Juffertjes

Gestart door Johannes Klapwijk, juli 10, 2011, 18:39:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Tja, vroeg of laat moet je er mee beginnen denk ik dan maar, dus waarom niet nu.

Ik heb een paar vraagjes:
Allereerst kan ik vrij veel pantserjuffers vinden nu (heb er met gemak een stuk of 50 meegenomen tijdens mijn libellen inventarisatie vandaag) en volgens mij heb ik twee soorten: vermoedelijke gewone en houtpantser als ik naar de imago's kijk. Ik ben ook benieuwd of er ergens online een sleutel is die de pantserjuffers behandeld? Soms slingert er nog wel eens ergens een pdfje rond in het Duits ofzo... Heb er iig via via al eens een voor de Duitse anysoptera gehad, dus wie weet. Of misschien dat iemand hier de verschillen tussen sponsa, dryas, viridis, barbarus en parvidens kan uitleggen?

Ben benieuwd of deze pantserjuffer die andersis dan het meest voorkomende lestes huidje een houtpantser is. De paraprocten zijn langer, hebben geen bandering en het mentum is heel dun en lang (tot voorbij de achterpoten).

Het gaat om deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/55591204
onzeker Houtpantserjuffer - Lestes viridis gezien op 2011-07-10 Hasselt - Stadsgaten SBB
Foto's:



En als ik dan toch bezig ben, is dit juffertje te determineren op basis van de foto?
http://waarneming.nl/waarneming/view/55591214
Juffer spec. - Zygoptera spec. gezien op 2011-07-10 Hasselt - Stadsgaten SBB



ewoudploeg

Het mentum lijkt me vrij lang, wat pleit voor sponsa, maar ik kan het gek genoeg niet goed inschatten. Heb ik last van de vermoeidheid na de vakantie? Zou je eens een plaat kunnen schieten van de onderkant, detail mentum? Die onderste is wat mij betreft een snuffel. De procten lijken me aardig karakteristiek voor deze soort, al is dat niet het beste/meest betrouwbare kenmerk.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Sponsa heeft dus een lang mentum en sommige andere soorten niet?


Is er toevallig ergens al een sleutel te vinden voor pantserjuffers?

Ton van Haaren

Onderste foto lijkt me een watersnuffel weer te geven, vanwege dat lichte zwarte streepje op de nodulus (dwarsrichel halverwege de proct)
Bovenste foto lijkt me een Lestes excl. L. viridis vanwege het lange gesteelde mentum
Lestidae gaan ongeveer als volgt
1. Mentum lang gesteeld.....Lestes virens/dryas/barbarus/sponsa...2
- Mentum korter en driehoekig....Lestes viridis/Sympecma
2. Lamellen: enigszins parallel, pas vlak voor het einde in een stompe top eindigend....L. sponsa/virens
- Lamellen: boven- en onderzijde lopen in de achterste helft naar elkaar toe spits toelopend...L.barbarus/dryas

Het onderscheid van de soorten ligt nogal subtiel in tanden op het mentum, de vorm van de lamellen en de lengte van het vangmasker. Bij L. sponsa en dryas reikt het vangmasker tot de achterheup en bij barbarus/virens voor de achterheup. Verder heeft virens een aantal karakteristieke stompe tandjes (zie plaatje) terwijl de andere 3 scherpere tanden heeft.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Johannes Klapwijk

Thanks Ton,


Ik ga dit eens loslaten op een verzamelde set van 50 pantserjuffertjes.

Ton van Haaren

op het onderste plaatje moet bij de onderste tekening natuurlijk scherpe tanden staan  :rolleye:
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-