Welke wenkvliegjes zijn dit?

Gestart door janaken, oktober 25, 2006, 11:05:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Twee wenkvliegjes met een zwarte stip op de vleugels.
Weet iemand welke soorten dit zijn?

Groetjes,

Tjeu.

Mark van Veen

Zeer fraaie opnamen, al kan ik niet met namen komen. De tweede is geen wenkvliegje, maar iets anders kleins.
groet,

Mark van Veen

gardensafari

De foto's zijn van goede kwaliteit. Dus zou je ze kunnen voorleggen aan hèt Europese vliegenforum op www.diptera.info. Maar vliegen zijn vaak erg moeilijk en veel kan afhangen van buitengewoon kleine details, dus garanties geef ik niet dat ze daar het antwoord, of beter gezegd de antwoorden, weten.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

janaken

Op waarneming.nl zie ik wél namen bij waarnemingen van wenkvliegen staan.
Namelijk Sepsis fulgens en Sepsis punctum. Zijn dit dan duidelijke soorten, of gokken ze ook maar wat?

Wat de tweede foto betreft, omdat hij tóch op een wenkvliegje lijkt heb ik in Elseviers Insektengids de in de buurt liggende families nog eens nader bekeken.
Het resultaat is Opomyzidae. Met een eenvoudig kenmerk, eerste twee lange aders lopen bij top naar elkaar toe.
En dit russisch vliegje

http://www.diptera.info/photogallery.php?photo_id=457

lijkt er toch wel op.  
Groetjes,

Tjeu.

Robert Heemskerk

CiteerOp waarneming.nl zie ik wél namen bij waarnemingen van wenkvliegen staan.
Namelijk Sepsis fulgens en Sepsis punctum. Zijn dit dan duidelijke soorten, of gokken ze ook maar wat?
dag Jan,

Dat zijn Sepsis-soorten die ik voorgelegd heb aan enkele deskundigen op dit gebied. (diptera.info)
Ikzelf heb daar vertrouwen in, deze experts zijn kritisch.

Ik probeer bij mijn foto's een kort en bondige uitleg te geven over de determinatie, alhoewel dat soms niet eenvoudig is (vertaling - terminologie - mijn deskundigheid :o ). Dat kan dus ook wel eens mis gaan of te gebrekkig zijn.  

gardensafari

Ik ben bang dat in veel gevallen "maar wat gegokt" is. Het probleem is dat veel mensen aan de hand van insectengidsen (of dat nu de Elsevier Insectengids is, de insectengids van Bellmann of die van Chinery) hun determinaties doen. Helaas geven al die gidsen slechts een paar voorbeeldsoorten. Zo staat Sepsis fulgens in bijna alle gidsen. Veel mensen die een wenkvliegje zien nemen vervolgens klakkeloos aan dat het DUS wel S. fulgens zal zijn. In Nederland hebben we alleen al in het geslacht Sepsis 10 soorten, vaak sterk op elkaar gelijkend. De gidsjes voeren S. fulgens dan ook alleen maar als voorbeeld op. Dat het beestje op de foto van de waarnemer ook S. fulgens is, is meestal onaannemelijk. Maar zich hier niet van bewust zijnde worden veel wenkvliegjes maar opgevoerd als zijnde S. fulgens. Hetzelfde geldt voor veel andere soorten. In de gidsen wordt als blauwe vleesvlieg meestal Calliphora vomitoria opgevoerd. Feitelijk is die in Nederland redelijk zeldzaam en zijn de meeste blauwe vleesvliegen van de soort Calliphora vicina (roodwangbromvlieg).

Hetzelfde gedlt voor heel veel andere dieren ook: de voorbeeldsoort wordt gemeld, terwijl men eigenlijk een zeer sterk gelijkende soort heeft gezien. Zo zijn er niet minder dan 35 soorten dambordvliegen die door leken nauwelijks of vaker nog geheel niet uit elkaar zijn te houden.

Met die Opomyzidae zou je wel eens goed kunnen zitten. En vaak is het benoemen van de juiste familie bij vliegen al een hele prestatie!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Louis.Boumans

Wat betreft de Opomyzide kan ik nog toevoegen dat het een Geomyza is, en ik denk een die minder vaak wordt aargenomen. JW van Zuijlen op het diptera.info kan daar vast meer over zeggen.