Beste allemaal,
Wat opmerking gids betreft misschien kwam die wat cru over maar ik vond dat Herman daar in eerste instantie wat algemeen over deed, vind persoonlijk dat kenmerken van geziene vogel vergeleken met plaatje veldgids heel goed overeenkomen.
En breek me de bek niet open over beschrijvingen van vlucht in ANWB of welke andere gids dan ook, meestal staat er er niet eens iets vermeld
Al met al gaat het niet om te vergeten, juist niet(!) of waarneming in te voeren of achteraf een soort van acceptatie te creeeren maar gewoon om dit eens in groep te gooien en es kijken wat cracks er van kunnen maken.
En dit zelf zeker niet te vergeten altijd handig voor persoonlijke opslag , one never knows
Met opslagcapaciteit in bovenkamer gaat het nog vrij goed, Dank U
Puntsgewijs
- slanke indruk profiel, lange vleugels niet echt spits eindigend maar ook niet rond
-gehoekt vliegbeeld
- relatief lange nek, leek geen lange snavel te hebben
-vrij lange staart
-algehele indruk onderzijde; wit
-zwarte of donkere achterrand vleugel met aan tip eveneens donkere indruk, donkere tip niet erg groot en geen witte spots/ vlekken als bij meeuwen
-borst bruinig kon uiteraard zonder kijker niet zien of gestreept dan wel gevlekt
- grootte was verschrijffoutje, aanwezige meeuwen leken iets groter, maar door de smal aandoende vleugels en relatief langgerekte romp staart en nek/hals kwam deze overvlieger iets groter over dan aanwezige meeuwen,
laat ik het op zilver-,kleine matelmeeuw size houden.
Grote mantelmeeuw was ook een af te vinken optie zeker ivm grootte en rustig vluchtgedrag en aanwezigheid (ongeveer 5 a 6 stuks alhier) maar hoewel dier wit en slanke vleugels en meeuwachtige indruk was het geen meeuw. Mijn huis woont in Katwijk op 1500 meter van vloedlijn en ik vogel sinds mijn 8 de levensjaar , come on zeg.
-Vlieggedrag zeer kalm en een rustige vleugelslag als slow motion waarbij arm- hand opslag als twee gescheiden gebeurtenissen leken op te treden afrondend met een ruk van de handvleugel vergelijkbaar met steltloper/waadvogels als witgat of snip zonder zijrol en alles heel bedaard, mijn eerste vergelijk met kievit op vorst/sneeuwtrek vermoedelijk ingegeven door gelijkenis met ietwat afgerondde vleugeltip denk ik
Dit rukje met handvleugel doen meeuwen overigens net zo goed maar veel minder nadrukkelijk bovendien vliegen ze/ vleugelslag met gehele vleugel daarbij vaak afwisselend met zeil/glijvlucht, bij dit exemplaar leek het wel een slow motion sequence van vlucht waarbij dat gehoekte extra opviel.
Gooi het in de pet en zoek het maar uit, jelui hadden overigens beter kunnen weten, ik kan vrij vasthoudend zijn.
In ieder geval bedankt voor de interesse en antwoorden , nou es hopen of een door - en doorgewinterde ouwe stomp qua vogelen dit oppikt of kan doorgronden.
Groeten Ed