Lichtende nachtwolken

Gestart door Johan op den Dries, juni 15, 2005, 00:07:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Hoi,

In het noorden zijn op dit moment (0.15) lichtende nachtwolken te zien!
Deze wolken zitten zeer hoog in de atmosfeer (85 km) en worden nog beschenen door de zon.
Dit verschijnsel is zeer zeldzaam en maar 1 of 2 keer per jaar te zien in NL.

Morgen zal ik een foto posten.

Johan
Johan op den Dries
Sneek

Piter Anjema


Johan op den Dries

#2
Een foto van gisteravond:



Deze foto is gemaakt rond 12 uur vannacht. Om 1 uur was er dicht bij de horizon nog een kleine band te zien.
Johan op den Dries
Sneek

Marianne

In één woord: PRACHTIG!!!!!

Ik vraag me alleen af: in welke richting was het te zien? En was het in "heel" Nederland te zien?
groet,
Marianne Cramer

Johan op den Dries

Het was in het noorden te zien. 1 van de 2 sterren die je ziet is capella.  Volgens mij was het in heel nederland te zien. zolang het maar helder was.
Onderstaand stukje is een uitleg over dit fenomeen.

Citeer

Het Weer nader verklaard
Auteur: Harry Geurts

Kleurrijke wolken in de nacht
Het loont de moeite om de komende tijd ook 's avonds laat en 's nachts een blik op de noordelijke hemel te werpen: er is een kans dat u dan lichtende nachtwolken kunt zien. Het gebeurt zelden maar wie het geluk heeft om ze te zien, raakt gegarandeerd diep onder de indruk.

Het uiterlijk van lichtende nachtwolken wordt gekenmerkt door een fraaie ribbel- of vezelstructuur met een zilverachtige glans. Rond de langste dag, dit jaar is dat 21 juni, worden de wolken het langst door de zon beschenen en zijn ze in ons land en noordelijker soms de hele nacht te zien. In het holst van de nacht is echter nog maar een klein strookje zichtbaar dus de beste waarneemtijd is enkele uren na zonsondergang of voor zonsopkomst.

Lichtende nachtwolken komen voor op ongeveer 80 tot 90 kilometer hoogte, veel hoger dan gewone wolken, die hooguit circa 15 kilometer hoogte komen. Na zonsondergang weerkaatsen die hoge wolken nog lange tijd zonlicht. De gewone wolken, die we meestal zien, steken dan donker bij af en kleuren na zonsondergang is rood en vervolgens donker grijs. De lichtende nachtwolken blijven wit, geel-oranje of lichtblauw, afhankelijk van de hoogte. Ze zijn ook te herkennen aan de sterren: die blijven in de dunne wolkenslierten gewoon zichtbaar.

Stof van meteorieten en waterdamp
Het ontstaan van deze prachtige nachtwolken houdt verband met talrijke uiterst kleine deeltjes in de bovenste lagen van de atmosfeer. Dat kan bijvoorbeeld stof zijn afkomstig van meteorieten. Zulke deeltjes alleen zijn echter niet voldoende: ook de aanwezigheid van waterdamp en zeer lage temperaturen tussen -90 en -145 graden Celsius zijn een voorwaarde. Op de deeltjes zet zich dan een laagje ijs af, net als rijp op het aardoppervlak. Door het ijs dat de deeltjes omhult wordt zonlicht gespiegeld.

Wie de lichtende nachtwolken een tijd observeert zal het opvallen dat de vormen relatief snel veranderen. Op de hoogte waar de wolken zich ophouden komen zeer sterke luchtstromingen voor. In horizontale richting stroomt de lucht met snelheden van gemiddeld 150 km/u en soms wel 500 tot 700 km/u. Daarmee samenhangend doen zich ook sterk dalende en stijgende luchtstromingen voor, waardoor de wolken een bijzonder turbulent aanzien krijgen. De karakteristieke golven en ribbels verdwijnen weer even snel als ze zijn gekomen.

