Trichrysis cyanea?

Gestart door Mark27, juli 05, 2011, 23:33:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Ik denk dat deze wesp C.nitidula is. Kan iemand het bevestigen of verbeteren??

Alvast bedankt.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Theo MJP

#1
't Is 'n Trichrysis cyanea of 'n Chrysis soort. Heb je nog foto's van de tanden op het uiteinde van het achterlijf?
Mark hoe kom je aan die naam?

Groet Theo:)


Pietsje

Theo, Mark,
Lijkt me Trichrysis cyanea, maar dat wist jij natuurlijk al lang, Theo ;D Ik heb hem heel veel in mijn tuin, algemeen beestje. Als je de gastheren/dames hebt (Trypoxylon?). Ze verschillen in afmetingen.
Volgens mij komt Chrysis nitidula niet in Nederland/Europa voor althans niet volgens www.faunaeur.org, maar wel in de USA.
Maar ik snap je vraag Theo. Ik ben ook beginnend goudwespen(op)zoeker geweest en nog een beetje ;) en dan wil het internet wel eens helpen maar het is ingewikkelder dan het lijkt.
Mark een tip: kijk ook eens op www.chrysis.net als je ze interessant vindt.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Mark27

Inderdaad op Internet. Kwam er later achter in mn boeken dat het een moeilijke groep is om te identificeren.
Ik had niet gekeken waar C.nitidula voorkwam  ???  vandaar de naam. In ieder geval bedankt voor de info en de identificatie.
Ik zal in het vervolg beter opletten!!

Groetjes,

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Theo MJP

Citaat van: Theo MJP op juli 06, 2011, 00:06:31 AM
't Is 'n Trichrysis cyanea of 'n Chrysis soort.
Heb je nog foto's van de tanden op het uiteinde van het achterlijf?

Het zou bijvoorbeeld ook Chrysis indigotea kunnen zijn? Die zien we in Brabant rond deze tijd ook soms opduiken...

Groet Theo:)

Pietsje

Theo, Mark,

Voor C. indigotea moet je zicht op het achterlijf hebben. Die heeft las ik 4 tandjes i.p.v. 3 bij T. cyanea op soortenregister.nl. Dit weet jij natuurlijk al wel Theo. Er staat ook dat hij forser is dan T. cyanea. Dat is lastig want tussen de T. cyanea zie ik behoorlijke verschillen in grootte maar soms dus wel zeker 10mm, voor een Goudwesp dan al gauw fors te noemen. Maar soms ook wat priegeltjes. SOms tegelijkertijd, dan valt dat verschil helemaal op.

De kleuromschrijving blauwgroen is ook verraderlijk want afhankelijk van lichtval kan een intens blauw metallic wespje ineens heel groen metallic lijken. C. indigotea schijnt toch overwegend blauw violet gekleurd te zijn (forum hymis, heb ik al eens gevraagd), maar dat is het lastige aan metallic gepuncteerde oppervlaktes. Die veranderen van kleur en intensiteit waar je bij staat. Schaduw/zon maakt al heel veel uit en reflectie. Die tanden zijn dan dus het enige zekere, zeker voor een leek, maar dan moet je goede 'kontfoto's' hebben van een schichtig snel bewegend beestje (of geluk).

Theo, weet jij wat de vindplaatsen waren in Brabant van C. indigotea? Dan kan ik ook een beetje beter opletten ;D en heb een beetje zicht in het biotoop.
Sorry Mark, niet bedoeld om je topic over te nemen.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Theo MJP

#6
Hoi Petra,

Heb jij niet de beschikking over De wespen en mieren van Nederland? Daarin staan opgesomd als recente vindplaatsen: De Brand 1990 en in 1996 in een tuin van 'n collega in Waalwijk. Daarna is ze o.a. ook gevonden in de heemtuin op de Strabrechtse Heide en nog enkele plekken, maar die heb ik nu effe niet paraat.

