Hoofdmenu

Levende haar

Gestart door Theo Aaldijk, juli 09, 2011, 12:01:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Dit insect vanmorgen in de tuin, het is zo dun als een haar en minstens 10 cm lang.
Geen pootjes en aan één kant een zwart puntje ( kop).
Donkere streep over heel de lengte.


Ik ben gewoon benieuwd wat dit is.

Groet, Theo Aaldijk

Ton van Haaren

Zelf vind ik het moeilijk te bepalen of het een Nematode (aaltje) of een Nematomorpha (Paardehaarworm) is. Ik ken zulke grote Nematode echter alleen uit het water, dus ik neig sterk naar een paardehaarworm. Meest bekend is het genus Gordius (gordiaanse knoop), maar in Europa, en waarschijnlijk ook in Nederland, kunnen het ook andere genera zijn.
Heb je hem bewaard?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Theo Aaldijk

Ik heb hem gewoon laten kruipen dus is hij weer verdwenen tussen de steentjes in de tuin.
Wel bijzonder want er is geen water in de buurt van de tuin.
Vanmorgen regende het wel.


Bedankt Ton, misschien kom ik hem nog een keer tegen en dan zal ik hem zeker bewaren.

Groet, Theo Aaldijk

Ton van Haaren

Beste Theo
paardehaarwormen parasiteren in andere insekten, oa. kevers en sprinkhanen. na verloop van tijd verlaten ze de gastheer (die dood is/gaat) en dan is het moment dat je ze op straat tegenkomt..
Ton
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Theo Aaldijk

Erg interessant deze uitleg, maar ik blijf nog even doorzeuren Ton, wat gebeurd er hierna met de worm. ( als hij natuurlijk niet op gegeten wordt)
Ik kan bij waarnemingen niets vinden van Nematomorpha.
Groet, Theo Aaldijk

harry60

Het zal een partner op zoeken om te paren.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

David Tempelman

beste geinteresseerden in paardenhaarwormen,
ik heb de verzamelsoort "Paardenhaarworm onbekend" aangemaakt.
daar kunt u uw waarnemingen van deze bizarre dieren onderbrengen.

met vriendelijke groet,
David

Theo Aaldijk

Hartstikke goed David,


je weet "alles wat leeft en bloeit  ons ......" misschien wordt het nog wel eens een topper!


Bedankt.
Groet, Theo Aaldijk