Hoofdmenu

Juncaceae

Gestart door wouterbosgra, juli 05, 2011, 22:51:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

...tenminste dat denk ik. Ik had geen plantengids bij me en ook heelweinig tijd, dus ik moest volstaan met een paar snelle kiekjes in de hoop dat ik daarmee er nu (thuis) nog chocola van kan maken. Maar dat valt niet mee. Heb heel weinig ervaring met dit hoekje, ik wist dus in het veld niet waar ik op moest letten (tussenschotten, stengelvorm etc). Misschien is het geen haalbare kaart, maar wie niet waagt wie niet wint: Iemand enig idee welke drie soorten op de foto's staan?

Alledrie stonden ze in/langs een duinslootje aan de binnenduinrand.

nr 1:

wouterbosgra

nr 2:

wouterbosgra

nr 3:

mcbud

OK, Wouter, niet geschoten altijd mis:
1. zomprus- Juncus articulatus
2. Knolrus- Juncus bulbosos
3. m.i. geen rus, maar een bies: Mattenbies- Schoenoplectus lacustris

maar hou me ten goede....
groet, marc

Ton van Haaren

nr 3, ik zie zowel enkele lichtgroene stelen als meerdere donkergroen/grijze stelen.
Die lichtgroene stelen wijzen m.i. op mattenbies en de donker grijsgroene op ruwe bies
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Nietspitten

Citaat van: Ton van Haaren op juli 06, 2011, 10:18:25 AM
nr 3, ik zie zowel enkele lichtgroene stelen als meerdere donkergroen/grijze stelen.
Die lichtgroene stelen wijzen m.i. op mattenbies en de donker grijsgroene op ruwe bies

m.a.w. je denkt dat ze  (mattenbies en Ruwe bies )) doorelkaar groeien.??
groeten, Gerrit

Hinko

De kleur van de stengel is m.i. een indicatie maar geen doorslaggevend kenmerk. Je moet ook nooit op 1 half hard kenmerk af gaan. De vorm van de nootjes is een veel beter kenmerk. Verder lijkt mij in de duinen de kans op Ruwe bies groter. Ik zou deze noteren als de combi soort.
mvgr, Hinko

Nietspitten

Citaat van: Hinko op juli 07, 2011, 10:43:40 AM
De kleur van de stengel is m.i. een indicatie maar geen doorslaggevend kenmerk. Je moet ook nooit op 1 half hard kenmerk af gaan. De vorm van de nootjes is een veel beter kenmerk. Verder lijkt mij in de duinen de kans op Ruwe bies groter. Ik zou deze noteren als de combi soort.

Dit is natuurlijk ook een aanname uit armoede geboren. Determineren is niet iest aannemen , maar feiten vaststellen. En welke combi had je dan in gedachten . De kunstmatige hybride van Bakker??

Deze soort is toch wel goed te determineren , maar dan wel terplekke .De wortelstok is erg belangrijk.
groeten, Gerrit

Hinko

ruwe bies + mattenbies
mvgr, Hinko