Als je lid wordt van de sectie Hymenoptera van de NEV krijg je onze prachtige nieuwsbrief HymenoVaria (vroeger Bzzz), waarin heel veel leuke vangsten en waarnemingen over o.a. wespen en bijen gepubliceerd worden. Zie voor de oude nummers op onze website www.nev.nl/hymenoptera
We hebben jaarlijks ook een rubriek 'Leuke waarnemingen van 2009/2010/....' en daarin vind je vast nog meer waarnemingen van C. indigotea. Deze prachtige soort kan makkelijk morgen in je tuin opduiken...

Groetjes Theo:)




Pietsje

Theo,

Dank voor je reactie Theo! Die Atlas heb ik niet want..... ik wacht op de nieuwe ;D ;D ;D Een must have voor mij. Als je nog hulp kan gebruiken met wat dan ook en ik kan iets betekenen, let me know. Maar ik ben een amateur dus ik verwacht het niet (maar hoop het wel).

Ik heb het vermoeden dat of hij zit al in mijn tuin of hij komt er binnenkort, vandaar mijn vraag. Ivo heeft het ook al eens geopperd. Maar om nu alle C. cyanea te laten checken zonder echte goede kontfoto's wil ik niemand aandoen. Ik heb er al eens een paar gevraagd op hymis. Maar uitkomst was: T. cyanea. Dit jaar lijken er echt veel te zitten maar ik ben er nog maar een jaartje mee bezig, met insecten, dus dat zegt niets.
Ik heb wel nog veel meer insectenhotelletjes opgehangen en zelf gemaakt. Het stikt er van die mooie beestjes. Daar kan ie tussen zitten. Ik ga die oude nummers napluizen. Mijn tuin is toch wel enigszins aantrekkelijk voor allerlei interessant spul dus wie weet. Hou je op de hoogte.
Ik heb wel een paar leuke vondsten (vind ik zelf dan) dus misschien iets voor de nieuwsbrief?
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Theo MJP

Hoi Petra,

Let vooral op de robuste en grote exemplaren van 'Trichrysis cyanea'....

Groetjes Theo:)

Pietsje

Theo, ok doe ik. Of bedoel je dat je ze er al tussen ziet als kanshebber?
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Theo MJP

Ik zal vanavond 'ns de foto's doorbladeren van T. cyanea.

Groetjes Theo:)

 

Mark27

Dames en heren,

ALlemaal hartelijk bedankt voor deze uitvoerige uitleg en tips. Ik ben een echte leek (zie onderwerp van deze post....) en vind het fascinerend wat jullie er over schrijven!

Groetjes,

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Theo MJP

#12
Hoi allemaal,

Mark zou jij de titel van dit item willen verbeteren in Trichrysis cyanea?

Ik heb alle 30 ingevoerde records in de database onder Trichrysis cyanea doorgenomen. Hiervan zijn tot op heden twee foto's goedgekeurd. Ik weet niet wie daarvoor verantwoordelijk is maar, behalve de twee foto's van een Omalus s.l. uit Weurt (GE) http://waarneming.nl/waarneming/view/55128658, kunnen jullie alle overige waarnemingen met foto's goedkeuren.  Willen de admins zich hierover svp effe ontfermen?
Verder heb ik nog kritisch gekeken of er soms Chrysis indigotea tussen zit, maar kwam helaas geen mogelijke vergissing tegen. De meest erop lijkende foto vind ik die van deze posting....

Het is wel opvallend dat deze prachtige, opvallende en algemene Trichrysis cyanea niet meer is ingevoerd. Pas vanaf 2007 verschijnt ze hier op het toneel; meteen met een zeer vroege waarneming van Cor Zonneveld, nl. 29 april (wellicht een mannetje).

Groet Theo:)


Pietsje

Theo,
Super bedankt voor je speurwerk, maar daar hebben we er wel weer een leuke uitdaging bij. Die moet ik natuurlijk gewoon een keertje vinden, waarschijnlijk als ik iets anders zoek (een Cleptes of zo) ;D ;D
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Stijn Schreven

Citaat van: Theo MJP op juli 07, 2011, 22:43:02 PM
Hoi allemaal,

Mark zou jij de titel van dit item willen verbeteren in Trichrysis cyanea?

