Hoofdmenu

Schildpadkever

Gestart door mennovandenbos, juli 06, 2011, 21:39:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

mennovandenbos

Hallo allemaal,

Ik weet dat ze moeilijk zijn, maar ik ga het toch maar proberen. Heb nl wel de waardplant erbij. Ze zaten lekker te knagen aan een Grote klis. Lukt het dan wel?

http://waarneming.nl/waarneming/view/55521974
Schildpadtor onbekend - Cassida spec. gezien op 2011-07-06 Noordhollands Duinreservaat - De Krim
Foto's:






bij voorbaat dank menno van den bos


beetlestitch

misschien distel schildpad maar zo niet alle kenmerken zichtbaar dus geen determinatie daarom voor mij spec. sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

mennovandenbos

He, jammurrrrr  >:(

Maar ja, blijft een mooi beestje, mijn eerste schildpadtor. Dank voor de hulp.

grt,

Menno

Joris Menten

Op Arctium wordt in Faune de France enkel C. vibex & rubiginosa vermeld (en deflorata maar dat is kennelijk een zuiderse soort). C. vibex is het duidelijk niet - dus wellicht C. rubiginosa inderdaad, of is dat te kort door de bocht ? Zijn die schildpadtorren niet vrij plant specifiek - zeker als hij echt te knagen zat ? Joris

mennovandenbos

Interessant, ik wacht het antwoord nog ff af.

grt,

Menno

beetlestitch

de voedsel plant is vaak wel soort specifiek maar andere planten uit dezelfde familie of daar vlak bij in de buurt worden ook bezocht dus dit is geen 100% kenmerk. daarom met de tabel en de binoc. in combinatie met de kever dan wordt een juiste determinatie al heel wat zekerder. groeten toon.
Toon Keukelaar