Klein paddenstoeltje in mijn grasveld

Gestart door gardensafari, oktober 26, 2006, 16:48:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag voor het maaien toch maar gefotografeerd: dit kleine paddenstoeltje in wat voor mijn gazon moet doorgaan. Veel mos, veel onkruid en weinig, sprieterig gras. Bodem: arme zamdgrond, weinig intensief bemest. Het paddestoeltjes was zo'n 5 cm. hoog en het hoedje zo'n 2 cm in diameter. Een prachtige kleur! Het hoedje was aan de bovenkant iets viltachtig en ook het steeltje was niet glad. Het steeltje was verder erg taai en niet te breken; het scheurde in de lengte. De geur was licht nootachtig, smaak champignon-achtig, maar niet erg sterk. Er zat in het hoedje weinig vlees, iets donkerder dan de kleur van de hoed, niet verkleurend en er kwam geen melk uit. Weet iemand welk dingetje dit is? Bij voorbaat veel dank.







Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Cees Veenema

#1
Hallo Hans,

Voor alsnog denk ik Schubbige fopzwam.
Materiaal is klasse!
Groet,

Cees

gardensafari

CiteerVoor alsnog denk ik Schubbige fopzwam.
Je was weer eens supersnel, Cees. Bedankt.
Ik had aan de fopzwam zitten denken vanwege die onregelmatige plaatjes, maar ik ken alleen de gladde exemplaren en wist niet dat er een schubbige variant bestond.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wim veraghtert

Zeker een schubbige fopzwam (Laccaria proxima).
admin nachtvlinders waarnemingen.be

gardensafari

Prima, dan hou ik het daarop. Heb hem inmiddels ingevoerd. De kleur is zo mooi en redelijk apart: ik zal hem nooit meer vergeten...

Beide heren zeer bedankt!

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.