Ik heb alle 30 ingevoerde records in de database onder Trichrysis cyanea doorgenomen. Hiervan zijn tot op heden twee foto's goedgekeurd. Ik weet niet wie daarvoor verantwoordelijk is maar, behalve de twee foto's van een Omalus s.l. uit Weurt (GE) http://waarneming.nl/waarneming/view/55128658, kunnen jullie alle overige waarnemingen met foto's goedkeuren.  Willen de admins zich hierover svp effe ontfermen?
Verder heb ik nog kritisch gekeken of er soms Chrysis indigotea tussen zit, maar kwam helaas geen mogelijke vergissing tegen. De meest erop lijkende foto vind ik die van deze posting....

Het is wel opvallend dat deze prachtige, opvallende en algemene Trichrysis cyanea niet meer is ingevoerd. Pas vanaf 2007 verschijnt ze hier op het toneel; meteen met een zeer vroege waarneming van Cor Zonneveld, nl. 29 april (wellicht een mannetje).

Groet Theo:)

Super, Theo. Ik heb commentaar geplaatst bij de waarneming uit Weurt en de rest goedgekeurd.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Ivo Raemakers

#15
Gezien de kleur en vorm van het borstuk (vooral dat donker gekleurde middendeel) en de vorm van de kop lijkt me dit eerder indigotea dan cyanea.
Maar zoals Petra inmiddels weet ben ik niet echt een kenner op dit gebied. Deze lijkt me echter echt 'anders'.
Misschien kan Mark nog iets over de grootte zeggen?

Groet Ivo
Groet Ivo

Theo MJP

Mee eens, en Mark heb je dit dier gefotografeerd in Moerenburg, Tilburg? Zou 'n leuke nieuwe vindplaats kunnen zijn. Als dat zo is dan zit 'deze mooie groene' ongeveer in mijn voortuin...!

Groet Theo:)

Pietsje

Ivo, het is soms inderdaad gewoon de eerste indruk van he, die is ´anders´. Ik twijfel of het donker gekleurde middendeel van betekenis is. En over de vorm van de kop twijfel ik ook. Ik heb eens even vergeleken met die uit de fotogalerij (er zitten er veel van mij tussen), maar dan hebben die van mij soms ook een donkerdere blauwe vlek in het middendeel. Zon, schaduw, lichtinval kan dat zo veranderen. Maar ik heb Paolo zijn antwoord nog eens opgezocht en dit is wat hij zei:
Chrysis indigotea Dufour & Perris it's always larger, usually darker and more blue coloured, and, most of all, it has 4 visible teeth on the last visible tergite of the abdomen.

Het aantal tandjes (4) is het enige zekere middel om uitsluitsel te geven. Misschien dat Paolo het weet?
Mark dan kan je hem het beste aanbieden op hymis.de of chysis.net. Het zou leuk zijn als het 'm was.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Mark27

Inderdaad in Moerenburg, op de bijenplank. Zaten er een aantal. Was er vanavond weer maar geen enkele gezien.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Theo MJP

De 'bijenplank' zegt me zo effe niks.... Waar is da?

Groet Theo


Mark27

Staat een "bijenplank" recht tegenover de voetbalvelden van Were Di bij een aangelegde poel. Als je vanaf het fietspad langs het kanaal vanuit de stad voorbij de waterzuivering naar links dat pad inrijdt dan na een paar 100 meter aan de rechterkant. Zitten veel insecten. Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Theo MJP

OK, dat is nieuw voor mij, daar zal ik binnenkort 'ns gaan neuzen. Ik heb, lang geleden, een tijdje gelet op wespen en bijen op enkele oude weipalen en de oude knotwilgen in Moerenburg. Daar zaten leuke waarnemingen tussen. 'n Goed gebied voor o.a. allerlei angeldragers.

Groet Theo:)

Mark27

is er ook pas. in de schuur tegenover de paal zit n paartje Steenuiltjes :-)
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens