Vogels op marktplaats

Gestart door klaas van haeringen, oktober 25, 2006, 22:13:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Predator

Opsporen en elimineren die handelaren
Groet, Maarten

Jeroen Nagtegaal

Ik dnek dat ik me maar is merels en andere beestje ga vangen, dat verdientte minste wat,

Idioten, dat het mag,


Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Ik zou de AID inlichten!!

Thijs
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk zou de AID inlichten!!

Thijs
Heeft geen zin, zodra die gast merkt dat ze hier staan is het weg, en als de ouders zijn gevangen laten ze die los en zeggen ze dat dat 2 overleden beesten de ouders zijn, geen dna, geen bwijs.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Geert-Jan Kroon

#5
Momentje...

Even voor de duidelijkheid.

Kan je bewijzen dat deze vogels illegaal gevangen zijn? Zo nee; dan heb je geen poot om op te staan bij de AID.

Wie zegt dat het geen gekweekte beesten zijn?
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jeroen Nagtegaal

Dta zeg ik dus ook, je kan niks bewijzen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

harderbroek

"AID inlichten"
"Dat het mag idioten"
"heeft geen zin"
"Wat vinden jullie ervan"

Allemaal kreten die onze emotionele gevoelens en normen zoals opgevoed in zinnen verwoorden.

Natuurlijk leuke topics maar zijn ze zinvol en leren we er wat van of geven we iets aan van tjkee kijk eens daar ben ik het niet mee dus wat vinden jullie en owee als ik wat anders hoor.

1. Niet ver bij ons vandaan worden nog steeds vogels gevangen voor de consumptie in restaurants. ( Benelux land)

2. Niet ver bij ons vandaan (eigen land)worden vogels geschoten omdat wij
(politiek gezien) vinden dat ze economische schade opleveren.

3. Niet ver vandaan (Er. land) worden honderden roofvgels nog steeds geschoten.

4. Niet ver vandaan( tjee weer ons eigen land zijn mensen die z.g. onderzoek doen maar ten koste wat het kost foto,s van kolonies willen maken tijdens het broedzeisoen en daarbij verlies nemen van jongenproduktie)

5. Tot slot om de vraag te beantwoorden . Het is vragen op een vogel topic naar de bekende weg want iedere vogelaar  vermoed ik, die dit soort vogels in het wild heeft gezien vindt het eigenlijk niets! Maar of het alleemaal mag ? Ja dat is nu eenmaal in de wet geregeld en wie anders wil zal anders moeten stemmen, inzetten op andere wetgeving, 2e kamer bestoken met kritische vragen en ga zo maar door.

Maar dit soort vragen mogen van mij ook best in praat maar raak ( voor de doordenker)

Er zijn echte vogelliefhebbers die vogels houden die wij het liefst in het wild willen zien.

M.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl




Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Toine

Zolang deze vogel gewoon correct geringd zijn met een erkende vaste voetring is er weinig aan de hand lijkt me.
IJsvogels zijn iets minder alledaags in de avicultuur maar Pestvogels en Barmsijzen komen toch veelvuldig voor in gevangenschap.
Meer had ik eigenlijk niet toe te voegen aan harderbroek  ;)  

tekenaar

En waarom mag je een kip/kanarie/grasparkiet wel houden (daar hoor ik niets over)? Volgens welke normen beoordeel je welke soort gehouden mag wordne en welke beslist niet? Of zouden de omstandigheden waaronder de vogels worden gehouden ook mee moeten tellen?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Dragonfly

Hm, als je bij de advertentie van de ijsvogel op "meer advertenties van deze handelaar" klikt, krijg je een lijstje met o.a. putters en grauwe klauwieren...

Bij elke advertentie heeft hij staan "inruil wildzang bespreekbaar". Iemand een idee wat hij daarmee bedoelt? Ik ken de term wildzang niet zo goed. Toch niet wild gevangen vogels???
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Toine

CiteerBij elke advertentie heeft hij staan "inruil wildzang bespreekbaar". Iemand een idee wat hij daarmee bedoelt? Ik ken de term wildzang niet zo goed. Toch niet wild gevangen vogels???
Nee, uiteraard niet! In het wild gevangen Europese vogels mogen niet gehouden worden!

Met wildzang wordt bedoeld Europese (zang)vogels (denk aan Putters, Vinken, Kepen, Lijsters, Mussen, Roodborsten, Blauwborsten, Karekieten, Kwikstaarten, Goudvinken, Appelvinken, Groenlingen, Mezen, Kruisbekken enz...)

Wat hij dus bedoelt met die advertentie is dat hij zijn aangeboden vogels eventueel ook wil ruilen tegen vergelijkbare vogels.

En tja, waarom over Europese vogels zo'n ophef? Ze zullen echt niet anders gehouden worden dan exotische vogels hoor. Die zijn in mijn ogen net zo waardevol als Europese soorten.
Kijk, met Europese vogels heb je natuurlijk de kans dat mensen in het wild gevangen vogels aanbieden, die mogen ze wat mij betreft gelijk  :gun:  :gun:  ;) .
Maar als de vogels in gevangenschap gekweekt zijn en gewoon correct geringd zijn zie ik er niet veel kwaad in.

snwja3

Er wordt gezegd:
"met een erkende vaste voetring is er weinig aan de hand lijkt me".

Officieel volgens de regeltjes wel.
Maar voorkomen deze regels de enorme vogelhandel. Niet dus!
Voor een goede 'kweek' is helaas veel invoer van vers/wild bloed vereist, zeker bij soorten als ijsvogels en klauwieren, welke zeer moeilijk te kweken zijn.
Dus ook 'met erkende vaste voetring' maak je je direct of indirect schuldig aan deze illegale vogelhandel.
Niet in huis halen dus en bannen die 'schijnheilige' handel.

ps. wildzang is in de handel de term voor zangvogels van europese herkomst.
Wietze Janse

grunsven

In deze advertenties staat geen enkele aanwijzing dat deze persoon illegale dingen doet. Ik vind het dus ook van de zotte dat er hier gedaan wordt alsof dit een crimineel is.
Er worden veel Europeese vogels LEGAAL gehouden en gekweekt en zolang dit op een juiste manier gebeurt is daar niets mis mee.
Bij het aankopen van klauwieren of Ijsvogels of dergelijke dien je inderdaad goed te controlleren waar deze van daan komt aangezien hier weinig mee gekweekt wordt. Bij Barmsijzen en Putters is dit al veel minder een probleem hiermee zijn uitstekende kweekresultaten.

De handel in vogels (Europees maar zeker ook tropisch) dient zeker in de gaten gehouden te worden maar de botte generalisaties die ik hier hoor gaan mij echt te ver. Als iemand met gekweekte putters in een voliere in zijn tuin wil kweken zie ik geen enkel probleem.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

snwja3

#14
Toine/Grunsven,

Jammer, want door al die mensen die bewust hun oog dichtknijpen gaat de handel gewoon door.
Ook goed kweekbare soorten als bijvoorbeeld Putter en Barmsijs, worden met kilo's illegaal onder de toonbank doorverhandeld.
Zijn we de foto's/feiten van afgelopen winter vergeten, die pestvogels/barmsijzen op de lijmstokken?
Door dat te ontkennen (of in jouw termen te generaliseren), en door het alleen over de legaliteit van voetringen te hebben (die ook met duizenden illegaal om de poten van wildvang-vogels worden gewrongen), geeft je die handelaren alleen maar alle vrijheid door te gaan!

De enige manier om dit te stoppen is er om in het geheel niet aan mee te doen (direct of indirect).
Wietze Janse

tekenaar

Is het minder erg om in Afrika legaal vogeltjes in het wild te vangen en die dan legaal naar Europa te transporteren en hier legaal te verhandelen?

Ik denk dat heel wat meer vogels al heel wat meer generaties worden gekweekt als jullie je realiseren. bedenk dat in nederland pas sinds kort veel vogels zijn toegestaan" maar dat diezelfde vogelsoorten al tientallen jaren legaal gehouden en gekweekt worden in Duitsland (ijsvogel, hop, klauwieren).

Illegale handel: OK, daar is iedereen "officieel" op tegen, maar hoeveel illegale vogelhandelaren zetten open een advertentie op marktplaats, waar iedere AID controleur hem ook kan lezen? Ik denk dat jullie nu juist LEGALE handel aan het afkraken zijn, en als je de legale handel uit de openbaarheid haalt 8door markplaats af te kraken) bevorder je juist de illegale!

Welke soorten kan je beter houden: tropische vogels die je 'winters in een verwarmde binnenruimte moet houden (en diebdaardoor een aantal maanden weinig ruimte hebben) of inheemse die het hele jaar in een buitenvoliere kunnen verblijven?

