeelte) en beetje donker aan achterrand en vleugels waren lang en enigszins gehoekt , dacht eerst  tegen een vreemdsoortige meeuw aan te kijken maar vanwege vlieggedrag  en profiel had ik meteen door dat  niet zo was, versleet hem daarna voor juveniel Lepelaar
( zie ik hier regelmatig langs en overvliegen, dermate dat ik de moeite niet eens neem ze te melden) maar daarvoor te klein en ander profiel en vleugelslag, was ook niet Kluut( idem mbt vleugelslag maar wat mij  opviel was het trekken van de vleugels na elke vleugelslag, beetje als kievit op vorsttrek, windsterkte viel mee Bft 2-3 ZO, vogel kwam straight uit W ten NW de loop van Rijn volgend.

Ik  denk persoonlijk  aan Griel, wie is dermate ervaren met Griel dat die weet heeft van typerend vlieggedrag- profiel- vleugelslag

Alvast bedankt

Ed van Hecke

HPM

Je wijst Wulp af omdat je geen lange snavel zag maar je overwoog wel Lepelaar en Kluut. En je hoeft niet gevorderd te zijn om te kunnen weten dat een Griel geen klein stukje donker aan de vleugeltips heeft.



Herman van der Meer

Ed van Hecke

Beste Herman,

Misschien moet je eens gids bekijken?
Ik ben even niet op forum geweest druk met andere zaken,maar verder was jouw commentaar een bijna deja vu mbt slangenarend over Starrevaart, denk persoonlijk dat het er een was hoor heb me  aardig aantal foto's en filmpjes op het net bekeken (Youtube kan daarbij informatief zijn), zal tzt dat enigszins aanpassen met slag om de arm (geen foto en medewaarneming),   en andere discussies waarbij men zich toespitst op bijzaken of ongelukkig neergeschreven  beschrijvingen, daarbij hoofdvraag uit oog verliezend.
Nu is het en hierbij val ik in herhaling extreem moeilijk om zonder plaatje enkel en alleen op schriftelijke wijze te pogen een weergave te geven van wat hetgeen is gezien en in casu helemaal onbetrouwbaar aangezien met blote oog waargenomen. (vandaar niet op waarneming gemeld)
Maar ik heb de  vervelende neiging om naast de voor de hand liggende veldkenmerken ook op vluchtgedrag te letten.
Dat is voor sommigen misschien een gruwel maar in de praktijk werkt het vrij aardig, ik denk bijv. aan de alom tegenwoordige zilver- en mantelmeeuwen die zeker als juveniel en hun uitstekend zweefvermogen in staat zijn om vogelwaarnemers die een roofpiet denken te zien vaak tevergeefs naar de kijker doet grijpen, of zwaluwen versus gierzwaluw etc.
Desalniettemin is omschrijven van vluchtgedrag of vlieg-vleugelbeweging een semantisch drijfzand en qua interpretatie danwel hantering van taalkundige begrippen een potentiele bron voor misverstanden
Anyway, beestje was geen wulp, geen kleine- of grote mantelmeeuw (ivm kleur, profiel en  zwarte achterrand vleugel)
Dit waren de direct en meest voor de hand liggende  determinaties die ik op het moment supreme in de boordcomputer afvinkte daarna liep ik intern de hele lijst af van wat het dan wel zou hebben kunnen zijn en dat heb ik op wat ongelukkige wijze  opgeschreven
Laat mij de vraag eens anders omschrijven , gesteld omdat ik met blote oog keek de snavellengte onjuist heb ingeschat,en uitgaan van een wulp.
Dit dier  was bleek tot wit (vloog naar oosten tegen zonlicht in)  had lange smalle vleugels, een relatief lange nek en achtereinde en proportioneel iets groter dan omringende zilvers en kleine mantelmeeuwen devlucht was langzaam met bedachtzame vleugelslag waarbij hoek van arm en hand opviel en bij elke slag naar naar "achteren" viel op dat dit met een rukje op eindslag geschiedde.Vandaar dat ik windkracht en richting vermeldde.
De kleuring van onderkant vleugel was geheel wit met donkere/ zwarte achterrand en ietwat donker aandoend aan vleugeltip.Lichaam aan onderzijde was grotendeels wit en borst en keel toonde  wat bruinig
Vliegt een wulp op dergelijke wijze  en ook nog solitair(!), trouwens bij dit dier was vleugelbasis smaller of is het een andere vogelsoort en zo ja wat zou dan het meest voor de hand liggen?

Met vriendelijke groet

E van Hecke 

P.S. filmpjes/ foto's van (hoog) overvliegende griel zijn dun gezaaid of niet aaanwezig op net ( die van wulp heb al uit en te na bekeken) de enige foto (fotoserie) die  ik vrij recent heb kunnen vinden was van Adri Clement uit 2010 in nota bene Lentevreugd, en mijn eigen ervaringen van grielen  betrof altijd op grond of laagvliegende dieren, dus vandaar oproep, ik lees het wel

fkdeboer

Citaat van: Ed van Hecke op juli 28, 2011, 07:26:51 AM

Desalniettemin is omschrijven van vluchtgedrag of vlieg-vleugelbeweging een semantisch drijfzand en qua interpretatie danwel hantering van taalkundige begrippen een potentiele bron voor misverstanden

ik moet zeggen dat jouw beschrijvingen inderdaad soms wel wat weghebben  van semantisch drijfzand (mooie term ;) ).  misschien eens wat punten gaan gebruiken, Ed? :angel: ;)

verder kan ik je met betrekking tot de griel niet helpen, aangezien ik tot nu toe niet het geluk heb gehad er een te mogen zien. Dit in tegenstelling tot (solitair!!) overvliegende wulpen, trouwens. ::)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

fkdeboer

ik heb nog even je (redelijk ongepaste) advies om er een vogelgids op na te slaan, opgevolgd en moet eigenlijk zeggen dat er naast de witte ondervleugel en lichtbruine borst die je aanhaalt weing van jouw beschrijving doet denken aan een overvliegende griel (al kan ik je natuurlijk verkeerd begrepen hebben)..
ik citeer (anwb-gids): vliegbeeld kenmerkend met krachtige zwart-wit vleugelpatroon, gebocheld profiel en ondiepe vleugelslagen van lange stijf gebogen vleugels.

vooral de "donkere tegen zwart aan vleugeltips (klein gedeelte)" die je gezien hebt, spreken dit toch wel tegen.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

frankneijts

Citaat van: fkdeboer op juli 28, 2011, 12:00:44 PM
Citaat van: Ed van Hecke op juli 28, 2011, 07:26:51 AM

Desalniettemin is omschrijven van vluchtgedrag of vlieg-vleugelbeweging een semantisch drijfzand en qua interpretatie danwel hantering van taalkundige begrippen een potentiele bron voor misverstanden

ik moet zeggen dat jouw beschrijvingen inderdaad soms wel wat weghebben  van semantisch drijfzand (mooie term ;) ).  misschien eens wat punten gaan gebruiken, Ed? :angel: ;)

verder kan ik je met betrekking tot de griel niet helpen, aangezien ik tot nu toe niet het geluk heb gehad er een te mogen zien. Dit in tegenstelling tot (solitair!!) overvliegende wulpen, trouwens. ::)

Ed heeft sowieso veel woorden nodig om eigenlijk bitter weinig feiten te presenteren en daarvan is er geen enkele werkelijk ondersteunend voor een determinatie als Griel. Temeer daar er geen foto's zijn gemaakt en de waarneming zònder kijker is gedaan, bovendien al 14 dagen terug en dus e.e.a. uit de herinnering moet worden opgeroepen, lijkt het me duidelijk dat hier niks meer van te maken is. Vergeten en op naar de volgende zou mijn advies zijn.......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Ed van Hecke op juli 28, 2011, 07:26:51 AM
Beste Herman,

Misschien moet je eens gids bekijken?

[...]

P.S. filmpjes/ foto's van (hoog) overvliegende griel zijn dun gezaaid of niet aaanwezig op net ( die van wulp heb al uit en te na bekeken) de enige foto (fotoserie) die  ik vrij recent heb kunnen vinden was van Adri Clement uit 2010 in nota bene Lentevreugd, en mijn eigen ervaringen van grielen  betrof altijd op grond of laagvliegende dieren, dus vandaar oproep, ik lees het wel

Misschien moet je eens een gids bekijken?
Verder ben ik niet gevorderd genoeg om mijn weg te vinden in je woordenbrij.
Herman van der Meer

Rikstar

#7
je moest eens weten hoe raar meeuwen soms kunnen vliegen.....  :police:
nee, maar om je eerlijk te zijn doet deze beschrijving mij totaal niet aan Griel denken maar eerder aan een apart overvliegende meeuw. zoals je waarschijnlijk weet heb je die in alle varianten. tevens kan ik zonder vogelboek erbij nog wel zeggen dat griel kleiner is dan kleine mantel/of zilvermeeuw.
ps. ik zie trouwens dat je deze waarneming zonder kijker hebt gedaan en de vogel relatief hoog vloog. dan zou ik mij al helemaal niet willen wagen aan zelfs een mogelijke griel.



