(voor mij) onbekende rupsen

Gestart door gea, juni 14, 2005, 20:40:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

gea

Weet iemand of dit misschien rupsen zijn van de dagpauwoog? Ze zaten vandaag op een brandnetel.

En dan hier ook een rups......ik ben wel benieuwd wat dit gaat worden als hij later groot is....hij was ongeveer 5 cm lang.

Groeten,

Gea van Veen

HJ Eygenraam

Wat die grappige kleine rupsjes zijn weet ik niet zo gauw maar die grote is de rups van de Rietvink. Vorig jaar heb ik zo'n rups uit het Twiske meegenomen naar huis en in een grote bak gezet. Elke dag vers riet gegeven en ook water uit de plantenspuit, hij wordt ook wel Drinker genoemd. De rups werd pop en uit de pop kwam na verloop van tijd een grote dikke bruingele vlinder met gehoekte vleugels die ik op de dag van ontdekking zo snel mogelijk weer heb teruggezet. Misschien toch al te laat want ze begon al eieren af te zetten. Een vrouwtje dus. Of er nu een kans bestaat dat deze vlinder toch ook nog bevruchte eieren heeft kunnen produceren en nakomelingen heeft gekregen weet ik niet. Het is dus eens maar nooit weer. Wel een aparte ervaring, maar de rupsen die ik nu tegenkom laat ik met rust. Kwam dit jaar wel weer een rietvinkrups tegen in het Twiske en nu beeld ik me maar in dat het een kindje van "mijn" vlinder is geweest. Een mens moet toch wat.

Groet, Henk

gea

Ja dat is 'm.  Dank je wel Henk.  :duim:

Ik moet zeggen dat ik er ook even over heb gedacht om hem mee te nemen (ik was wel heel erg nieuwsgierig wat het zou worden). Ik had alleen niks bij me om hem in mee te nemen en wist ook niet precies wat er op zijn menu staat.......
Maar misschien is dat maar goed ook; tenslotte weet ik nu ook wat het voor rups het is en hij zit (dat hoop ik dan maar) nog lekker op zijn eigen stekje in het riet.

Prachtige foto's trouwens die je hebt geupload op waarneming.nl. De vlinder is minder spectaculair dan het uiterlijk van de rups je zou kunnen doen vermoeden maar ik vind hem evengoed prachtig.

Nu die andere rupsen nog.......misschien is het beter te zien als ze wat groter zijn. Ik zal de komende tijd af en toe nog eens terug gaan.  

Bedankt!
Groeten,

Gea van Veen

HJ Eygenraam

Jij ook bedankt voor het compliment. Waarom hier de rups zo fel gekleurd is en de vlinder wat minder terwijl het bij andere soorten weer andersom is weet ik niet. Die signaalkleuren geven vaak aan dat de drager ervan geen smakelijk hapje vormt voor insecteneters. Misschien is het zo dat deze soort als vlinder een kortere en meer verborgen levenswijze heeft dan als rups. Maar dat is allemaal gokwerk en het kan best dat ik de klok heb horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. Die zwarte rupsen krijgen vast ook nog wel een naam want het wemelt hier inmiddels van de deskundigen. Geen enkele vraag is meer veilig voor ze. Als ik niet zo traag was had ik nu ook een paar rupsenvraagjes op het forum staan. Maar ja, ze lopen niet weg.

Groet, Henk

han.endt

CiteerWeet iemand of dit misschien rupsen zijn van de dagpauwoog? Ze zaten vandaag op een brandnetel.
Het zijn inderdaad rupsjes van de dagpauwoog.

Han.

gea

Groeten,

Gea van Veen