Slecht jaar gaffellibel?

Gestart door Johannes Klapwijk, juli 10, 2011, 20:31:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Ik heb voor dit jaar de gaffellibel op hoge prio staan omdat het me nog steed niet gelukt is deze bijzondere soort te zien te krijgen ondanks een poging vorig jaar.


Alleen als ik zo de waarnemingen een beetje in de gaten houd krijg ik het gevoel dat het weer een heel eind rijden is met maar een erg klein kansje een gaffellibel te zien?
Word er gewoon niet zo veel gekeken, niet zo veel opgevoerd of is het echt een slecht jaar?

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Johannes Klapwijk

Dat is waar, maar zou het niet juist nu een beetje de beste tijd moeten zijn?
Juli heeft toch de beste papieren, we hebben gemiddeld een erg vroeg jaar en zijn al zo'n beetje halverwege de maand. En ik heb me laten vertellen dat de beesten minder groen worden naar mate ze ouder worden. Misschien moet ik het er toch maar gewoon op wagen. Of toch voor bronlibel gaan...

Goyatlah

Nu niet, veel te koud. Wacht tot het minimaal 25 graden is. En je hoeft natuurlijk niet naar de bekende Nederlandse vindplaats. Over de grens zitten er tenslotte veel meer (9 huidjes op 1 lokatie, 5 adulte mannen op een andere). En met een beetje mazzel meerdere soorten en zelfs Bronlibel bij elkaar. Foto's van dit seizoen staan hier: http://photos.goyatlah.nl/folder.php?dir=Libellen2011
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Johannes Klapwijk

Klinkt erg goed, ik ben benieuwd hoe ver dat rijden is... is dat in een dag te doen of moet je dan al weer meer tijd uittrekken?

Eddy Clerx

Te koud voor de gaffel  bedoel je toch he?. De bronlibel kan wat lagere temperatuur hebben volgens mij. afgelopen week een paar keer gezien. ~20 grC
Johannes effe geduld, ML moet ook lukken voor de Gaffel,

Johannes Klapwijk

Deze week dan toch maar op zoek naar de bronlibel en misschien een tweede keer naar het zuiden als het wat warmer is...

Johannes Klapwijk

Pfff.. die bronlibel laat zich ook niet zien zeg.
Twee uur langs een beek gelopen, 1x in een flits eentje laag boven de beek zien vliegen, verder noppes...


Als iemand goede tips heeft...

frankneijts

Citaat van: Johannes Klapwijk op juli 13, 2011, 12:12:13 PM
Pfff.. die bronlibel laat zich ook niet zien zeg.
Twee uur langs een beek gelopen, 1x in een flits eentje laag boven de beek zien vliegen, verder noppes...


Als iemand goede tips heeft...

Theo Muusse meevragen, die wijst ze voor je aan............ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johannes Klapwijk

Klinkt goed...


Hij zou het nog wel eens druk gaan krijgen, zeker als ie ook nog een zadellibel bij de deal in stopt ;)

Eddy Clerx

Wat krijgen we nou??? een libellen fluisteraar?  ;D

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Johannes Klapwijk op juli 13, 2011, 12:12:13 PM
Pfff.. die bronlibel laat zich ook niet zien zeg.
Twee uur langs een beek gelopen, 1x in een flits eentje laag boven de beek zien vliegen, verder noppes...


Als iemand goede tips heeft...
Langs de beek? Was dat in Limburg? meen namelijk dat daar een prachtige vlonder lag...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Johannes Klapwijk

Wees niet bang, dat mag niet ;)


Braband, iets minder kwetsbare oevers. (oftewel, wandelpad)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Johannes Klapwijk op juli 13, 2011, 22:48:07 PM
Wees niet bang, dat mag niet ;)


Braband, iets minder kwetsbare oevers. (oftewel, wandelpad)
Perfect!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 14, 2011, 14:17:59 PM
Citaat van: Johannes Klapwijk op juli 13, 2011, 22:48:07 PM
Wees niet bang, dat mag niet ;)


Braband, iets minder kwetsbare oevers. (oftewel, wandelpad)
Perfect!

Jeroen, sinds wanneer speel jij voor  :police: agent?