Citaat van: Ed van Hecke op juli 12, 2011, 14:34:59 PM

dacht eerst  tegen een vreemdsoortige meeuw aan te kijken maar vanwege vlieggedrag  en profiel had ik meteen door dat  niet zo was, versleet hem daarna voor juveniel Lepelaar
( zie ik hier regelmatig langs en overvliegen, dermate dat ik de moeite niet eens neem ze te melden) 

Alvast bedankt

Ed van Hecke
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ed van Hecke

Beste allemaal,

Wat opmerking gids betreft misschien kwam die wat cru over maar  ik vond dat Herman daar in eerste instantie wat algemeen over deed, vind persoonlijk dat kenmerken van geziene vogel vergeleken met plaatje veldgids heel goed overeenkomen.
En breek me de bek niet open over beschrijvingen van vlucht in ANWB of welke andere gids dan ook, meestal staat er er niet eens iets vermeld
Al met al gaat het niet om te vergeten, juist niet(!) of waarneming in te voeren of  achteraf een soort van acceptatie te creeeren maar gewoon om dit eens in groep te gooien en es kijken wat cracks er van kunnen maken.
En dit zelf  zeker niet te vergeten altijd handig voor persoonlijke opslag , one never knows
Met opslagcapaciteit in bovenkamer gaat het nog vrij goed, Dank U 

Puntsgewijs

- slanke indruk profiel, lange vleugels niet echt spits eindigend maar ook niet rond

-gehoekt vliegbeeld

- relatief lange nek, leek  geen lange snavel te hebben

-vrij lange staart

-algehele indruk onderzijde; wit

-zwarte of donkere achterrand vleugel met aan tip eveneens donkere indruk, donkere tip niet erg groot en geen witte spots/ vlekken als bij meeuwen

-borst bruinig kon uiteraard zonder kijker niet zien of gestreept dan wel gevlekt

- grootte was verschrijffoutje, aanwezige meeuwen leken iets groter, maar door de smal aandoende vleugels en relatief langgerekte  romp staart en nek/hals kwam deze overvlieger iets groter over dan aanwezige meeuwen,
laat ik het op zilver-,kleine matelmeeuw size houden.

Grote mantelmeeuw was ook een af te vinken optie zeker ivm grootte en rustig vluchtgedrag en aanwezigheid (ongeveer 5  a 6 stuks alhier) maar hoewel dier wit en slanke vleugels  en meeuwachtige indruk was het geen meeuw. Mijn huis woont in Katwijk op 1500 meter van vloedlijn  en ik vogel sinds  mijn 8 de levensjaar , come on zeg.

-Vlieggedrag zeer kalm en een rustige vleugelslag als slow motion waarbij arm- hand opslag als twee gescheiden  gebeurtenissen leken op te treden afrondend met een ruk van de handvleugel vergelijkbaar met steltloper/waadvogels als witgat of snip zonder zijrol en alles heel bedaard, mijn eerste vergelijk met kievit op vorst/sneeuwtrek vermoedelijk ingegeven door gelijkenis met ietwat afgerondde vleugeltip denk ik 

Dit rukje met handvleugel doen meeuwen overigens net zo goed maar veel minder nadrukkelijk bovendien vliegen ze/ vleugelslag met gehele vleugel daarbij vaak afwisselend met zeil/glijvlucht, bij dit exemplaar leek het wel een slow motion sequence van vlucht  waarbij dat gehoekte extra opviel.

Gooi het in de pet en zoek het maar uit,  jelui hadden overigens beter kunnen weten, ik kan vrij vasthoudend zijn.

In ieder geval bedankt voor de interesse en antwoorden , nou es hopen of  een door - en doorgewinterde ouwe stomp qua vogelen dit oppikt of kan doorgronden.