Uit waarnemingen van weeramateurs aangesloten bij de Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie blijkt dat er boven ons land in de laatste kwart eeuw in jaarlijks gemiddeld vijf nachten lichtende nachtwolken te zien waren. In sommige jaren waren ze zelfs gedurende acht nachten te zien, zoals in 1988 en in 1997. De maand juni bleek favoriet, maar waarnemingen waren er ook in andere maanden tussen mei en augustus. In de laatste jaren was vooral de nacht van 28 op 29 juni 1997 opmerkelijk: 5 uur achtereen was een bank lichtende nachtwolken te zien. Lichtende nachtwolken zijn moeilijk te voorspellen, maar als het enigszins kan meldt het KNMI via zijn nieuwspagina op internet (www.knmi.nl) wel wanneer ze te zien zijn, zodat niemand dit prachtige schouwspel hoeft te missen.

bron: www.weerkamer.nl
Johan op den Dries
Sneek

Marianne

Is dit nou hetzelfde als wat "het noorderlicht" wordt genoemd?
groet,
Marianne Cramer

Johan op den Dries

CiteerIs dit nou hetzelfde als wat "het noorderlicht" wordt genoemd?
Nee noorderlicht is een heel ander verschijnsel.
In het kort: geladen deeltjes uitgestoten door de zon worden vervoerd door de zonne wind. Als deze deeltjes de aarde bereiken kunnen ze geleid worden door het magnetische veld richting de poolregionen. Als ze naar beneden zakken in onze atmosfeer reageren ze met gasmoleculen zoals zuurstof en stikstof. Deze reactie levert een zichtbaar schouwspel op: Aurora Borealis (of Australis rond de zuidpool) oftewel het noorderlicht.

Noorderlicht is dus een of andere reactie ergens hoog in de lucht. De lichtende nachtwolken is eigenlijk gewoon de zon die tegen wolken aanschijnt, weerkaatsing dus.

Op www.poollicht.nl en op http://www.spaceweather-chat.info/faq-nl.php kan je meer info vinden over het noorderlicht.
Johan op den Dries
Sneek

Marianne

Bedankt! Ik leer elke dag bij, hier op het forum  :duim:  
groet,
Marianne Cramer

thijs

Prachtige foto!
Jammer dat ik om 1uur 's nachts niet aanwezig was op het forum :P

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bob Hogeveen

Mooi Johan!

Ik heb ze ook gezien, vrijwel exact zoals op jouw foto.
IK was op dat moment (ook tegen 24.00 uur) aan het luisteren naar de Kwartelkoning in de Breevenen (Dr.).
Als amateur sterrenkundige hield ik natuurlijk ook de hemel in de gaten. Het verschijnsel was niet te missen en de "ambiance" was geweldig:
Heldere hemel met halve Maan en Jupiter in het westen, de lichtende nachtwolken in het noorden, geen wind, dikke mistflarden over het lege, opne land van de Breevenen, een koor van kwakende Groene kikker spec. en de roepende Kwartelkoning erbij...

Waar heb je deze foto gemaakt?

Bob

Bob Hogeveen

CiteerWaar heb je deze foto gemaakt?
Ah, ik zie het al, zal wel ergens in de buurt van Sneek zijn...

Johan op den Dries

Ik heb de foto vanuit mijn slaapkamerraam midden in Sneek gemaakt. Voordat ik op bed ga kijk ik eerst altijd nog ff naar buiten, hopend op noorderlicht of dit verschijnsel...
Gisteravond was het echt niet te missen, al twijfelde ik eerst nog wel ff omdat het mijn allereerste keer was dat ik het zag. Maar al snel werd het een stuk helderder en heb ik snel mijn camera gepakt.
Ik heb er nog over gedacht naar een "donker"plekje buiten de stad te gaan maar vond het daar toch al wat te laat voor, aangezien het vanmorgen ook weer vroeg was..

Die ambiance van jou was vast prachtig!


Johan op den Dries
Sneek

Johan op den Dries

#12
NU op dit moment (23:35) zijn er weer lichtende nachtwolken te zien! In het noordwesten zijn de witte wolken te zien. De komende uren zal het steeds beter te zien zijn.

