Hoofdmenu

Pop agonopterix

Gestart door charles, juni 03, 2011, 23:14:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

charles

Dag forum,

Ik heb van het voorjaar enkele A. Curvipunctosa bijelkaar gehouden met het resultaat dat ik 5 rupsen had. Nu zijn er twee verpopt zie bijgaande eerste 2 foto's). Nu heb ik ook een stuk of tien rupsen gevonden op fluitekruid en daar heb ik nu ook poppen van (zie laatste foto). Ik weet niet zeker of dit ook A. Curvipunctosa is maar de poppen lijken precies het zelfde.

Nu mijn vraag is er een site waar ik de poppen kan vinden van de agonopterixen?

Dank Charles
Groet, 

Charles Peeters

Date Lutterop

Kijk, daar komt de ware jonge onderzoeker naar boven. Geen idee of je de poppen kunt determineren. Zal lastig zijn. In elk geval de poppen koesteren en hopen dat ze volgend voorjaar uitkomen. We hebben het er volgende week nog wel over.

Groet,

Date


charles

Ik heb nu al een jaloerse vrouw in het huis. Zo koester ik ze.

Maar volgens mij komen ze in het najaar uit om als vlinder te overwinteren dacht ik.

Later  charles

Groet, 

Charles Peeters

Date Lutterop


Groet,

Date


Elachista

Mijn ervaring met Agonopterixen is dat ze al heel snel uitkomen: mogelijk komen half juli uit.

De poppen kan je determineren met het relatief dure werk van Patocka, tweedelig, zie oa Vermandel.
Groet,
Tymo

charles

Om nog even terug te komen op dit topic.

Alle poppen zijn uitgekomen. Maar wie schetst mijn verbazing dat ik alleen heracliana vlinders zie.

Resume: ik heb 5 vlinders curvipunctosa apart gezet en fluitekruid er bij gedaan. daaruit kreeg ik 5 rupsen die ik ook weer op fluitekruid heb gehouden. daar uit heb ik twee poppen gekregen die dus achteraf heracliana blijken te zijn.

Op de fluitekruid moeten eieren van de vlinder hebben gezeten, ik heb tenslotte ook daar rupsen (in het wild dus) gevonden die later ook heracliana werden. 

Ondanks dat ik voor mijn gevoel goed gekeken had dat de fluitekruid schoon van andere insecten zoals spinnen enz.moest zijn, moet er toch iets (lees eitjes) zijn mee gekomen.

Blijft voor mij de vraag of de heracliana rups de curvipunctosa heeft verdrongen of opgegeten.

Volgend jaar gaan we gewoon weer opnieuw proberen.

Ondertussen heb ik al weer enkele curvipunctosa gevangen.

Groet Charles
Groet, 

Charles Peeters

Date Lutterop

Of curvipunctosa's hebben geen eieren gelegd...Groente misschien eerst even blancheren  8) ?

Groet,

Date


charles

Ja leuk hoor maar wat is dan de gouden tip?

De vlinders zonder groen in een bak zetten?

Ach we hebben het er nog over. Duurt niet lang meer.

Charles
Groet, 

Charles Peeters

Date Lutterop

Niet alle vlinders gaan eieren leggen als je ze in een potje stopt. Al was het alleen maar omdat ze die misschien al eerder hebben gelegd. En had je er wel vrouwtjes bij?

Groet,

Date