Nogmaals: ik heb de indruk dat in deze discussie veel gevoelsargumenten meespelen (vogels horen nu eenmaal in vrijheid rond te vliegen, behalve kippen, want die eten we op) en daarmee wordt het een welles-nietes spelletje waarmee we m.i. geen steek verder komen. Voor mij is het veel belangrijker om te discussieren onder welke voorwaarden diersoorten gehouden mogen worden zonder onaanvaardbare welzijns- en natuurbeschermingsschade.

Ik keur vangen van inheemse vogels af, omdat dat illegaal is. Maar ondertussen zitten jullie te mekkeren over het vangen van een paar algemene vogelsoorten terwijl commerciele vangst van de paling nog steeds doorgaat (palingstand holt alarmerend achteruit, wat je niet kan zeggen over putters, want die nemen in aantal zelfs toe!).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

snwja3

#16
Paul,
omdat er misstanden zijn bij de palingvangsten, moeten we onze mond houden over het illegaal vangen van Putters etc!?
Met de Putter gaat het goed, dus niet meer zeuren over de illegale handel!?
Lijkt me dat je hier de plank volledig misslaat en nu totaal verschillende zaken onterecht met elkaar vergelijkt.

IJsvogel, Hop en klauwieren worden onder andere in Duitsland zo succesvol gekweekt, door de constante/gemakkelijke aanvoer van wildvang.
Wild bloed/verse genen zijn noodzakelijk voor dit succes van moeilijk kweekbare soorten. Waarom dat ontkennen?

Ik weet ook wel dat met o.a. papegaaien, kanaries, vele vogelhouders 'goed' bezig zijn (naast het illegale cirquit). Daar richt ik me ook niet op.
Maar ik ben door deuren geweest waarachter vele tientallen illegale wildvang-vogels (en ook buitenland, Azie, Afrika etc. net zo erg!) verhandeld werden en waar evenveel vogelhouders stonden die mij eerder legale (lees vogels met voetring) wildvang te koop aanboden. Zij waren 'legaal' bezig!?

Ofwel wat ik hier wil zeggen is dat de 'legale' en illegale handel zo verweven zijn dat je hier beter ver vanaf kunt blijven, om niet (in)direct hier aan mee te doen!

ps. en je denkt toch niet dat Marktplaats alleen door legale vogelhandelaren gebruikt wordt? Zo naief schat ik je niet in!  ;)
Wietze Janse

tekenaar

Voor mij zijn er twee los van elkaar staande aspecten:

- natuurbescherming. Hierbij is het zaak je af te vragen in hoeverre populaties/soorten bedreigd worden door het wegvangen van individuen. ik denk dat je vanuit natuurbeschermingsoogpunt alle soorten op dezelfde manier kan benaderen, om het even of het gaat om walvissen, putters of palingen. M.a.w. achteruitgaande soorten niet vangen (paling), andere soorten eventueel vangen maar niet in zo'n mate dat de aantallen er wezelijk door worden beinvloed. Dit is overigens ook de achtergrond van CITES. Vanuit natuurbeschermingsoogpunt zie ik echt niet waarom je geen putter mag vangen en wel een haring mag vangen.

- dierenwezijn: dan kom je op de minimumeisen waaraan een verblijf en de verzorging moeten voldoen. Vogelhandelaren die jij hebt gezien voldoen hier hoogstwaarschijnlijk NIET aan en vanuit dierenwelzijnsoogpunt is het op onjuiste manier huisvesten van dieren verwerpelijk. M.a.w. vanuit dierenwelzijnsoogpunt mag je best olifanten houden als ze voldoende ruimte hebben en het aantal samengehouden exemplaren voldoende groot is om een min of meer natuurlijke groepssamenstelling mogelijk te maken. Natuurlijk heeft een hop andere behoeften als een zebravink, de minimumeisen voor beide soorten zijn dan ook verschillend.