Johan
Johan op den Dries
Sneek

BWoets

Jammer dat ik het niet heb gezien.
Heb op 21 januari van dit jaar wel het Noorderlicht gezien.
Deze foto maakte ik daar van:

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Marianne

Gisterenavond was de lucht in noordoostelijke richting al net na zonsondergang opvallend licht. Maar jammer genoeg ben ik dus net te vroeg naar bed gegaan om het licht-verschijnsel echt te zien.
De komende avonden zal ik het toch beter in de gaten houden, misschien komt het nog een keer.
groet,
Marianne Cramer

Johan op den Dries

Het was gister een kort maar best wel krachtige show. Om half 12 verschenen de eerste duidelijk zichtbare wolken met daarvoor nog een paar gewone "donkere" wolkjes. Ongeveer 20 voor 1 was het heel snel afgelopen helaas...
Als het net zo helder iblijft als gister is er grote kans dat je het de komende dagen nog kan zien.
Ik heb nog een aantal foto's gemaakt. Deze zijn te zien op: http://members.home.nl/skua/nlc.htm

Mooie foto Bob, spectaculaire kleuren. Echt het noorderlicht! Ik heb nu 2 keer het noorderlicht gezien. De mooiste keer was 31 oktober 2003. Toen was de hele hemel tot in het zuiden knal rood gekleurd en zat er recht boven ons een heel groot wit kruis, de aurora corona. Verder nog allemaal andere kleuren zoals blauw en geel erdoor heen.
Fantastisch!

Johan op den Dries
Sneek

Jan-Pieter

Ik las gisteravond dat de lichtwolken er weer waren. meteen mijn hoofd uit het raam en ja hoor ook hier was het te zien. Loont het toch de moeite om zo laat nog de site te checken!

MVG JP

Thijs Fijen

bij ons niks te zien....  
Thijs Fijen

Johan op den Dries

Voor wie het nog niet gezien heeft:

Op dit moment zijn er weer lichtende nachtwolken te zien.
Het zijn horizontale witte wolken in het noord/ noordwesten.
De normale wolken zijn donker.

Veel succes Johan
Johan op den Dries
Sneek

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jos Welbedacht

Ik ga vanacht toch maar even kijken, gezien de foto's zal dit zeer spectaculair zijn.
Ik hoop dat ik vanacht beet heb.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan op den Dries

CiteerIk ga vanacht toch maar even kijken, gezien de foto's zal dit zeer spectaculair zijn.
Ik hoop dat ik vanacht beet heb.
Jos, ik denk dat als het helder is er weer grote kans is op lichtende nachtwolken.
De meeste kans om het te zien is vanaf 12 uur vannacht. De keren dat ik het gezien heb begon het zo rond half 12, kwart voor 12.
Als ik iets zie post ik het hier zo snel mogelijk.


Succes vannacht!
Johan op den Dries
Sneek

Jos Welbedacht

Ik heb wel m'n best gedaan, maar geen succes gehad. Hier 's nachts in noord-Sneek toch wel wat gewone wolken die de hemel bedekten.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan op den Dries

Afgelopen nacht waren er weer lichtende nachtwolken te zien aan de noordelijke hemel!



Wie het ook wil zien moet rond middernacht een blik werpen op de noorderlijke hemel en wie weet....!
Johan op den Dries
Sneek

Elachista

Tijdens het nachtvlinderen zie ik dit bijna elke avond  :P  (alleen in de weilanden uiteraard)
Groet,
Tymo

HansJWG

het was vanavond even op het nieuws bij het weer in het 6 uur journaal.
zal ook eens kijken.
Groet, Hans

Thijs Fijen

CiteerTijdens het nachtvlinderen zie ik dit bijna elke avond  :P  (alleen in de weilanden uiteraard)
Zie je dan lichtende wolken of de zonsondergang?
Thijs Fijen

Elachista

Nee zonsondergang is wel normaal, maar dat er regelmatig van die opvallend witte wolken aan de horizon zijn valt mij wel op. Sowieso gloeit de horizon de hele nacht door maar als je van 11 tot 3 uur met een lampje in een weiland zit dan zie je dit vast vaker dan doorgaans een niet-nachtvlinderaar die steeksproefgewijs eens 's nachts buiten kijkt.
Groet,
Tymo

Thijs Fijen

Ja oke, maar het leek alsof jij dit het hele jaar door ziet  :rolleyes:  
Thijs Fijen

jeroenc

#29
Ook ik sta klaar met de camera gereed.
Gisteravond werd ik al op de hoogte gebracht dat ze te zien waren, helaas was het bewolkt hier. Dadelijk een nieuwe poging.
All ziet het er voor NL niet echt goed uit vanavond


Veel foto's van gisteravond zijn te zien op
http://www.weerwoord.be


gr. Jeroen