Jeroen Nagtegaal

Daar is vaak zat langs de beek gelopen in Limburg helaas... Maar kan uiteraard ook onbekendheid zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Johannes Klapwijk

Ik houd me over het algemeen netjes aan de regels, vooral als het om kwetsbaar gebied gaat zoals die oevers bij de mijnweg.
Al vind ik het wel frustrerend dat dat vlonderpad niet dichter langs de beek loopt daar.


Daarom ben ik blij dat ik nu een goed begaanbare plek in Braband heb, maar t blijft blijkbaar een drama de bronlibel te zien te krijgen...
Blijven proberen dus maar, volgend jaar weer een poging.

Jeroen Nagtegaal

Vlonderpad in Limburg ligt perfect. De soort vliegt namelijk maar in mindere mate boven de beek, maar vooral boven de smalle kwelstroompjes.

Meinweg is trouwens met korte "ei" en Brabant met een "t"
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Ook nog taalpolitie...! :-)))))
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Weia op juli 14, 2011, 17:31:53 PM
Ook nog taalpolitie...! :-)))))
Morgen zit ik ruim 2 weken in Frankrijk. Dan dus rust. Eens kijken of ik daar nog wat leuks tegen kan komen. UK, was erg winderig...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 14, 2011, 16:29:42 PM
Vlonderpad in Limburg ligt perfect. De soort vliegt namelijk maar in mindere mate boven de beek, maar vooral boven de smalle kwelstroompjes.

Meinweg is trouwens met korte "ei" en Brabant met een "t"

En boven die watertjes patrouilleren de mannetjes 'rusteloos' en 'eindeloos' en komen de wijfjes alleen maar even heel snel eitjes afzetten waardoor fotograferen erg lastig is. Om 'm leuk te kunnen platen moet je 'm daarom ergens anders zoeken: op de jaag- en hangplekken en die (open plekken en brede paden in bos, ruige hooilandjes e.d.) liggen soms behoorlijk ver van die watertjes verwijderd..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Eric Roeland

Al kan de hangplek ook dichterbij de beek zijn, op het vlonderpad ( in de Meinweg )bijvoorbeeld.
Hier had ik 5/7 een Bronlibel meerdere malen vrij hangend boven het vlonder pad in een rietstengen en een maal aan een statief.

Citaat van: frankneijts op juli 14, 2011, 17:49:17 PM

En boven die watertjes patrouilleren de mannetjes 'rusteloos' en 'eindeloos' en komen de wijfjes alleen maar even heel snel eitjes afzetten waardoor fotograferen erg lastig is. Om 'm leuk te kunnen platen moet je 'm daarom ergens anders zoeken: op de jaag- en hangplekken en die (open plekken en brede paden in bos, ruige hooilandjes e.d.) liggen soms behoorlijk ver van die watertjes verwijderd..........
met vriendelijke groet, Eric Roeland

nick w

ze jagen en rusten graag langs dat vlonderpad! Een zat bijna op mijn knie  ;D

Groet,
Nick W

Gert Veurink

vliegen zelfs onder je door als je op de vlonder staat! Superplek!
groet!
Gert Veurink



Johannes Klapwijk

Tjonge, dan heb ik tijdens mijn vorige bezoek blijkbaar toch dikke pech gehad met slechts een flits boven de beek.
Volgend jaar dan maar een tweede poging wagen, zien jullie ze dan het meeste waar het vlonderpad parallel loopt aan de beek of zit ik gewoon te veel gefocust op de beek?

Anne Hueber †

Aan het begin van het vlonderpad, waar je nog geen beek ziet, zaten ze op 1 meter afstand van ons. Gewoon rustig blijven staan, want ze komen op dezelfde plek weer terug.

Eric Roeland

Inderdaad eerste stuk van het vlonderpad (zeg eerste 50 meter) hier is ook nog volop zon.
Ik had hier ook beekoeverlibel en gevlekte glanslibel.

Citaat van: Anne Hueber op juli 14, 2011, 19:43:07 PM
Aan het begin van het vlonderpad, waar je nog geen beek ziet, zaten ze op 1 meter afstand van ons. Gewoon rustig blijven staan, want ze komen op dezelfde plek weer terug.
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Johannes Klapwijk

Thanks!


Volgend jaar maar eens een B&B regelen zodat ik wat meer tijd heb en in alle rust rond te lopen op een paar plekken.
Bronlibel en gaffel zou dan iig moeten kunnen op 1 dag, misschien nog zuidelijke oever en in het meest leuke scenario ngo kleine tanglibel.