Uiteraard is er dan nog het controle-element: die kan m.i. niet strict en hard genoeg zijn. Ik denk dat met een betere controle, gecombineerd met invoeren van minimumeisen heel veel te verbeteren is. Ik zie echter niets in het verbieden van een een aantal diersoorten "omdat die toch eigenlijk in de natuur thuishoren". Dat is een gevoelsargument waar ik niet mee kan.

p.s. de zeer succesvolle kweek van australische prachtvinken, van watervogels en vele hoenderachtigen bewijst dat wildvang helemaal niet nodig is wanneer eenmaal een klein bestand is opgebouwd. M.a.w. voor alle bovengenoende soorten zijn inmiddels zoveel zich voortplantende exemplaren in gevangenschap aanwezig dat wildvang niet nodig is voor het in stand houden van gevangenschapspopulaties. De serieuze vogelhouders zien wildvang zelfs als een rechtstreekse bedreiging van hun bestanden: hoe meer wildvang wordt gehouden, hoe minder geselecteerd kan worden op exemplaren die het in een voliereminieu goed doen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

snwja3

#18
Paul,
nu doe je het alweer. Twee totaal verschillende zaken bij elkaar halen en zo je gelijk proberen te halen. De haringvangst heeft totaal niets te maken met de vogelhandel en/of het mogelijk moeten maken of zijn van de vogelhandel.
Als je over haring-/palingvangsten wil discusieren, open dan een apart onderwerp.

Het gaat hierover zinlose vogelvangst om de kooien van 'liefhebbers' vol te krijgen.
De Putter is niet algemeen omdat ze gevangen worden, maar omdat we beschermende maatregelen hebben getroffen om dit tegen te gaan.
Het verleden geeft genoeg voorbeelden wat jacht/vangst aan een gezond vogelbestand kan doen, alle reden om dit te stoppen!
Ook de zinlose handel vanuit Afrika, Azie en Australie.
Verder mag je een Putter niet vangen omdat dit bij de wet verboden is, dat geld voor alle Europese wildvang.

Verder hoor ik in jouw redeneringen de vogelhandelaren praten. Je neemt hun onzin letterlijk over!
Neem als voorbeeld:
"De serieuze vogelhouders zien wildvang zelfs als een rechtstreekse bedreiging van hun bestanden: hoe meer wildvang wordt gehouden, hoe minder geselecteerd kan worden op exemplaren die het in een voliereminieu goed doen."
Nee, de reden dat zij tegen 'legale' wildvang zijn, is dat op het ogenblik de markt overspoeld wordt met 'legale' wildvang uit andere werelddelen, waardoor de prijzen van de vogels laag zijn. Zonder deze invoer zouden zij woekerprijzen kunnen gaan vragen voor hun kweek, dus zien zij liever .......

Sorry, dat ik zo negatief ben, ik weet dat er ook wel enkele goeie tussen zitten.
Maar mijn keiharde ervaring is dat het grootste gedeelte van de vogelhandel/kwekerij keiharde business is, welke niets te maken heeft met het welzijn van vogels.
Dat kan je op geen enkele manier goedpraten, hoe welbespraakt je ook bent!
Wietze Janse

carel

CiteerMaar mijn keiharde ervaring is dat het grootste gedeelte van de vogelhandel/kwekerij keiharde business is, welke niets te maken heeft met het welzijn van vogels.

Wietze ik ben het grotendeels met je eens.
Ik heb zelf 6 jaar geleden de kooivogelwereld de rug toe gekeerd na 35 jaar vogelkweek te hebben gedaan
Ik heb vele dingen gezien in die periode die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen.
maar je moet de personen die nietsvermoedend en vol overgave met deze hobby bezig zijn niet beschuldigen van illegale handel.
er zijn vele duizenden vogelkwekers die prima bezig zijn met hun hobby en vele zeldzame soorten in gevangenschap kweken.

vogel vangst is niet goed te praten dat ben ik met je eens.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

grunsven

Ten eerste moet ik in tegenstelling tot Wietze, Paul gelijk geven.
Waarom is het vangen van wilde haring in essentie zo anders dan het vangen van wilde vogels, Dat zie ik niet.

Maar we hebben nu eenmaal besloten dat je deze vogels niet mag vangen in Nederland. Ok dat moet gecontrolleerd worden (naar mijn idee te weinig op dit moment) maar we hebben ook besloten dat nakweek gehouden mag worden.

Het wordt vaak onderschat hoe veel er gekweekt wordt en al snel wordt geroepn dat dat niet kan en het dus wel vangst moet zijn.
CiteerIJsvogel, Hop en klauwieren worden onder andere in Duitsland zo succesvol gekweekt, door de constante/gemakkelijke aanvoer van wildvang.
Wild bloed/verse genen zijn noodzakelijk voor dit succes van moeilijk kweekbare soorten. Waarom dat ontkennen?
Uiteraard zijn er ooit vogels gevangen om dit te starten maar wie zegt dat dit illegale vogels zijn?