Groeten Ed

HPM

Citaat van: Ed van Hecke op juli 29, 2011, 12:26:46 PM
Beste allemaal,

Wat opmerking gids betreft misschien kwam die wat cru over maar  ik vond dat Herman daar in eerste instantie wat algemeen over deed,
[...]

Herman deed daar in eerste instantie helemaal niets over, net zo min als in tweede instantie. Maar in derde instantie wil Herman wel aan Ed van Hecke vragen of hij denkt dat hij de enige is die op vlieggedrag let en de 'gevorderden' die hij om een oplossing vraagt dus niet.
Ik zou zeggen:
Citeer
Gooi het in de pet en zoek het maar uit,  [...]
want niemand kan je vertellen wat jij van grote afstand zonder kijker hebt gezien, zelfs jij zelf niet.


Herman van der Meer

fkdeboer

Citaat van: Ed van Hecke op juli 29, 2011, 12:26:46 PM
en ik vogel sinds  mijn 8 de levensjaar , come on zeg.

Hallo Ed,
in mijn ogen diskwalificeer je jezelf volkomen met dit soort opmerkingen. Als je al zolang vogelt weet je ook dondersgoed dat je er (door de omstandigheden) af en toe flink naast kan zitten als vogelaar en als je echt zoveel ervaring hebt, dan zou je dit moeten kunnen beamen.
stick to the facts (om er maar even een engelse term in te gooien) en dan kom je een stuk verder.
succes met de determinatie, ik kan je helaas niet verder helpen. maar ik ben benieuwd!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

snwja3

#11
Als gevorderde doorgewinterde ouwe stomp (of kortweg: crack) zou ik zeggen:
- waarneming zo gauw mogelijk vergeten, naar welke determinatie je ook gaat toewerken, je hebt te weinig met 100% zekerheid kunnen zien om tot een 'zekerheid' te komen.
Wietze Janse

Rikstar

#12
tjaaa, het gaat lastig worden Ed.

Waarom moet het volgens jou perse een steltloper zijn? is het alleen vanwege die aparte vlucht?
Je noemde al dat deze vogel net zo groot is als een zilver/kleine mantelmeeuw.
Buiten de Wulp en Griel kun je de rest van alle Europese Steltlopers afstrepen want geeneen andere steltloper komt in die buurd qua grootte. Om nou meteen maar dat zeggen dat het een griel betreft gaat voor iedereen te ver.

Ik ga dan automatisch verder denken wat het verder kan zijn dan een steltloper. Ik noemde al de optie meeuwen, juist omdat die zo variabel kunnen zijn, en ook zulk verschillend vlieggedrag kunnen hebben.
Ik weet uit ervaring dat vooral de kleinere meeuwensoorten ik denk bijvoorbeeld aan kok/storm en dwergmeeuw dat ze tijdens hun trekvlucht ook een behoorlijk aparte vlucht kunnen hebben, een soort van trekken met de vleugels zoals kievitten wel eens doen.

een andere optie is een jagende valk..... die glijden niet alleen maar maar hebben ook een soort vlucht waarbij ze behoorlijk met hun vleugels trekken wat soms lijkt op dat van kievit. ik zou dan bijvoorbeeld kunnen denken aan een wat grotere valkensoort. ook trekkende kiekendieven hebben soms zo'n vlucht.

maar dit zijn maar wat vage opties.
het feit blijkt. Buiten wulp en griel zijn er geen andere steltlopers in Europa die in vlucht net zo groot ogen als een zilver/kleine mantelmeeuw!
voor de rest ben ik het eens met bovenstaande 3 reacties.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Certhia

In één woord: wow!
Dit kan zo in de discussie "De psychologie van de waarneming". Klassiek voorbeeld.


Marc


Mimino

Ed, even iets off topic...
Nederlands lijkt me niet je moedertaal of zit ik er naast? ( erg lang in het buitenland gewoond ? )
No offense, maar je taalgebruik is wat wisselvallig en lijkt af en toe door het woordenboek ondersteund te zijn. Dit maakt je berichten soms wat moeilijk leesbaar.
Plus de Engelse termen er tussendoor.

Just curious....

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

fkdeboer

Peter,
met een laatste bijdrage op het forum van 29 juli, denk ik niet dat je nog een reactie kan verwachten van Ed...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Mimino

Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers