Goudwesp

Gestart door MarjoSmeets, juli 11, 2011, 14:59:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Is aan de hand van deze foto's te bepalen welke soort dit is? Ik heb het beestje nog, mochten er nog andere foto's nodig zijn. Gevonden begin juni.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Theo MJP

Vrouwtje Chrysis; verder kom ik op dit moment ook nog niet...

Groet Theo:)

MarjoSmeets

Dit is in elk geval al wat. Bedankt alvast Theo!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

Op hymis.de zullen Paolo en Villu haar misschien nogwel van achternaam kunnen voorzien.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

MarjoSmeets

Ik ga het proberen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Theo MJP

Marjo, wellicht is het raadzaam een foto (bovenaanzicht) van de tanden aan het laatste achterlijfssegment toe te voegen en een foto van de buikplaten (sternieten). Daar zitten voor Chrysis vaak belangrijke kenmerken...

Groet Theo:)



MarjoSmeets

#6
Oké, bedankt voor de tip Theo! Een foto van de tanden zal nog wel lukken denk ik, maar van de ternieten wordt een ander verhaal. Het beestje ligt immers helemaal in elkaar gekruld met de pootjes en de antennes in een wirwar voor de buik, dus ik ben bang dat er van de sternieten niet veel te zien zal zijn.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Theo MJP

Je kunt haar om de sternieten te zien effe opweken, dat is haar even in een pincet in de damp van kokend water houden totdat ze weer soepel is en dan kun je haar kneden naar je eigen inzichten...

Groet Theo:)