Al met al heeft het aanvallen van de legale handel alleen negatieve effect. Naar mijn idee moet je de legale handel controlleren en de illegale bestrijden. Dat lijkt me effectiever dan moord ern brand te schreeuwen bji elke 5e generatie nakweek putter.




 
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

#21
CiteerPaul,
nu doe je het alweer. Twee totaal verschillende zaken bij elkaar halen en zo je gelijk proberen te halen. De haringvangst heeft totaal niets te maken met de vogelhandel en/of het mogelijk moeten maken of zijn van de vogelhandel.
Als je over haring-/palingvangsten wil discusieren, open dan een apart onderwerp.

Volgens mij zijn dit helemaal geen verschillende zaken. De vangst van diersoort 1 (pluizig, aaibaar) en diersoort 2 (glibberig, maar eetbaar) moet m.i. op precies dezelfde manier beoordeeld worden. Maar ik denk dat mijn mening wel duidelijk is.

Uiteraard ben ik tegen vogelvanst, omdat die illegaal is. Ik ben NIET tegen het (beperkt, gecontroleerd) legaliseren van vogelvangst, net zoals ik niet tegen visserij ben.

-- zinloze handel vanuit Australie: die is 35 jaar geleden al gestopt!

p.s. ik probeer niet "mijn gelijk te halen". Wat ik wel probeer is om de "aaibaarheidsfactor" en de vooroordelen uit de discussie te halen. Ik zeg ook niet dat er geen illegale vogelvangst is (ik weet wel beter), maar ik durf wel te stellen dat veel van de vogels die worden aangeboden wel degelijk legaal gekweekt zijn. Ik heb in het wild gevangen visjes in mijn aquarium (zelf legaal gevangen). Is dat ook niet goed? En mag ik die wel opeten?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

snwja3

#22
Nog een kleine reaktie om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Hoewel paling-/haringvangst zeker de aandacht nodig hebben en zorgwekkend zijn (en in essentie niet anders), moet je ze niet in een discussie over wildvang mengen.
En zeker moet je niet met bovenstaande feiten wildvang proberen goed te praten, zo van 'er zijn nog veel ergere dingen op de aarde ....'.
Of een ander de mond proberen te snoeren, met 'je mag niet mekkeren over wildvang want de paling-/haringvangst ....'.
Hou de onderwerpen gescheiden en wil je over vissen discusieren open dan een apart onderwerp. Het gaat in deze discussie over WILDVANG!
Zo is het 3e voorbeeld van Paul (visje thuis) weer niets terzake doende in deze discussie, je wijkt (bewust?) van het onderwerp af om zo mij (of nog erger de discussie) belachelijk proberen te maken (mag ik die wel opeten?) en zo je gelijk proberen te krijgen zonder op de (door mij genoemde) feiten te behoeven in te gaan.
Dan kan ik over de kindertjes van Afrika beginnen en kunnen we nergens meer over discussieren.

Mijn mening over wildvang etc. heb ik verder duidelijk geventileerd, ga op die feiten eens in!

Verder moet je legale vangst niet controleren, de geschiedenis wijst uit dat dit niet lukt.
Gewoon verbieden is de enige optie.
Waarom moet 90% sterven om 10% in een hokje te laten wegkwijnen?

Verder in jullie optiek: als die kweek zo succesvol is, waarom is die handel dan nog  nodig?
Waarom een onnodige handel legaliseren (of legaal houden), waarbij het grootste gedeelte van de gevangen vogels in erbarmlijke omstandigheden omkomt.
Ik begrijp niet dat jullie dit kunnen goedkeuren en dat (gecontrolleerd) in stand willen houden?

Hop, ijsvogels en klauwieren kweken (nog) zo slecht, dat zonder jaarlijkse verse invoer de gevangen kweekpopulatie al lang zou zijn uitgestorven.
Dus bij elke geringde vogel van deze soorten .........
Dit in tegenstelling tot vogels welke wel goed kweken (Putter), maar zelfs deze soorten worden nog steed met duizenden gevangen en verhandeld. Waarom?
Het gaat mij ook niet om een 5e generatie nakweek, het gaat mij om de grote aantallen wildvang Putters welke jaarlijks onder de toonbank nog steeds worden aangeboden. Illegaal!
Wat gaan jullie daaraan doen?
Om deze vraag lopen jullie steeds met een grote boog door 'te denken en zeggen' dat elke Putter met gesloten voetring legaal is. Wie is hier nu ........
Wietze Janse

tekenaar

#23
CiteerHet gaat mij ook niet om een 5e generatie nakweek, het gaat mij om de grote aantallen wildvang Putters welke jaarlijks onder de toonbank nog steeds worden aangeboden. Illegaal!
Wat gaan jullie daaraan doen?
Om deze vraag lopen jullie steeds met een grote boog door 'te denken en zeggen' dat elke Putter met gesloten voetring legaal is. Wie is hier nu ........
Dacht ik niet. Ik denk dat we niet verder komen zolang de kans op controle in de achtertuin-voliere nihiel is. Hoeveel illegaal gevangen putters hebben werkelijk een gesloten voetring om van de voorgeschreven afmeting en niet "per ongeluk" 1 maatje groter? Hoevaak worden vogels werkelijk door een controleur gevangen om dat op te meten? Ik denk dat daar begonnen moet worden en niet met "alles illegaal maken".

Immers, een paar jaar geleden waren de meeste van deze vogels ook illegaal, en dat stopte de handel bepaald niet! Het was toen ook geen probleem om b.v. aan baardmannetjes te komen (openlijk op de vogelmarkt met als naam "Chinese baardmannetjes"; alsof er meerdere soorten bestaan!) Net als het nu geen probleem is om aan illegale (maar wel gekweekte!) vuursalamanders te komen als je de weg weet in het wereldje.

Ik denk dat twee maatregelen nodig zijn:

1- importstop/beperking/regulatie van in het wild gevangen vogels (kijk dan eens wat er overblijft van de handel in wildvang Afrikaanse prachtvinken - zie wat is gebeurt met de handel in Australische prachtvinken en met de kweekresultaten na de importstop!)
 Echter: de wereldhandelsorganisatie zal hier wel wat over te zeggen hebben: ze zie  in het wild voorkomende diersoorten als een natuurlijke bron die inkomsten kan genereren. Ook zij gooien vogels op 1 hoop met vissen... Het argument moet hier dierenwelzijn zijn, en NIET natuurbescherming, anders is geen onderscheid tussen vogels en vissen te maken.

2- zeer stricte controle op het bestaande ringensysteem. Bij twijfel en bij zeer dure soorten kan je bovendien ouderschapscontrole doen (DNA), wat bij sommige papegaaiachtigen allang wordt gedaan in twijfelgevallen!

Heb ik nu wel "to the point" gereageerd? Ik blijf vanuit natuurbeschermingsoogpunt wel vissen en vogels op dezelfde manier bekijken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Pim

Citeer


Drie buitengewoon opsporingsambtenaren van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap hebben de afgelopen weken in het bos bij Oosterhout op de loer gelegen op zoek naar een vermeende vogeltjesvanger. De opsporingsambtenaren hadden ontdekt dat er een voederplaats met een net in het bos was geplaatst.

Drie weken lang lagen de mannen op de loer. En woensdag in het begin van de namiddag werd hun inzet, na zeer lang wachten, beloond. De opsporingsambtenaren zagen hoe twee mannen een net opzetten, de voederplaats verlieten en even later terugkwamen. Een van hen haalde daarop een vogel, een vink, uit het net.

De drie ambtenaren stoven uit de bosjes en grepen een van de stropers in zijn kraag. De andere vogelvanger wist te ontsnappen. De man is voor verhoor naar het politiebureau gebracht waar hij al snel toegaf dat hij dit jaar al veel vogels op de bewuste plek had gevangen. Bij een onderzoek in zijn woning trof de politie nog diverse vangspullen zoals netten, klapvallen en lijm. Ook vonden de agenten nog 6 vinken.

Bron: Nieuwsnieuws.


met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wimtegels

#25
Gezocht veldleuwerik man

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=ht...a%3D%26xref%3D1

Bij een beginneling met twee poppen.....................

De link werkt niet, hier de tekst van de advertentie:

Hallo

ik ben opzoek naar een veldleeuwerik man

wil graag ruilen

heb met toeval 2 poppen zitten zou er graag eentje willen ruilen voor en man


De poppen die ik heb zitten zijn winterhart zitten in een buitenvlucht zonder overkapping of iets dergelijks

Medicatie vrij


Hopelijk kan iemand mij helpen ben nog maar een beginneling

en hoop nog iets te kunnen kweken dit jaar



Met vriendelijke groet,

Wim Tegels