Wants onbekend

Gestart door wouterbosgra, juli 08, 2011, 17:08:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

...lijkt wat op Pentatoma rufipes maar de schouders kloppen niet, terwijl dat juist het beste kenmerk zou moeten zijn. Graag jullie hulp dus. Gisterem, in de Eifel.

http://observado.org/waarneming/view/55550213
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2011-07-07 Germany - Mittelrhein - Koblenz-Bonn
Foto's:

Jannes Aalders

Lijkt dezelfde soort als die ik op Mallorca heb gezien. Wacht nog op antwoord. Heb er een onzekere Peribalus strictus van gemaakt. Maar dat is het volgens mij ook niet.

Groet Jannes.

Berend Aukema

Carpocoris purpureipennis

wouterbosgra

Jannes Aalders

Hallo Berend,

Dan zet ik de mijne uit Mallorca ook op Carpocoris purpureipennis. Ik twijfel nu ook over Mijn Bessenwants uit Berlijn. Bij deze mis ik ook de geblokte antennen. Zou dit ook een Carpocoris purpureipennis kunnen zijn?

Groet Jannes.

Arp

Jannes,

Je beest uit Mallorca is wel een fuscispinus, het probleem ligt meer bij het uit elkaar houden van pudicus en purpureipennis. Op basis van de verspreiding is er nog wel iets te doen (pudicus bijvoorbeeld niet in NL), maar herkenning van vormen van scutellum, schouderbreedte etc is hachelijk - sommige zijn wel vrij duidelijk maar er is veel overlap. Als Berend er bij jouw beest uit Berlijn spec. van maakt dan zullen we het daar maar op houden ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jannes Aalders

Hoi Arp,

Samenvattend is de Wants uit Mallorca en onzekere fuscispinus en die uit Berlijn een  pudicus of purpureipinnis en daarom spec. Blij dat ik nu het verschil zie tussen deze voor mij onbekende soorten en de Bessenwants.

Groet Jannes.